Inlägg från: Anonym (Testa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Testa)

Gravid vet inte vem pappan är

Åh, sån olycklig situation ni hamnat i. Antar att samlaget med den andre mannen var oskyddat iom din oro?

Ett BF den 29 juli innebär att du troligtvis blivit gravid kring den 5 november. Men, de beräkningarna kan man inte lita på då vi inte med säkerhet vet när din ägglossning skedde och ultraljud kan visa fel. Spannet för när du blivit gravid är större. Juridiskt kommer din man bli pappa automatiskt iom att ni är gifta.

För både er, barnets och den andra mannens skull skulle jag råda er att kontakta familjerätten i er kommun nu under graviditeten och berätta om situationen. Då kan de öppna en faderskapsutredning när barnet är fött och då testa vem som är pappa. Då kan ni veta med säkerhet och skulle den andra mannen vara pappa, men inte vilja vara förälder kan din man adoptera barnet om din man vill det. 

Det går också ta test privat på din man och barnet när det är fött, då kan ni ta kontakt med kommunen efteråt om han inte är pappa. Der kostar det dock en del men ni slipper blanda in myndigheterna om testet visar att mannen är pappa.

Jag tycker dock att alla barn har rätt att veta vem deras pappa är, och de båda männen i denna situation bör få veta vem som är pappa. I detta fall finns det ju ingen otroget utan ni är alla vuxna som vet att detta skulle kunna ske vid oskyddat sex. Då får man också ta ansvar för det.

Hoppas det är din man som är pappa om det är vad ni båda önskar. 

• Anonym (Testa)

Finns även faderskapstest att ta under graviditeten, men dessa är väldigt dyra, över 10 000kr. Jag hade också haft större tilltro till de tester familjerätten tar. Då finns allt också på papper, vilket kan vara en trygghet ifall frågan väcks senare.

Svar på tråden Gravid vet inte vem pappan är