Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Liberalernas partiledare avgår

Felet är att de umgås för tajt med M, SD och KD, det behövs inte ännu ett högerparti. Småpartier får alltid betala när de samarbetar med större.

För framgång krävs att de profilerar sig som ett liberalt parti, inte ett högerparti. De måste ta röster från vänster. De kan inte räkna med kamrat 4% från M i varje val. Helst borde de lämna regeringen.

• Tecum
    Anonym (Libbo) skrev 2025-04-28 20:10:37 följande:
    I amerikanska kretsas så klassas "liberalt" som kommunistvänster. I svenska kretsar har det en annan betydelse (se folkpartiet) 

Tror det råder en förvirring. Kanske partiet ska byta namn så den passar in på sin åskådning. En starkare profiliering behövs antar jag.

Tror faktiskt att liberalerna skulle tappa röster om de böt block nu. 
    Vilket namn skulle de byta till och vad är deras åskådning? Det faktum att jag behöver fråga säger en del...

De skulle initialt tappa röster om de lämnar regeringen nu. Men om de driver en skicklig och tydlig politik kan de hämta in det och mer därtill innan valet.
  • Tecum
    Mentat skrev 2025-04-28 21:32:50 följande:

Som vanligt i sådana här trådar är det oerhört svårt för debattörerna att bortse från sina egna åsikter och försöka sätta sig in i någon annans situation.

En sak både de och (kd) borde göra är att gå till val på en valteknisk samverkan med (m). Då riskerar de inte att röster blir bortkastade och de slipper stirra upp sig över 4%-spärren.

Men det är ju samma sak som att sälja sin själ och göra sig än mer beroende av M, bara för att få några garanterade riksdagsplatser. Då blir det M som bestämmer hur många av dem som får sitta i riksdagen och i en ev regering. Det lär inte bli många och de blir röstboskap utan egen vilja. Och de flesta presumtiva väljare inser att de lika gärna kan rösta på M direkt.
    Sen finns det fördelar med att få bort något eller några småpartier, men ska man ge upp frivilligt?

Jag är lite förvånad över de hårda orden mot Johan Persson? Han tog ett självmordsuppdrag i ett 2-procentsparti inför förra valet, gjorde en mirakelvändning och räddade L kvar i riksdagen. Och fick mycket beröm för sin ledarstil. Kanske är ett av L:s problem att man är för hård och otålig mot sina partiledare?
Svar på tråden Liberalernas partiledare avgår