Ni som gnäller på servicepersonalen
Ni som gnäller på servicepersonal och tycker de är otrevliga mot er. Hur är ni själva? Tycker många gånger kunder/resenärer o dyl är fruktansvärt otrevliga och har förståelse för att man inte blir trevligt bemött med den attityden.Om man tar exempelvis kollektivtrafiken. Jag har ont i ryggen och måste sitta. Ser en plats jag tror är ledig, då kommer en äldre gubbe och sa att det är hans sittplats så jag får flytta på mig (ingen bokningsbar sittplats då det var stadsbuss). Hur var det om man kunde föra en trevlig dialog istället för att kräva att jag flyttar på mig? Jag bad om ursäkt och trodde sittplatsen var ledig, frågade om jag kunde sitta där. Nej du får flytta på dig, svarade han. Om resenärer brukar vara så otrevliga mot busschaufförer/tågvärdar osv förstår jag att busschaufförer inte är trevliga.
Eller i mataffären när man står i kö och inte märker att man är lite i vägen så istället för ett ?ursäkta? så snäser man ?flytta på dig? mycket otrevligt.
Bara några exempel men ovanligt att folk är otrevliga är det inte. Och jag undrar om ni som gnäller skulle rannsaka er själva istället för att tycka servicepersonalen är otrevliga. Jag har nästan aldrig blivit illa bemött av vare sig kassapersonal, busschaufförer eller övrig personal men då har jag varit trevlig själv också.
Jag beundrar verkligen er som orkar jobba i serviceyrken med tanke på hur extremt otrevliga människor kan vara.