Inlägg från: Anonym (bra!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bra!)

BMI för fetma sänks till 27

Det är bra att gränsen sänks.

De flesta kvinnor med BMI över 22-23 ser mulliga ut om de inte är så vältränade. Vid BMI 27 är de flesta helt klart tjocka.

Män klarar ett något högre BMI utan att se lika tjocka ut. Men samma där, gränsen är för hög, bör sänkas.

Det är bra att fler får sig en tankeställare och kanske en spark i baken.

Jag är själv kvinna med BMI på 23. Har helt klart lite att ta av och känner mig som mest hälsosam vid BMI 19-21. Väger jag mer blir jag mullig. Då har jag ändå en ganska bred benstomme och ser inte lika tjock ut som någon mer spädbyggd med samma längd vid samma antal kg.

• Anonym (bra!)
    Anonym (Svårt att förstå?) skrev 2025-04-28 21:14:17 följande:
    Gränsen ska inte sänkas. Detta är bara en undersökning som gjorts, inget annat.
    Synd! Gränsen borde sänkas om evidensen ändras på detta sätt.

Vi har blivit ett folk av stillasittande tjockisar. Särskilt trist är det med barn och ungdomar som är feta redan i ung ålder. Stor risk att de får dras med övervikten under hela livet, som kommer att bli kortare och jobbigare än det annars skulle ha blivit.

Fattar inte att folk blir så provocerade av denna diskussion över huvud taget. Ur ett folkhälsoperspektiv är den ju enormt viktig och människor som behöver hjälp med övervikten kan ju lättare få det om gränsen sänks.
  • Anonym (bra!)
    Anonym skrev 2025-04-30 11:04:58 följande:
    Och det där med "bred benstomme" är bara enkelt att skylla på. Utöver det så heter detAgda90 skrev 2025-04-30 10:46:09 följande:
    Du och TS hade blivit ety utmärkt par!!
    Fast vänta lite. Enligt ts är
    Det är inte kraftig benstomme jag menar. Men man kan vara bred eller smal i kroppen. Man kan ha smala eller breda axlar, smal eller bred bröstkorg, smala eller breda höftben.

Om du har smal axelvidd, smal bröstkorg och smala höfter ser du i regel mulligare ut vid lägre vikt än om du är bredare byggd. Det är en rent estetisk iakttagelse.

Precis som att du ser tjockare ut om fettet bara lägger sig på magen mot om det lägger sig mer jämt över kroppen fast vikten kan vara densamma.

Och jag är som sagt inte tjock, till skillnad från de flesta i denna diskussion vad det verkar som.
  • Anonym (bra!)
    Agda90 skrev 2025-05-01 09:56:00 följande:
    Enligt ts är du fet. Och enligt ts spelar det ingen roll vad du tycler för enligt ts är hans åsilter det enda rätta.
    Du verkar ha problem med att förstå och analysera text. TS tycker att gränsen för övervikt bör sänkas till BMI 22 hos kvinnor. Och gränsen för fetma till 27. Enligt TS är jag alltså överviktig. Inte fet.

Vad är egentligen ditt problem eftersom du är så agressiv och hoppar på mig som försöker diskutera frågan? Känner du dig själv träffad av detta med vikten? Eller varför så arg och otrevlig mot just mig?
  • Anonym (bra!)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 21:19:35 följande:
    De flesta män föredrar en slank tjej.  Det är ytterst sällan du ser kända män med en mullig kvinna.  Utan de flesta har en slank yngre tjej som kunnat varit modell eller också är det.

Kvinnor bryr sig mindre om det yttre. Om vi bortser från längd.  Huvudsaken han är lång så skiter de i om han har en pappakropp.  Vad som är viktigare är att han är populär och framgångsrik.  
    Detta. Så sant. Den kvinna som inte håller med är uppenbarligen inte tillräckligt snygg och smal för att ha haffat sig en lång och framgångsrik man. Den man som inte håller med är inte tillräckligt framgångsrik och lång för att ha fångat en snygg och smal kvinna.

Nu inväntar jag shitstormen från familjelivs småtjocka och alldagliga kvinnor här - och det finns många - som denna tråd vittnar om. Bring it on!!
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27