• Anonym (Kissen)

Grannen bryr sig inte om sin katt

Grannen har skaffat sig katt. Arbetar i statens parti.
    Men han bryr sig inte ett skit om katten. Katten äter hos grannar och lämnas ute om nätterna, fast den alltid finns utanför bostaden från kl 22 på kvällen och under hela nätterna.

Jag kände igenom katten för ett tag sedan och nämnde för grannen att den kanske hade en fästing. Sa att jag inte hade kollat det närmare men att jag hade känt något. Nu ca 4-5 dagar senare så kom katten in till mig och jag fann då på precis samma ställe en jättestor fästing och sedan fann jag en till. 

Han vill inte ha ansvar, utan är endast stolt över att katten är en extremt bra jägare som plockar musar och fåglar. Katten får ingen mat hos mig utan enbart vatten och sovplats när den kommer till mig, inget annat. Men det är inte första gången som jag tar bort fästing. Och jag har pratat med han om att skaffa halsband, men han är pensionär som extra knäcker och anser sig inte ha råd och tror att katten klarar sig.

Blir både lite frustrerad och orolig då jag ska flytta härifrån om en månad.

Är så trött på människor som rider inom lagen paragrafer men missköter djur ! 

• Svar på tråden Grannen bryr sig inte om sin katt
  • Anonym (Kissen)

Den hade loppor med, som jag har försökt att ta upp med ägaren om (grannen) men han sa att han inte kunde göra något trotds att jag tipsade om halsband för katter som jag tror kan motverka sådant och fästingar.

• Anonym (Kissen)

Under vintertid (ja han skaffade kateten i början av förra sommaren) så få katten vara ute hela nätterna trots minusgrader och riskera förfrysa sin öron. Va fan! 

• Anonym (Kissen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-29 01:56:31 följande:

Anmäl djurplågaren!

Har inte bevis för att det skulle gå igenom.
  • Anonym (Anc)

Du skriver att katten äter hos grannar och att du står för vatten och sovplats. Det är helt åt helvete. Det är ju ni grannar som gör att katten inte går hem. Den behöver ju inte! Så kanske ägaren går och oroar sig när han ska lägga sig.

Jag hade samma problem med vår katt, den gick på diet pga av övervikt efter kastrering och inget hjälpte. Sen fick jag höra från en granne att en annan granne matar katten. 

Vad det gäller fästinghalsband så är det en usel idé. Följden blir att fästingen inte biter sig fast utan kryper runt i pälsen och sen kommer katten hem och biter sig fast på kattens ägare istället.

Så sluta förutsätta saker. Är du oroligt för kattens välmående så diskutera med grannen istället för att sitta och fabulera saker i ditt huvud.

• Anonym (ID)

Jag hade åkt med katten till veterinären, spelat dum, bett dom kolla chip. Om grannen är så slarvig som det verkar är den säkert inte märkt. Om inte, toppen, gratis katt. Eller så ber du någon omplaceringsorganisation ta den. 

• Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Anc) skrev 2025-04-29 03:25:51 följande:

Du skriver att katten äter hos grannar och att du står för vatten och sovplats. Det är helt åt helvete. Det är ju ni grannar som gör att katten inte går hem. Den behöver ju inte! Så kanske ägaren går och oroar sig när han ska lägga sig.

Jag hade samma problem med vår katt, den gick på diet pga av övervikt efter kastrering och inget hjälpte. Sen fick jag höra från en granne att en annan granne matar katten. 

Vad det gäller fästinghalsband så är det en usel idé. Följden blir att fästingen inte biter sig fast utan kryper runt i pälsen och sen kommer katten hem och biter sig fast på kattens ägare istället.

Så sluta förutsätta saker. Är du oroligt för kattens välmående så diskutera med grannen istället för att sitta och fabulera saker i ditt huvud.

Ytterligare en oansvarig kattägare, skaffa inte katt om du inte vill ha den hemma. Det är himla oansvarigt att låta katten ränna runt hos grannar. 
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-04-29 06:16:58 följande:
    Ytterligare en oansvarig kattägare, skaffa inte katt om du inte vill ha den hemma. Det är himla oansvarigt att låta katten ränna runt hos grannar. 
     Tänk ett varv till innan du kommenterar. Klart den går till någon som ger den mat. Tills slut vet den ju inte var den bor. 
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Anc) skrev 2025-04-29 06:40:15 följande:
     Tänk ett varv till innan du kommenterar. Klart den går till någon som ger den mat. Tills slut vet den ju inte var den bor. 
    Så nu har tänkt ett varv till och ber dig göra det samma och faktiskt läsa vad jag skriver. 
    Det är oansvarigt att påta sin katt springa utomhus! Jag struntar i var din katt äter men det är oansvarigt att låta den vara utomhus oövervakad och kopplad. 

