• Anonym (Hon)

Dricksar ni på restaurang?

Hur gör ni när ni äter ute på restaurang med dricks?

Jag gör det aldrig på restauranger där man får hämta sin mat själv vid utlämningsdisk och sen ställa sin mat i brickställ. Tycker det är märkligt att såna här restauranger som det tenderar att bli fler av ens har mage att sträcka fram en betalterminal där man kan välja en förinställd procentinsats för dricks nör man för servisjobbet själv. 

• Svar på tråden Dricksar ni på restaurang?
  • Anonym (H)

Jag tycker att förinställd procentinsats är smaklös oavsett.
    Men givetvis är det löjligare om man hämtar maten själv och lämnar sin bricka tillbaka.

• Anonym (L)

Förinställd dricks får mig att inte lägga något alls. Men annars händer det att jag dricksar om mat och eller service varit bättre än förväntat.

• Anonym (M)
    Ja, jag har också reagerat på att det dyker upp dricksförslag där man själv hämtar något från disken.

Jag ger annars heller ytterst sällan dricks i Sverige. Då jag använde kontanter lämnade jag ibland kvar växeln, men det är ju ett bra tag sedan nu.

Häromveckan lämnade vi däremot 10% dricks. Vi satte oss ner på en restaurang som verkade mycket trevlig, men jag insåg att det dessvärre inte funkade då mitt huvud började dunka i takt med musiken. Servitören var mycket vänlig och erbjöd oss olika möjligheter platser att sitta på i den mycket stora byggnaden. Lugnt, tålmodigt och trevligt visade han oss runt tills vi hittade ett ställe som funkade. Där fick vi god mat och den som servade oss i den delen var också trevlig och bra. Men den första servitören gjorde det extra, fick mig att inte känna mig krånglig trots problemen och var trevlig. 
  • Dexter dot com

Jag ger dricks om servicen, kunskapen och maten är bättre än förväntat vilket tyvärr inte är så ofta.

• Anonym (Hfg)

Nej ganska sällan och då är det väl Max 20 kr om restaurangen gör något extra. 

Har däremot sett flera gånger att man beställer och betalar direkt och då kommer alternativ om dricks upp. Tycker det är konstigt då man knappt hunnit få service ännu och försvinner syftet med dricksen 

• Dr Nail

Dricksar aldrig. Ett obegripligt koncept från mitt svenska perspektiv. Dricksar man sin sjuksköterska på vårdcentralen när man får bra service? Skulle nästan inte tro det.

• LaFontaine

Det händer, men absolut aldrig om kortmaskinen är förinställd på en dricksprocentsats.

• Postman

Nej sällan, kan avrunda ibland lite uppåt om det var ett bra ställe.Tycker det är obegripligt det där med dricksen, systemet retar mig snarare och då lägger jag inget. 

• Zappan

Nej. 

För det första, slår du in dricks i kortläsaren går dricksen till företaget som driver restaurangen, inte till serveringspersonalen.

För det andra har serveringspersonal i Sverige lön och förhoppningsvis enligt gällande kollektivavtal inom Hotell & Restaurang, eller Visita eller vad de kallar sig nu.

För det tredje, att hälla upp en öl eller ta betalt för en bricklunch eller buffé där man inte ens har bordsservering är fräckt, på gränsen till ohyfsat. 

För det fjärde, Sverige är inte Amöörika där serveringspersonal inte får lön utan får leva på dricksen. Oskattad och utan pensionsavsättningar m.m.  

Svar på tråden Dricksar ni på restaurang?