Inlägg från: Anonym (Rob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rob)

BMI för fetma sänks till 27

Jag tycker det är bra att man sänker BMI för fetma till 27 för personer över 40 år. Kan tycka den gränsen borde gälla alla dock.  Samtidigt borde man sänka gränsen för övervikt på kvinnor till bmi 22 då kvinnor har mindre muskler.

"Changes in body composition with ageing?increases in body fat and declines in muscle?mean that BMI is not accurate in predicting obesity in middle-aged and older adults.

BMI identified half as many over 40s with obesity as predicted by body fat percentage.
    A new lower BMI cut-off for obesity based on body fat percentage (27kg/m²) in the over 40s may be more appropriate than the existing WHO BMI threshold (30 kg/m²)."

easo.org/study-supports-lower-bmi-threshold-for-obesity-in-the-over-40s/
  • Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Svårt att förstå?) skrev 2025-04-27 20:56:47 följande:

Vadå "fetma sänks" och "bra att det sänks". Det är ju inte så det står. Förstår du inte det du själv citerar?

Ultimately, around 38% of men and 41% of women had a BMI of 30 kg/m² or above based on WHO criteria, indicating obesity. However, when assessed according to body fat percentage, around two-thirds of the men (71%) and women (64%) were considered as having obesity.

The researchers found that the most appropriate BMI cut-off point for identifying obesity in middle-aged and older adults based on body fat percentage was 27.08 kg/m² in females and 27.36 kg/m² in males, with a high degree of accuracy (a nearly 90% chance of detecting obesity) [2].

The analysis showed that for men and women and younger and older age groups the ideal BMI cut-off for identifying obesity was the same, around 27 kg/m² [3].

Man säger att 64% av alla kvinnor hade fetma.   Skulle man gå efter andel överviktiga kvinnor skulle det inte förvåna mig om 90% av kvinnorna är överviktiga.
    Du får tänka på att sänker man gränsen för fetma med 3 punkter. Måste man sänka gränsen för övervikt mer 2 punkter.  Och därmed hamnar gränsen för övervikt vid BMI 22.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-27 21:20:29 följande:

Ultimately, around 38% of men and 41% of women had a BMI of 30 kg/m² or above based on WHO criteria, indicating obesity. However, when assessed according to body fat percentage, around two-thirds of the men (71%) and women (64%) were considered as having obesity.

The researchers found that the most appropriate BMI cut-off point for identifying obesity in middle-aged and older adults based on body fat percentage was 27.08 kg/m² in females and 27.36 kg/m² in males, with a high degree of accuracy (a nearly 90% chance of detecting obesity) [2].

The analysis showed that for men and women and younger and older age groups the ideal BMI cut-off for identifying obesity was the same, around 27 kg/m² [3].

Man säger att 64% av alla kvinnor hade fetma.   Skulle man gå efter andel överviktiga kvinnor skulle det inte förvåna mig om 90% av kvinnorna är överviktiga.
    Du får tänka på att sänker man gränsen för fetma med 3 punkter. Måste man sänka gränsen för övervikt mer 3 punkter.  Och därmed hamnar gränsen för övervikt vid BMI 22.

.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Svårt att förstå?) skrev 2025-04-27 21:28:02 följande:
    Står fortfarande ingenstans att det ska sänkas.
    Nej, men undersökningen visar ju på att BMI visar felaktigt då den inte tar hänsyn till fettprocent.  Enligt den borde man sänka fetma och övervikt mer 3 punkter.
  • Anonym (Rob)
    Anonym skrev 2025-04-29 11:27:54 följande:

Mycket märklig rubrik då BMI-gränserna inte ska ändras...

Rob och hans besatthet av magra kvinnor är inte frisk. Speciellt inte då han själv är halvmullig och kort, enligt egna uppgifter.

Han mår uppenbarligen dåligt av din egen fysik och väljer att klanka ner på andras för att må lite bättre själv.

Nej, men BMI gränserna är felaktiga. Verkar vara många som känner sig träffade för Fetma eller övervikt.

Jag har inga problem med min fysik. BMI stämmer inte på vältränade män.
  • Anonym (Rob)
    EnAnonumius skrev 2025-04-29 14:13:59 följande:
    Och BMI stämmer inte heller på vältränade kvinnor. Så vart ville du komma?

Få kvinnor har så mycket muskelmassa att det påverkar fettprocenten vid ett givet BMI.
  • Anonym (Rob)
    EnAnonumius skrev 2025-04-29 14:24:11 följande:
    Jasså? Det är ett påstående från din sida.
    Kom med objektiva källor som backar upp ditt påstående du gör här.

