Inlägg från: Anonym (Arg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg)

Äter regelbundet entrecote, får kritik

Har personer i min närhet som kritiserar mig hårt för att jag regelbundet äter entrecote. Jag köper en billig variant som kostar runt 70 kronor för 200 g, sedan äter jag grönsaker och en färdig bea som jag haft hur länge som helst i kylskåpet. 

Dom som kritiserar mig för detta äter ofta hämtmat/snabbmat. Typ köper en pizza eller någon annan typ av mat för avhämtning. Detta kostar minst 120 kronor.

Eller så äter dom 3 ggr i veckan lunch ute när dom jobbar, mat som också är minst 120 kronor per tillfälle. 

Dom anklagar mig för att slösa pengar. Om jag köper en entrecote för 70 kronor, har grönsaker hemma, typ morötter och palsternacka och steker på min mat på 4-6 minuter så är det ju både billigare och snabbare än deras mat. 

Detta är inte personer som bryr sig om hur mycket kött man äter. Äter annars inte särskilt mycket rött kött kan tilläggas. Äter max 400 gr i veckan. 

Vad är problemet?(köttet är svenskt). 

• Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Nina) skrev 2025-04-28 22:10:45 följande:

Jag vet inte, har du frågat dem?

Ja och det är för att jag slösar pengar.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (a) skrev 2025-04-28 22:30:10 följande:

Att du har en färdig bea hur länge som helst...

Det är en flaska som håller. Självklart inte hur länge som helst så den är gammal? men jag tar av det som finns hemma. Typ som ketchup. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Kim) skrev 2025-04-29 08:15:50 följande:

Är vad du vill. Men hur får du tag på så pass billigt kött? Bra att kolla realådan eller använda någon av matsvinnsapparna. Om du orkar ifrågasätt deras uteätande och hämtmat. Du lagar själv. Däremot behöver du hålla lite koll på mängden rött kött. Gränsen för veckointag sänktes nu. Men är inte entrecote lite senigt? Insprängt fett smälter ju vid tillagning. Svenskt kött är ju hyfsat dyrt men bra att välja. Ska jag säga som har frysen full med vilt. 

Om jag äter 400 g rött kött i veckan och livsmedelsverket rekommenderar 350 g som sitt tak och dessutom säger att det är 400-500 g otillagat kött, då håller jag mig redan till rekommendationerna. Jag har dessutom detta som min fastfood. När saker ska gå på 10 minuter? 

Det här köttet är jättelätt att få tag på och äter det enbart för att det går fort. Man behöver inte äta senor om man inte vill. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (De hintar) skrev 2025-04-29 08:27:25 följande:
    Andra personer har inte med din ekonomi att gora. Undantaget ar om man har gemensam ekonomi eller att deras ekonomi paverkas av det du gor (t ex. om du maste lana eller fa hjalp av andra, inte har rad att bidra med din del till saker du borde, att gemensamma sparmal inte uppfylls, att du lever fran hand till mun och inte har nagon buffert sa att de inom en snar framtid kommer att behova hjalpa dig osv.).
    I vilket fall som helst, mat ar dyrt idag. Folk letar billiga recept, som "portionen under tian" for att forsoka halla kostnaderna nere. Det kan ju vara sa att de sjalva stramar med budgeten och ar avundsjuka att du unnar dig sadant de sjalva inte ens skulle dromma om att unna sig under dessa svara tider. Det kan ju ocksa vara sa att de ser att du egentligen inte har pengar och egentligen borde spara och fa upp en buffert, men istallet "slosar" pa onodigt fin mat och kritiken ar till for att fa dig att vakna upp? Det ar ju skillnad pa 10-15 kr per portion och 70kr + gronsaker per portion, under en manad. 
    I vilket fall som helst, star du pa egna ben och dina val inte paverkar nagon annan sa har ingen med din ekonomi att gora. 
    Har du daremot skral ekonomi sa kanske du borde se over den eftersom det ar sa manga som kommenterar ditt val av mat (antagligen en hint om att du borde spara men ar omedveten om det)?
    Anonym (De hintar) skrev 2025-04-29 08:27:25 följande:
    Andra personer har inte med din ekonomi att gora. Undantaget ar om man har gemensam ekonomi eller att deras ekonomi paverkas av det du gor (t ex. om du maste lana eller fa hjalp av andra, inte har rad att bidra med din del till saker du borde, att gemensamma sparmal inte uppfylls, att du lever fran hand till mun och inte har nagon buffert sa att de inom en snar framtid kommer att behova hjalpa dig osv.).
    I vilket fall som helst, mat ar dyrt idag. Folk letar billiga recept, som "portionen under tian" for att forsoka halla kostnaderna nere. Det kan ju vara sa att de sjalva stramar med budgeten och ar avundsjuka att du unnar dig sadant de sjalva inte ens skulle dromma om att unna sig under dessa svara tider. Det kan ju ocksa vara sa att de ser att du egentligen inte har pengar och egentligen borde spara och fa upp en buffert, men istallet "slosar" pa onodigt fin mat och kritiken ar till for att fa dig att vakna upp? Det ar ju skillnad pa 10-15 kr per portion och 70kr + gronsaker per portion, under en manad. 
    I vilket fall som helst, star du pa egna ben och dina val inte paverkar nagon annan sa har ingen med din ekonomi att gora. 
    Har du daremot skral ekonomi sa kanske du borde se over den eftersom det ar sa manga som kommenterar ditt val av mat (antagligen en hint om att du borde spara men ar omedveten om det)?

