Matbudget
Hej!
Jag och min man var på middag hemma hos min syster nu i helgen och vi pratade lite om att matpriserna har gått upp så mycket. Min syster har två små barn och är nu gravid med tredje. De bor i ett stort radhus ca 30 min från Göteborg, hon jobbar som mäklare och tjänar ca 42 000 innan skatt och hennes man jobbar inom IT och tjänar ca 46000 innan skatt. Dessutom håller hennes man ofta på med sidoprojekt och är frilansare inom programutveckling så han tjänar in några extra tusenlappar varje månad.
När vi snackade om hur mycket de lägger på mat så sa de att de lägger ungefär 12000 på mat inkluderat restaurangbesök/hämtmat/fika osv. Jag är gravid med första barnet och jag och min man lägger ungefär 5000 på mat, allt inkluderat, och vi äter väldigt gott.
Hur mycket lägger ni, tycker ni att jag lägger för mycket alternativt för lite på mat? Vill också tillägga att jag och min man båda har bra jobb och äger hus och hund, och kan absolut lägga mer om det är så. Vi har ingen egentlig matbudget utan handlar det som vi är sugna på och det som är i säsong.
Vi äter inte ute mycket då vi båda har intresse för matlagning och jobbar en hel del, utan det blir någon gång på helgen och några gånger på semestern.
Dela gärna med er av svar, tankar, funderingar!
Mvh