• Anonym (TS)

Utvecklas olika?

Jag och mina tjejkompisar som jag träffat efter jag fått barn satt och pratade om hur vi utvecklats som människor. 

En av tjejerna uttrycker att hon började utvecklas när hon blev 30 och fick barn.
    Innan detta hade hon jobbat på ett lager med samma arbetsuppgifter i 10 år. Hon hade samma sedan hon va 21 år. 

Jag själv upplever att jag utvecklades massor mellan 20-30 alltså innan jag fick barn. Jag reste runt i världen, bodde ett år utomlands, jag studerade på universitetet och flyttade periodvis runt i Sverige också för att utvecklas inom mitt yrkesområde. Jag dejtade massor, många olika typer av män, vilket gjorde att världen öppnades på olika sätt. Alltifrån finansmän som va ekonomiskt oberoende till män som typ bara skulle ta dagen som den kom, gå barfota på gräsmattan och andas in livet? 

Sen när jag träffade min man visste jag att det var helt rätt, jag hade ju träffat så många typer innan att jag då visste vad jag verkligen ville ha. 

Kan våra livsstilar påverkat hur vi upplevde någon typ av utveckling? 

Jag tycker självklart jag utvecklats sedan jag fått barn. Men det är på ett annat sätt liksom. 

Hur tänker ni andra? 

• Svar på tråden Utvecklas olika?
  • Anonym (Tilda)

Självklart utvecklas man av att uppleva en massa olika saker. Man behöver ju hela tiden anpassa sig till det nya.

• Anonym (Klara)

Så tror jag att det är - att man utvecklas genom att prova nya saker. Jag utvecklades en massa mellan studenten och 30. Bodde på massa olika ställen och träffade massa olika människor. Umgicks med folk i väldigt blandade åldrar (20-70) och fick nya perspektiv. Mötte folk som fötts med silversked i munnen och såna som kämpade med psykisk ohälsa, drogproblem mm. Jag pluggade olika saker och provade olika jobb. Sen landade det och jag fick fast bostad och jobb - och barn! Och utvecklingen bara fortsatte. Jag skulle inte stå ut med att sluta utvecklas. När jag upplever att det står lite för still ser jag till att något händer. :)

• Anonym (Claes)

Jag som man tänker att du är som den typiska, stora massan av kvinnor. Vilket är en av dom absolut sämsta egenskaperna när det just kommer till det kvinnliga könet.

Erat ständiga behov av "duktig flicka" syndromet. Jag ser rakt igenom denna tråden. Du vill höra att du är så duktig som gjort, det och det. Och att får man barn blir man minsann vuxen. Att dessutom prata om att man dejtat en massa män hit och dit. Eller kvinnor, oavsett kön. Har den direkta motsatsen. Tycker det blir mer sunkigt helt ärligt.

Sen ska nu alltid trycka ned varandra, eller kvinnor som inte gjort exakt som er. Denna tävling. Kvinnor kan vara jävligt giftiga emot varandra. 

Grattis, du är precis som alla andra och gör exakt som alla andra. Utvecklande? Absolut. Unikt, spännande? Inte direkt. Ganska tråkigt faktiskt .

Denna tråd blir genast väldigt genomskinlig.

Till nu kvinnor som läser detta, ni duger precis som ni är. 
    Nej, man behöver inte ha gjort allt detta eller skaffa barn. För att vara perfekta. 

För mig är intressanta och utvecklande människor mer dom som vågar gå emot strömmen. Det om något, är både nytänkande, modigt,utvecklande och originellt. Att inte ständigt göra som alla andra.  

Usch, för sådana här narcissistiska tendenser.
    Män är fan bättre på att inte hålla på så här.

• KimLinnefeldt

Man kan resa jorden runt och ligga med jättemånga utan att utvecklas som människa. Ibland tänker jag att den där resemanin är för att slippa utvecklas som yrkesmänniska och ta ansvar.

Man kan bo kvar i Hökarängen, gå universitetet, umgås med folk, läsa och se på teve, engagera sig i föreningar och politiskt och utvecklas jättemycket.

Men det är väl bra att du är nöjd med dina val.

• Tukt

Att tänka i termer om at utvecklas ser i regel erfarenheter som ett sätt att att skaffa status.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Claes) skrev 2025-04-27 12:27:57 följande:

Jag som man tänker att du är som den typiska, stora massan av kvinnor. Vilket är en av dom absolut sämsta egenskaperna när det just kommer till det kvinnliga könet.

