• Anonym (Trevlig kund)

Ni som gnäller på servicepersonalen

Ni som gnäller på servicepersonal och tycker de är otrevliga mot er. Hur är ni själva? Tycker många gånger kunder/resenärer o dyl är fruktansvärt otrevliga och har förståelse för att man inte blir trevligt bemött med den attityden.

Om man tar exempelvis kollektivtrafiken. Jag har ont i ryggen och måste sitta. Ser en plats jag tror är ledig, då kommer en äldre gubbe och sa att det är hans sittplats så jag får flytta på mig (ingen bokningsbar sittplats då det var stadsbuss). Hur var det om man kunde föra en trevlig dialog istället för att kräva att jag flyttar på mig? Jag bad om ursäkt och trodde sittplatsen var ledig, frågade om jag kunde sitta där. Nej du får flytta på dig, svarade han. Om resenärer brukar vara så otrevliga mot busschaufförer/tågvärdar osv förstår jag att busschaufförer inte är trevliga. 

Eller i mataffären när man står i kö och inte märker att man är lite i vägen så istället för ett ?ursäkta? så snäser man ?flytta på dig? mycket otrevligt. 

Bara några exempel men ovanligt att folk är otrevliga är det inte. Och jag undrar om ni som gnäller skulle rannsaka er själva istället för att tycka servicepersonalen är otrevliga. Jag har nästan aldrig blivit illa bemött av vare sig kassapersonal, busschaufförer eller övrig personal men då har jag varit trevlig själv också. 

Jag beundrar verkligen er som orkar jobba i serviceyrken med tanke på hur extremt otrevliga människor kan vara.
  • Svar på tråden Ni som gnäller på servicepersonalen
  • Anonym (Y)

Klarar man inte att vara trevlig som servicepersonal får man byta yrke.
    Alla passar inte att arbeta med människor.
    Det hör till jobbet att vara trevlig i yrket.

Jag har jobbat med kundtjänst i 5 år. Innan dess jobbar på konstgalleri bland annat och som lärare så jag har en del erfarenhet av otrevliga kunder och andra otrevliga personer man träffar via jobbet...

• Anonym (Trevlig kund)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-28 08:36:33 följande:

Jag har jobbat med kundtjänst i 5 år. Innan dess jobbar på konstgalleri bland annat och som lärare så jag har en del erfarenhet av otrevliga kunder och andra otrevliga personer man träffar via jobbet...

Jo så är det, men nu handlade tråden om folk som gnäller på otrevlig personal. Ofta är de inte speciellt trevliga själva. Blir man ofta otrevligt bemött men andra inte, så kanske det är en själv felet ligger hos.
  • Anonym (Många)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-28 08:36:33 följande:

Många som jobbar i butiker kan vara ganska kalla och otrevliga, Som du skriver tillhör det jobbet att vara trevlig och serviceminded, men många anställda verkar inte förstå det. Finns de som sitter i kassor som inte ens ser kunden i ögonen och med sura miner.
  • Anonym (Trevlig kund)
    Anonym (Många) skrev 2025-04-28 09:18:31 följande:
    Många som jobbar i butiker kan vara ganska kalla och otrevliga, Som du skriver tillhör det jobbet att vara trevlig och serviceminded, men många anställda verkar inte förstå det. Finns de som sitter i kassor som inte ens ser kunden i ögonen och med sura miner.
    Och det är ju såklart inte ok. Självklart ska servicepersonal vara professionella och trevliga. Jag menar bara att jag kan ha viss förståelse om en kund är konstant otrevlig och personalen inte är lika tillmötesgående till slut.
  • Anonym (G)
    Anonym (Trevlig kund) skrev 2025-04-28 08:22:19 följande:
    Ni som gnäller på servicepersonalen Ni som gnäller på servicepersonal och tycker de är otrevliga mot er. Hur är ni själva? Tycker många gånger kunder/resenärer o dyl är fruktansvärt otrevliga och har förståelse för att man inte blir trevligt bemött med den attityden.

Om man tar exempelvis kollektivtrafiken. Jag har ont i ryggen och måste sitta. Ser en plats jag tror är ledig, då kommer en äldre gubbe och sa att det är hans sittplats så jag får flytta på mig (ingen bokningsbar sittplats då det var stadsbuss). Hur var det om man kunde föra en trevlig dialog istället för att kräva att jag flyttar på mig? Jag bad om ursäkt och trodde sittplatsen var ledig, frågade om jag kunde sitta där. Nej du får flytta på dig, svarade han. Om resenärer brukar vara så otrevliga mot busschaufförer/tågvärdar osv förstår jag att busschaufförer inte är trevliga. 

Eller i mataffären när man står i kö och inte märker att man är lite i vägen så istället för ett ?ursäkta? så snäser man ?flytta på dig? mycket otrevligt. 

Bara några exempel men ovanligt att folk är otrevliga är det inte. Och jag undrar om ni som gnäller skulle rannsaka er själva istället för att tycka servicepersonalen är otrevliga. Jag har nästan aldrig blivit illa bemött av vare sig kassapersonal, busschaufförer eller övrig personal men då har jag varit trevlig själv också. 

Jag beundrar verkligen er som orkar jobba i serviceyrken med tanke på hur extremt otrevliga människor kan vara.
    Såg nyss en tråd om en man som skulle åka kollektivtrafik och blev irriterad att någon satte sig på hans plats medans han var på toa. Personen hade lagt sin jacka där. Sedan sade han till att den andra skulle flytta sig. tror dock han åkte tåg men han kan ju ljugit. Kan du kanske varit den resenären för jag tycker din beskrivning passar med hans?
  • Anonym (Trevlig kund)
    Anonym (G) skrev 2025-04-28 09:26:10 följande:
    Såg nyss en tråd om en man som skulle åka kollektivtrafik och blev irriterad att någon satte sig på hans plats medans han var på toa. Personen hade lagt sin jacka där. Sedan sade han till att den andra skulle flytta sig. tror dock han åkte tåg men han kan ju ljugit. Kan du kanske varit den resenären för jag tycker din beskrivning passar med hans?
    Såg den tråden också, men det är inte jag.
  • Anonym (d)

Det blir en konstig frågeställning här. Ja servicepersonal har varit otrevlig mot mig när jag enbart varit trevlig, jag är ingen burdus idiot men likväl kan servicepersonal ibland inte hålla sig trevliga ens för en enkel interaktion. Ska jag rannsaka mig och då ta åt mig mer än vad jag gjort?

Svar på tråden Ni som gnäller på servicepersonalen