Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

BMI för fetma sänks till 27

Anonym (Rob) skrev 2025-04-27 22:18:48 följande:
    Nej, men undersökningen visar ju på att BMI visar felaktigt då den inte tar hänsyn till fettprocent.  Enligt den borde man sänka fetma och övervikt mer 3 punkter.
    Och vad exakt skulle man åstadkomma med detta? Bmi är ett dåligt mått på generell hälsa oavsett var man sätter gränsen för fetma.

Vet du förresten vem det var som uppfann formeln för bmi och varför?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Agendan?) skrev 2025-04-27 23:26:09 följande:

Vad är Robs agenda? 

Antingen vill han att alla tjejer ska få ätstörningar så han får mer runkmaterial. Han tycker tydligen att benbrott, rännskita, ökad hårväxt, frusenhet, svaghet, sjuklighet, spyor, sorg, sjukskrivning, tankar på vikt dygnet runt och hat över den egna kroppen samt annat som kommer med ätstörningar är hett.
    Varför?
    För att hans sjuka fetisch och fixering vid ätstörningar har tagit över hela hans sorgliga liv. Han vill att kvinnor ska må dåligt för att öka sitt eget välmående.
    Ändå är han fet själv enligt egen utsago med bmi strax under 25. Tydligen kort också enligt honom själv. Full av komplex.

Eller så hatar han kvinnor så mycket för att oerhört få kvinnor någonsin gillat honom, att han önskar alla evig olycka och fixeringen egentligen ligger i att göra allt för att göra kvinnor sjuka och osäkra. Så att de kommer ner till hans nivå där han får energi och lycka av andras olycka. Och får runkmaterial som en bonus. 

Förmodligen en mix av båda. Sjukt är vad det är att år efter år lägga så sjukt mycket energi på detta ämne. 

Ungefär det du beskriver ja. Mindervärdeskomplex och offermentalitet spelar in. Han vill utge sig för att vara mer intellektuell än han egentligen är och påstår sig vara högutbildad och forskare trots noll utbildning.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 14:50:44 följande:
    "När det gäller kvinnliga idrottare som var överviktiga enligt BMI så var BMI inte direkt felfritt. Men det var ändå så att 58,8 % av de kvinnliga elitidrottarna som var överviktiga enligt BMI också var feta sett till mängden kroppsfett."

traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/
    Ännu en anledning till att jag inte tror ett dugg på att du är högutbildad. En högutbildad människa skulle aldrig ange en tretton år gammal essä som källa. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 11:53:33 följande:
    Nej, men BMI gränserna är felaktiga. Verkar vara många som känner sig träffade för Fetma eller övervikt.

Jag har inga problem med min fysik. BMI stämmer inte på vältränade män.
    Javisst, för du som inte har ett enda högskolepoäng inom medicin vet sååå mycket mer än experterna... Och ännu har du inte svarat på min fråga om vem som uppfann BMI-formeln och i vilket syfte, vilket jag faktiskt trodde att du som är så besatt av BMI visste...

Men du är väl egentligen inte alls intresserad av hälsa, det har du bevisat gång på gång. Du bara använder den ursäkten för att rättfärdiga din skeva kvinnosyn. Tack för att du bekräftar det med varenda tråd du startar 😁
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-29 22:35:46 följande:
    Du verkar inte så kunnig då borde du veta att BMI är ett trubbigt mått som kom till på 1830-talet.
    Skulle du istället få efter det ner korrekta sättet att mäta. Genom fettprocent skulle de se att minst 75% av alla kvinnor är feta.
    Eh, va? Det är ju du som hela tiden tjatar om bmi och startar tråd efter tråd, denna tråd om att "bmi ska sänkas"? Det är liksom det folk har försökt förklara för dig, att bmi inte är speciellt tillförlitligt ur hälsosynpunkt och att det inte går att avgöra vare sig någons hälsa eller kroppsfett utifrån bmi...?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-30 08:55:09 följande:
    Jag ser absolut att fetma är ett problem bland män också...
    Men många män tränar på gym också...  Själv har jag gått från bmi 19,5 till 23,9.   
    Så jag ser inte att bmi stämmer överens lika mycket på män.  Kvinnor har svårare att bygga muskler.  

Däremot förnekar jag inte att övervikt är ett stort problem bland män också... Särskilt de som har för mycket fett runt midjan...
    Vad har ditt gymmande med mäns fetma att göra? Tror du verkligen att en man som exempelvis väger 120 kg till 180 cm och har ett midjemått på 130 cm, väger så mycket för att han har så enormt mycket muskler? Och tro mig, det är långt många fler män än kvinnor som kommer upp i de proportionerna.

Det finns många kvinnor som är lite överviktiga men långt mycket mer hälsosamma än smalfeta män som tror att det är okej att äta skräpmat och snusa och dricka som en borstbindare bara man går och lyfter lite hantlar några timmar i veckan.

Återigen, du utgår bara från dig själv och dina egna känslor. Ingen fakta överhuvudtaget.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 20:14:47 följande:

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.
    Vad det hela handlar om egentligen är att ni inte tål att höra att ni egentligen är överviktiga/feta. För att ni vill/orkar inte att ta tag i övervikten.
    Om ni är så oroade över mäns midjemått varför startar ni inga trådar om det ?  
    Kanske för att kvinnor skiter fullständigt i mäns hälsa.  De anser till och med att det är lite sexigt med dadbods.

Och där kom tjatet om att du bryr dig sååå mycket om kvinnors hälsa och att kvinnor tycker det är sexigt med "dadbods" (ewww, jag hatar det ordet, det är nog det osexigaste ord som någonsin uppfunnits. Inte för att klanka ner på storvuxna män, men ordet "pappakropp" är verkligen inte sexigt)

Varför ska vi starta trådar om något som redan är allmänt känt? För att få överviktiga män att må sämre? Precis som du försöker göra med kvinnor?

Jag är sjuksköterska och jobbar dagligen med män och hjälper dem att gå ner i vikt om de behöver. Mer än du någonsin åstadkommit.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-01 20:14:47 följande:

Det är ju spännande att kvinnorna hoppar på mig för att råka bry mig mer om kvinnors hälsa än mäns.  Det känns ju väldigt kontraproduktivt att hoppa på mig för att jag bryr mig om er.
    Vad det hela handlar om egentligen är att ni inte tål att höra att ni egentligen är överviktiga/feta. För att ni vill/orkar inte att ta tag i övervikten.
    Om ni är så oroade över mäns midjemått varför startar ni inga trådar om det ?  
    Kanske för att kvinnor skiter fullständigt i mäns hälsa.  De anser till och med att det är lite sexigt med dadbods.

Dessutom finns det ju gott om män som föredrar större kvinnor så hur är det där med "dadbods" ens ett argument?
Svar på tråden BMI för fetma sänks till 27