Förstår du lite bättre nu? 
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-04-29 09:25:28 följande:
    Så nu har tänkt ett varv till och ber dig göra det samma och faktiskt läsa vad jag skriver. 
    Det är oansvarigt att påta sin katt springa utomhus! Jag struntar i var din katt äter men det är oansvarigt att låta den vara utomhus oövervakad och kopplad. 
    Nej, katter mår bra av att vara ute och få röra sig fritt. Om man bor där katten inte kan vara säker utomhus är lösningen att inte ha katt. Katter som får leva sina liv instängda i en lägenhet mår dåligt av det, precis som höns och grisar som aldrig får gå ut.
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-04-29 09:25:28 följande:

Förstår du lite bättre nu? 

Så bedömer inte samhället katters utevistelser som du säkert vet. Sen kan du tycka vad du vill. 

Men om du har så ont av katter så föreslår jag lägenhet eller hus långt från bebyggelse.

• Anonym (Mata inte!!!)
    Om du och andra matar katten kan det vara ert fel att det blivit så här. Man ska absolut inte mata andras katter. Då slutar de ju att gå hem! 
    Läste en tråd här för en tid sedan med en jätteledsen kattägare vars grannar börjat mata deras katt och nu kom den inte hem till dem längre. Katten behövde borstas dagligen, få fästingar plockade mm men i och med att grannarna matade kom katten inte hem och de kunde inte ge den den omvårdnad den behövde. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-04-29 09:49:52 följande:
    Nej, katter mår bra av att vara ute och få röra sig fritt. Om man bor där katten inte kan vara säker utomhus är lösningen att inte ha katt. Katter som får leva sina liv instängda i en lägenhet mår dåligt av det, precis som höns och grisar som aldrig får gå ut.
    Självklart mår katter bra av att vara utomhus, ströva fritt osv. Det gör hundar och hästar med.
    Dock är det oansvarigt att å ena sidan skaffa ett djur som man inte vill ha koll på och låta ströva helt fritt och sedan å andra sidan sitta på ett forum och gnälla över hur andra människor hanterar dessa katter när de kissar, bajsar i trädgårdar eller går in till folk. 

Att inte inse problematiken ovan gör den människan till en oansvarig djurägare! 
    Katter är välkomna i min trädgård, dock jagar hunden dem och det vore tråkigt om hunden klipper en katt. 
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Anc) skrev 2025-04-29 11:00:26 följande:

Så bedömer inte samhället katters utevistelser som du säkert vet. Sen kan du tycka vad du vill. 

Men om du har så ont av katter så föreslår jag lägenhet eller hus långt från bebyggelse.

Jag väljer absolut inte bostad och lägenheter efter hur oansvariga djurägare hanterar sina djur. 

Som jag skrev i inlägget ovan så har jag personligen inget emot att katterna är i min trädgård, det blir dock väldigt tråkigt den dagen min hund klipper en katt....det vill jag undvika. 
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-29 11:51:21 följande:
    Vad är anledningen till att TS skrev 
    Katten får ingen mat hos mig 
    om du vet bättre?
    Andra grannar matar ju den? Det är alltså inte kattägarens fel att den inte kommer hem.

Du kan inte välja ut viss information och filtrera bort det övriga.
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Anc) skrev 2025-04-29 16:21:22 följande:
    Andra grannar matar ju den? Det är alltså inte kattägarens fel att den inte kommer hem.

Du kan inte välja ut viss information och filtrera bort det övriga.
    Katten ska inte vara ute obevakad från första början, du kan inte välja ut viss information och filtrera bort det övriga. 
  • Anonym (Anc)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-05-02 08:54:08 följande:
    Katten ska inte vara ute obevakad från första början, du kan inte välja ut viss information och filtrera bort det övriga. 
    De människor i Sverige som förföljer sina katter vid utevistelser går att räkna på ena handens fingrar. Att du tycker att det borde vara på annat sätt är irrelevant även om du så klart Har rätt till den åsikten. 
Svar på tråden Grannen bryr sig inte om sin katt