• Anonym (Fundersam)

Matbudget

Hej! 

Jag och min man var på middag hemma hos min syster nu i helgen och vi pratade lite om att matpriserna har gått upp så mycket. Min syster har två små barn och är nu gravid med tredje. De bor i ett stort radhus ca 30 min från Göteborg, hon jobbar som mäklare och tjänar ca 42 000 innan skatt och hennes man jobbar inom IT och tjänar ca 46000 innan skatt. Dessutom håller hennes man ofta på med sidoprojekt och är frilansare inom programutveckling så han tjänar in några extra tusenlappar varje månad. 

När vi snackade om hur mycket de lägger på mat så sa de att de lägger ungefär 12000 på mat inkluderat restaurangbesök/hämtmat/fika osv. Jag är gravid med första barnet och jag och min man lägger ungefär 5000 på mat, allt inkluderat, och vi äter väldigt gott. 

Hur mycket lägger ni, tycker ni att jag lägger för mycket alternativt för lite på mat? Vill också tillägga att jag och min man båda har bra jobb och äger hus och hund, och kan absolut lägga mer om det är så. Vi har ingen egentlig matbudget utan handlar det som vi är sugna på och det som är i säsong. 
    Vi äter inte ute mycket då vi båda har intresse för matlagning och jobbar en hel del, utan det blir någon gång på helgen och några gånger på semestern. 

Dela gärna med er av svar, tankar, funderingar!

Mvh

• Svar på tråden Matbudget
  • Jemp

Det låter som att ni lägger väldigt lite på mat. Finns ju såklart inget självändamål att lägga mer om man äter bra, men är ni säkra på att ni räknat med alla kostnader?

Vi är 2 vuxna och 2 barn, har en matbudget på ca 10000. Ev uteluncher är då inte medräknade. 

• Agda90

Vi är två vuxna och två tonårsbarn. Båda barnen äter som hästar och elitidrottar. Dessutom har vi allergier att ta hänsyn. Vi är väldigt noga med vad vi köper hem. All mat lagas från grunden, endast svenska kött, baljväxter kan ingen av oss äta + då tre personer i familjen med allergier. 

Vi har en matbudget på runt 11 000 i månaden. 

Jag har försökt få ner den men det är stört omöjligt då vi inte vill tumma på kvaliteten på maten. 
    Så fokus ligger på säsong baserat, vi bakar så mycket eget bröd vi kan och gör så kloka val vi bara kan. Men hälsan kommer först. 

• Anonym (Vi)

Vi är 2 vuxna och tre skolbarn och hamnar nog på ca 12 000 i månaden. Ej inkl utemat eller takeaway. Göteborg.

• Anonym (Jaha)

Det låter faktiskt väldigt lite.. 
    Min familj på 2 vuxna och 2 barn i mellanstadiet handlar mat för ungefär 12.000 kronor inkl ca 800-1000kr i hämtmat.  

• Anonym (Myran)

Vi är 2 vuxna och 3 barn(1, 9,11). Vi handlar för 7-8 tusen per månad på restauranger,  matbutiker (dvs inkl hygien, städ och blöjor). Jag äter dock aldrig mat på jobbet ute då det är svårt att hinna köpa mat på mit jobb så alltid med mig mat. 

• Anonym (Lina)

Vad har du och din man för yrken? Hur mycket har han respektive du i lön? Har ni någon sidoinkomst och i så fall vad? Hurdan bostad har ni och var ligger den?

• Studentpappa

Är ju lätt hänt att man räknar in blöjor etc. i den budgeten när man har småa barn. Allt sånt köps ju i regel på samma butik och då är ju inte 12k särskilt mycket.

Vi handlar nog mat för runt 10k i månaden 2+2 men tre tjejer i familjen och det påverkar mängden definitivt. Grabbar hade ätit mer utan tvekan än våra tjejer.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lina) skrev 2025-04-29 19:30:25 följande:

Vad har du och din man för yrken? Hur mycket har han respektive du i lön? Har ni någon sidoinkomst och i så fall vad? Hurdan bostad har ni och var ligger den?

Jag jobbar som lärare och han jobbar som brandman, jag tjänar ca 33 innan skatt och han ligger på 38, vi köpte hus för ca 1 1/2 år sedan i ett mindre samhälle i västra götaland, har ingen sidoinkomst :)
  • Anonym (Vanilj)

Jag har ensamhushåll men på helgerna är vi två, så han bidrar också.
    Min månadskostnad för endast mat ligger mellan 1600 och 2000 kronor, när jag läser här känns det väldigt lite. Men jag äter gott och är mätt och belåten.

