Belastning balkong odlingskärl
Hej!Jag tänkte odla en del på min balkong i år och vill bygga några kärl i trä att odla i, men funderar på hur stora kärl jag vågar göra. Det verkar som att riktlinjerna för belastning på en balkong är 100kg/kvm. Med en balkong som är ca 2.7 kvm stor borde det alltså betyda att jag kan belasta min balkong med ca 270 kg, och minus min vikt borde jag kunna lägga till ytterligare 200 kg på balkongen.
Efter googling hittade jag att 40 liter jord väger ca 20-30 kg. Vid vägning av en tygkruka med en volym på 25 liter som jag fyllt med jord (plus en dahlia) så vägde denna 11 kg efter vattning, så ett antagande att 40 liter av min jord väger 30 kg när den är mättad med vatten är ett antagande i överkant. Detta medför, för att vara på den säkra sidan, att jag kan ha 200 liter jord på min balkong.
Nu till min fråga, om jag vid min dörr till balkongen vill ha två planteringskärl som rymmer sammantaget 80 liter jord, fördelat på ca 1 kvm, är detta säkert? Min balkong har inga styltor utan "hänger". Den är också avlång med en längd på ungefär 3 m. Med min vikt så skulle belastningen vid balkongdörren bli ca 130 kg, vilket är mer än det riktlinjerna säger. Belastningen är dock relativt momentan, då jag sällan står länge precis vid dörren till min balkong.
Vad säger ni, borde jag göra mindre odlingskärl eller går det bra? Hur ska jag tänka?