Är du seriös? Om min snabbmat kostar 80 kronor och deras snabbmat kostar minst 120?

Dessutom har jag en god och välfungerande ekonomi. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Livsviktigt) skrev 2025-04-29 09:01:33 följande:

Problemet är väl att du äter dig till en förtida död. Kött med hög fetthalt som entrecote, ökar risken för bland annat tjocktarmscancer. Bea och smör är också mättat fett och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Så om livet är dig kärt bör du nog se över din kost, men du gör förstås precis som du vill.

Nu äter jag inte detta i mängder, smör äter jag knappt och bean är gjord på rapsolja. Sedan handlade ju detta om snabbmat. Titta mängden fett på en pizza så kan vi jämföra. Man behöver inte heller äta massa fett på entrecoten heller. Entrecote har bra med näring. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-04-29 18:45:01 följande:
    Fast det är ju inte nödvändigtvis nåt exklusivt över den saken. Är man ensam och köper en liten köttbit i lösvikt till sig själv enbart så behöver det inte bli särskilt dyrt.
    Ja som jag skriver, om jag köper detta som nödmat för 70 kronor och lägger till rotfrukter och en sås som står i kylen blir det inte mer än 80 kronor för en måltid? jämför det med en pizza för 120 kronor eller en hamburgare med meny för 140 kronor?. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-04-30 22:44:59 följande:
    Ja, det blir inte dyrare än att handla färdig mat från snabbmatskedjor. 

Köper själv oxfilé ibland. Svensk oxfilé i lösvikt, en liten portionsbit, till potatis och rödvinssås. Att göra sin egen rödvinssås är nog också billigare än att köpa färdig. Kanske detsamma med bea.
    Att göra egen bea ska du ju köpa smör som är svindyrt, ägg, färsk dragon. Du kommer aldrig få det billigare än en tub/flaska/burk som du tar minimalt av. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-04-30 23:54:40 följande:
    Det finns flytande smör som kostar typ en tjuga. Även om det inte är rent smör utan mer utblandat. Smakar ändå smör tycker jag. Men struntsamma. Jag föredrar att göra egen sås framför att köpa färdiga. Du gör det som känns rätt för dig.
    Du gör inte riktig bea på den typen av sås. Hela min poäng är att detta är min snabbmat. Allt ska ta 10 minuter att tillaga maten 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-01 03:14:48 följande:
    Jodå, det finns många som gör såser från grunden. Behöver inte ta lång tid alls och de blir ofta mycket godare också. Ja, du gjorde din poäng och jag gör min.
    Finns inte en människa som gör en äkta bea på typ 3-6 minuter? jag kan göra bea och alla möjliga såser?. Men  det är nog sällan du göra det under en stressig arbetsdag på lunchen. 
  • Anonym (Arg)
    klyban skrev 2025-05-01 12:54:27 följande:

Man ställer sig lite frågande och när du säger att du äter ofta, men har gammal bea på burk.
    Borde inte dessa ryka rätt snabbt också och inte ens bli nära epitetet "hur länge sedan som helst".
    Sen säger du att du äter två ggr i veckan, om nu du kör 200g portion, vilket man bör nästan på entrecote.

Två, nästan all mat är billigare och göra hemma.

Tre, varför bryr du dig om vad andra säger om dina spenderingar för?

Bean har en hållbarhet på 5 veckor öppnad i kylen så det är inte så att jag köper en ny burk eller så per tillfälle. Det har syftar på är att min snabbmat kostar 80 kronor och tar 10 minuter att fixa. Jag äter väldigt mycket vegetariskt och liknande annars hemma.

Jag gillar inte att bli ifrågasatt på mycket konstiga grunder? att min mat skulle vara dyr. Eftersom jag väldigt sällan går och köper mat ute så blir ju deras påståenden absurda. Jag gör ju detta av just ekonomiska skäl. Att istället för att köpa en dagens lunch för minst 120 kronor så köper jag snabbmat för 80 kronor portionen? Bättre kvalitet och näring än en pizza också. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 02:25:32 följande:
    Jag håller inte med dig i din tidsestimering kring att göra såser. Vi får enas om att vara oeniga. Vi avslutar den diskussionen nu och återgår till ursprungsfrågan.
    Du ska smälta smöret, låta det svalna, hacka dragon och lök och samtidigt ha koll på köttet och fixa med grönsaker?. men du kan prova att göra allt detta på 10 minuter. Från att du kommer in till köket tills att det är klart. Prova om du klarar detta på 10 minuter.
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 03:48:41 följande:
    Som sagt. Agree to disagree. Vill inte tjafsa mer om detta nu så.
    Det kan vi absolut. Men det är orimligt att du skulle klara allt detta på just 10 minuter även om du självklart kan tycka att det går fort. Men ingen skulle klara att ordna en hemslagen bea, steka en entrecote och göra en sallad på tio minuter från att man kommer in genom dörren. Hur enkelt man än tycker att varje moment är så tar allting tid. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Filémon) skrev 2025-05-02 06:27:57 följande:
    Oavsett hur mycket pengar man har i plånboken så är ju 80 spänn för en portion hemlagad mat jääävligt mycket.