• Anonym (Kunnig)

Det handlar mycket om hur duktig/vilka kunskaper man har för matlagning samt hur man tänker när man handlar. 
    Ex köper jag det mesta fisk och skaldjur direkt över butikens fisk disk när dom har kort datum. Köper alltid hel kyckling och styckar själv ( så mycket godare än fabriks styckad) Köper gärna kött direkt från bonde eller på kort datum. Tillbehör gör jag efter säsong och det som för tillfället är bra pris på. Sallad/tomat/gurka är ju bara vidrigt vintertid men många har det av ren vana och kan göra en sallad som inte smakar något för 50kr/måltid när en rostad broccoli eller kokta grönsaker hamnar på 20kr. m.m.

• Anonym (M)

Vi är 2 vuxna och 2 barn varannan vecka och 2 vuxna och 5 barn varannan vecka.
    Vi försöker verkligen storhandla och välja smart pl extrapris etc men det går nog kring 15-16 000 per månad.

• Anonym (Liza)

Cirka 5000, en vuxen och en tonårstjej. Mataffärsinköp + utemat inräknat. Handlar dock inte så mycket utöver mat i mataffären, är väl toapapper och hushållspapper bara.

Inget större matintresse och blir en del hel- och halvfabrikat. Inga stora mängder kött men en del korv, bacon och kyckling blir det, svenskt. Frukt och grönt delvis efter säsong. Handlar mycket på Lidl och Willys då de ligger bäst till geografiskt.

Matlåda till jobbet, utemat nån gång per månad. 

• Anonym (Bor på gård)

Vi lägger ca 12 000kr på matvarubutiker. Utöver detta så har vi egna ägg, viltkött och odlar frukt och grönt. Vi unnar oss mycket bra mat och lyxar till det ofta. 

Vi har två barn och inkomster på 46000 och 47000. Vi bor på hästgård i Skåne 

• Anonym (Hm)

Vi är två vuxna och två barn i åldrar 2-10 år. Vi lägger 5000 på fast hemmamat-budget och det fungerar utmärkt. däremot äter vi ute och fikar ganska mycket men då går det från våra fritids/nöjes-budget. 

• Anonym (Mycket)

2 vuxna, 5 barn varav tvi nyblivna tonårspojkar, 3 hundar, ca 20 papp på mat och dyl i månaden. Boende i villa i kranskommun till Stockholm. Köper fisk och kött från andra än mataffärerna, typ fidkbilrn och gröna gårdar mfl. 

• Anonym (Matglada)

Det är väl inget konstigt i er mat budget ?

Vi är två vuxna och hushållshandlar för Max 4000 i månaden , då ingår det även prylar från butikens alla avdelningar som inte är mat.
    Handlar planerat 4 gånger i månaden.

Vi äter väldigt gott och bra balanserat.
    Fisk, kött och grönsaker i proportioner 

Kan tillägga att vi har absolut noll spill, det kastas inget.

Bakar själva massor med fika och matbröd 

• Agdaa

Jag har ungefär 5000 också, med tonåring o 2 katter :)
    Men er matkostnad kommer nog att gå upp drastiskt när ni får barn :)

• Anonym (J)

Intressant att det är så olika! Ni som lägger typ 5000/mån på mat, vad äter ni och var handlar ni? Nyfiken på hur ni får ihop det.

• Anonym (Sambo utan barn)

Hej,

Vi är ett par utan barn, vi lägger 3500-4000 kr per månad på mat, ej inräknat restaurang och hämtmat köper vi aldrig. 

(Kan tillägga att vi bor i stockholm och min sambo handlar mycket på extrapriser och jobbar med det för att komma lågt, totalt äter vi kanske 6 uteluncher i månaden annars matlådor) 

• Anonym (Vanilj)
    Anonym (J) skrev 2025-05-04 11:08:39 följande:

Intressant att det är så olika! Ni som lägger typ 5000/mån på mat, vad äter ni och var handlar ni? Nyfiken på hur ni får ihop det.

Min månadskostnad för endast mat ligger mellan 1600 och 2000 kronor, när jag läser här känns det väldigt lite. Men jag äter gott och är mätt och belåten.

På helgerna är vi två men då bidrar han också.

5000? Vet inte ens hur jag skulle lyckas att handla för så mycket.
Svar på tråden Matbudget