Inlägg från: Anonym (Svårt att förstå?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt att förstå?)

BMI för fetma sänks till 27

Vadå "fetma sänks" och "bra att det sänks". Det är ju inte så det står. Förstår du inte det du själv citerar?

Anonym (Rob) skrev 2025-04-27 21:20:29 följande:

Ultimately, around 38% of men and 41% of women had a BMI of 30 kg/m² or above based on WHO criteria, indicating obesity. However, when assessed according to body fat percentage, around two-thirds of the men (71%) and women (64%) were considered as having obesity.

The researchers found that the most appropriate BMI cut-off point for identifying obesity in middle-aged and older adults based on body fat percentage was 27.08 kg/m² in females and 27.36 kg/m² in males, with a high degree of accuracy (a nearly 90% chance of detecting obesity) [2].

The analysis showed that for men and women and younger and older age groups the ideal BMI cut-off for identifying obesity was the same, around 27 kg/m² [3].

Man säger att 64% av alla kvinnor hade fetma.   Skulle man gå efter andel överviktiga kvinnor skulle det inte förvåna mig om 90% av kvinnorna är överviktiga.
    Du får tänka på att sänker man gränsen för fetma med 3 punkter. Måste man sänka gränsen för övervikt mer 2 punkter.  Och därmed hamnar gränsen för övervikt vid BMI 22.

Står fortfarande ingenstans att det ska sänkas.
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-27 22:18:48 följande:
    Nej, men undersökningen visar ju på att BMI visar felaktigt då den inte tar hänsyn till fettprocent.  Enligt den borde man sänka fetma och övervikt mer 3 punkter.
    Och ändå skriver du precis det i både rubriken och inlägget.
    Anonym (bra!) skrev 2025-04-28 21:10:48 följande:

Det är bra att gränsen sänks.

De flesta kvinnor med BMI över 22-23 ser mulliga ut om de inte är så vältränade. Vid BMI 27 är de flesta helt klart tjocka.

Män klarar ett något högre BMI utan att se lika tjocka ut. Men samma där, gränsen är för hög, bör sänkas.

Det är bra att fler får sig en tankeställare och kanske en spark i baken.

Jag är själv kvinna med BMI på 23. Har helt klart lite att ta av och känner mig som mest hälsosam vid BMI 19-21. Väger jag mer blir jag mullig. Då har jag ändå en ganska bred benstomme och ser inte lika tjock ut som någon mer spädbyggd med samma längd vid samma antal kg.

Gränsen ska inte sänkas. Detta är bara en undersökning som gjorts, inget annat.
    Anonym (Palle) skrev 2025-04-29 21:11:17 följande:

Varför är det så många som är fixerade vid Robs preferenser?

Du har missförstått.
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 20:14:47 följande:

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.

Fast du bryr dig ju inte om kvinnors hälsa, du bryr dig om kvinnors utseende eftersom det är vad du tänder på.
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27