Bevisa ditt påstående.
    "När det gäller kvinnliga idrottare som var överviktiga enligt BMI så var BMI inte direkt felfritt. Men det var ändå så att 58,8 % av de kvinnliga elitidrottarna som var överviktiga enligt BMI också var feta sett till mängden kroppsfett."

traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/
  • Anonym (Rob)
    Anonym skrev 2025-04-29 22:15:22 följande:
    Du tycker det ja, det framgår tydligt i alla dina trådar.
    Dock är det kunniga och utbildade människor som tagit fram de gällande gränserna.
    Du verkar inte så kunnig då borde du veta att BMI är ett trubbigt mått som kom till på 1830-talet.
    Skulle du istället få efter det ner korrekta sättet att mäta. Genom fettprocent skulle de se att minst 75% av alla kvinnor är feta.
  • Anonym (Rob)
    septembermamma2022 skrev 2025-04-29 22:52:03 följande:

Bra trollat, TS. Halva familjeliv gick i spinn. Hatten av för dig!

Inget troll, det är sanningen.
    De flesta kvinnor ligger över bmi 22 och säkert väldigt många har så mycket som bmi 27. Så att de går i spinn var väl inte oväntat.

• Anonym (Rob)
    EnAnonumius skrev 2025-04-30 04:19:43 följande:
    Ursäkta? Hoppa inte på andra personer som deltar i denna tråden om att det är "fixerade vid BMI"..
    Det var ju du som startade en tråd om just "BMI och ansåg att den skulle sänkas för kvinnor".

Så det är rätt så patetiskt av dig att klanka på andra för något du valde att starta.

Men man kan ju undra varför DU är så fixerad enbart av kvinnor och kvinnors övervikt.
    När det är bevisat, även via dina länkar, att fetman problemet är större bland männen i grupp.

Det är en fråga som du styvnackat vägrar att svara på.  Så vad är din agenda med att enbart hoppa på kvinnor om fetma?
    Jag ser absolut att fetma är ett problem bland män också...
    Men många män tränar på gym också...  Själv har jag gått från bmi 19,5 till 23,9.   
    Så jag ser inte att bmi stämmer överens lika mycket på män.  Kvinnor har svårare att bygga muskler.  

Däremot förnekar jag inte att övervikt är ett stort problem bland män också... Särskilt de som har för mycket fett runt midjan...
  • Anonym (Rob)
    felicityporter skrev 2025-04-30 04:49:29 följande:

Jag är så jävla nyfiken på hur det går med ditt kärleksliv, Rob? Hur många tjejer har du haft de senaste 5 åren och har du en fast flickvän nu? 😂

Om du visste hur otroligt få smala kvinnor det finns som är 30+.  Skulle du inse att det inte är så lätt.
    Dessutom är kvinnorna smala som modeller kan de välja och vraka män.
    Jag har dejtat ett antal på chans. Men de har antingen varit mulliga i verkligheten eller så har vi inte matchat på andra grunder.
    Men tack för att du fråga :).
  • Anonym (Rob)

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.
    Vad det hela handlar om egentligen är att ni inte tål att höra att ni egentligen är överviktiga/feta. För att ni vill/orkar inte att ta tag i övervikten.
    Om ni är så oroade över mäns midjemått varför startar ni inga trådar om det ?  
    Kanske för att kvinnor skiter fullständigt i mäns hälsa.  De anser till och med att det är lite sexigt med dadbods.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Frida) skrev 2025-05-01 20:22:54 följande:
    Dessutom finns det ju gott om män som föredrar större kvinnor så hur är det där med "dadbods" ens ett argument?
    De flesta män föredrar en slank tjej.  Det är ytterst sällan du ser kända män med en mullig kvinna.  Utan de flesta har en slank yngre tjej som kunnat varit modell eller också är det.

Kvinnor bryr sig mindre om det yttre. Om vi bortser från längd.  Huvudsaken han är lång så skiter de i om han har en pappakropp.  Vad som är viktigare är att han är populär och framgångsrik.  
  • Anonym (Rob)
    Anonym (J) skrev 2025-05-01 20:20:22 följande:

Du igen. Nu har jag sett dig diskutera vikt i sisådär 5-10 trådar. Vad håller du på med? Är du fixerad? 

Jag får väl diskutera vad jag vill ?   Att andra tycker mer om att diskutera om jorden är rund eller vem som gillar vem i gift i första ögonkastet.  Så tycker jag vår tid största folksjukdom är det mest relevanta att diskutera.  
  • Anonym (Rob)
    Anonym skrev 2025-05-02 14:01:41 följande:

Du har rätt i att långa män är mycket mer attraktiva än korta.
    Men pappakropp?

Har inte sett något särskilt när det kommer till kroppen på fäder. Dock är en man med ungar totalt ointressant för mig.  Då är jag hellre själv. 
    Poängen var väl att kvinnor skiter rätt mycket i om mannen är smal, tränad eller mullig. Det viktigaste är att han är lång...

Dvs, en mullig eller spinkig lång man får före en kort och vältränad man.

Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27