Erat ständiga behov av "duktig flicka" syndromet. Jag ser rakt igenom denna tråden. Du vill höra att du är så duktig som gjort, det och det. Och att får man barn blir man minsann vuxen. Att dessutom prata om att man dejtat en massa män hit och dit. Eller kvinnor, oavsett kön. Har den direkta motsatsen. Tycker det blir mer sunkigt helt ärligt.

Sen ska nu alltid trycka ned varandra, eller kvinnor som inte gjort exakt som er. Denna tävling. Kvinnor kan vara jävligt giftiga emot varandra. 

Grattis, du är precis som alla andra och gör exakt som alla andra. Utvecklande? Absolut. Unikt, spännande? Inte direkt. Ganska tråkigt faktiskt .

Denna tråd blir genast väldigt genomskinlig.

Till nu kvinnor som läser detta, ni duger precis som ni är. 
    Nej, man behöver inte ha gjort allt detta eller skaffa barn. För att vara perfekta. 

För mig är intressanta och utvecklande människor mer dom som vågar gå emot strömmen. Det om något, är både nytänkande, modigt,utvecklande och originellt. Att inte ständigt göra som alla andra.  

Usch, för sådana här narcissistiska tendenser.
    Män är fan bättre på att inte hålla på så här.

Jag håller med delar här men kan inte se vad det har med trådstarten att göra. Grundfrågan, som jag uppfattar det, är om personlig utveckling hänger samman med livsstil. 

Varför tror du att det är relevant för oss (eller tråden) vad du tycker om våra livsval? Jag bryr mig liksom inte om du tycker att jag är utvecklande eller inte. Jag har lagt upp mitt liv så att det ska vara utvecklande för mig, inte för dig. 

• Dexter dot com

Jag tycker det är ens personlighet som styr om/när man utvecklas, inte ens livsstil/val.

• Anonym (TS)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-27 12:52:03 följande:

Man kan resa jorden runt och ligga med jättemånga utan att utvecklas som människa. Ibland tänker jag att den där resemanin är för att slippa utvecklas som yrkesmänniska och ta ansvar.

Man kan bo kvar i Hökarängen, gå universitetet, umgås med folk, läsa och se på teve, engagera sig i föreningar och politiskt och utvecklas jättemycket.

Jag har inte haft någon resemani och jag håller helt med dig. Man kan lära sig massor av att bo kvar där man bor beroende på var man bor då. Nu handlade det om två ytterligheter. En person som jobbat på samma lager med samma arbetsuppgifter i 10 års tid, inte studerat utan jobbat, gått hem och bott i ett område med kanske 4000 invånare. Jag har jobbat jämt, oavsett studier eller att jag tågluffat. Det jag ville visa på är när man bara står och gör samma saker. Om man jobbar på ett lager kan man ju fortfarande studera eller vara med i någon förening eller göra något annat. Hon gjorde inget annat. 
  • Anonym (Gir)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-27 12:52:03 följande:

Hökarängen av alla ställen 😅
  • Yuppyupp
    Anonym (TS) skrev 2025-04-27 13:38:29 följande:
    Jag har inte haft någon resemani och jag håller helt med dig. Man kan lära sig massor av att bo kvar där man bor beroende på var man bor då. Nu handlade det om två ytterligheter. En person som jobbat på samma lager med samma arbetsuppgifter i 10 års tid, inte studerat utan jobbat, gått hem och bott i ett område med kanske 4000 invånare. Jag har jobbat jämt, oavsett studier eller att jag tågluffat. Det jag ville visa på är när man bara står och gör samma saker. Om man jobbar på ett lager kan man ju fortfarande studera eller vara med i någon förening eller göra något annat. Hon gjorde inget annat. 
    Fast utveckling kommer ju inte bara i form av karriär eller hur mycket du far runt i livet. Du kan ha läst på världens alla universitet men inte gjort någon mental utveckling överhuvudtaget. Jag tror ni bara har olika syn på vad utveckling är. Känns som du försöker glänsa lite här, det är en egenskap som inte är smickrande på någon. Testa att vara mer ödmjuk. Din vän kan ha haft en större utveckling i sitt område med 4000 personer än vad du med dina 40 resor bakom dig har. 😌
Svar på tråden Utvecklas olika?