Även om det nu skulle vara så att folk säger något om saken på riktigt så får man ju ha en viss förståelse för att det ser korkat ut att lägga så mycket pengar på bara ett mål mat. Sedan behöver man ju inte bry sig om synpunkterna.

Sedan: en inte oväsentlig skillnad är att en pizza för 90 spänn, eller en take away från thaivagnen för samma peng kan räcka till två måltider.
    Nu kostar inte en pizza eller dagens lunch 120 kronor där jag bor. Den billigaste pizzan kostar 120 och sedan är normen numera att dagens lunch kostar 165 kronor på majoriteten av alla restauranger. 
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 15:05:29 följande:
    Som sagt - jag håller inte med dig och har ingen lust att tjafsa mer om detta. 
    Det här handlar inte om en åsikt utan om ett faktum. Som att jag skulle säga att jag på ett lagligt sätt skulle kunna köra bil Sthlm göteborg med bil på två timmar. Det är inte tjafs att säga att det är omöjligt. Men du kan prova att göra exakt det jag skrev, alla moment ska vara klara. Du börjar med jackan i hallen, matvarorna i kassen och du ska lyckas med en äkta beasås, sallad, stekta grönsaker, stekt kött och allt ska vara klart på tio minuter. 
  • Anonym (Arg)
    klyban skrev 2025-05-02 16:42:40 följande:

Dock om har du ihopakoket för bea klar, så tar det inte 10min.
    Men lär ligga på ca20min typ.
    Och med bara lite träning så misslyckas du inte med bea.

Dock säger jag inget om burk bea, för den går ju pimpa upp att bli snuddande nära en riktig bea.

Och nykeln där är, antingen färsk dragon(Men den är svår att köpa och smaka som den verkligen sak, ibland smakar den ingen dragon alls.)
    Ett bra tips är att köpa inlagd dragon, då den smakar nästan samma som en okey dragon eller bättre.
    Sen kör jag alltid mer syra om jag pimpar upp en burk(syran är typ rörsockersvinäger eller äppelcidervinäger.), sen svartpeppar, vitpeppar och lökpulver.

Men med dina 10min, så får man sig tveklöst en god måltid.

klyban skrev 2025-05-02 16:42:40 följande:

Dock om har du ihopakoket för bea klar, så tar det inte 10min.
    Men lär ligga på ca20min typ.
    Och med bara lite träning så misslyckas du inte med bea.

Dock säger jag inget om burk bea, för den går ju pimpa upp att bli snuddande nära en riktig bea.

Och nykeln där är, antingen färsk dragon(Men den är svår att köpa och smaka som den verkligen sak, ibland smakar den ingen dragon alls.)
    Ett bra tips är att köpa inlagd dragon, då den smakar nästan samma som en okey dragon eller bättre.
    Sen kör jag alltid mer syra om jag pimpar upp en burk(syran är typ rörsockersvinäger eller äppelcidervinäger.), sen svartpeppar, vitpeppar och lökpulver.

Men med dina 10min, så får man sig tveklöst en god måltid.

Det här handlar ju inte om att jag inte kan slå en bea utan att jag har detta som extrem nödmat, som ändå ska ha någon form av näring i sig och inte vara färdigköpt mat. 

Så det du beskriver kan man absolut göra till middag någon dag, men inte på en lunchrast på 30 minuter innan man ska in på ett nytt möte. Känner inte en människa som skulle slå en bea på en 30 minuter lång lunchrast. Sedan är dessa måltider med entrecoten inte planerade utan mer när det skiter sig i planeringen, man är på ett möte, ska hem för ett annat möte, jag hamnar i kö och blir sen och så snabbt få i mig något som ändå är lite roligare än en smörgås eller ett kokt ägg. 

• Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-05-02 17:34:24 följande:
    Som sagt - jag håller inte med dig om att det skulle vara omöjligt och för tredje gången - jag vill inte diskutera detta mer så sluta tjata om det eller vänd dig till nån annan.
    återkom när du gjort detta. Inget får innan detta vara förberett. Läser du ett recept på bea så kan det stå att man ska vänta med att smöret ska användas efter att man smält det 3-5 minuter?. Så prova att göra detta på max tio minuter. Det är du som drar upp något helt orimligt och inte tycker att 10 eller 20 minuter är någon skillnad. 
Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik