• Anonym (Anonymtjej)

Naturligt melatonin?

Hej 
    Jag har sedan ca 8-10 år tillbaka tagit Melatonin. Gör jag inte det så sover jag jättedåligt. Sover gör jag, men jag blir helt degig i huvudet och trögtänkt dagen efter samt orkeslös, om jag inte tagit det. 

Men problemet är nu att jag får geografisk tunga av det. Tungan svider och jag har stora områden på den som gör ont. Jag vet att det är melatoninet som gör det för jag har provat att sluta med det och då har det försvunnit för att sedan direkt komma tillbaka om jag börjar med det igen. Har privat sluta med melatonin tre ggr men det går bara inte. Samtidigt orkar jag inte ha det såhär med den här stackars tungan. Hela den är nästan helt blank för papillerna försvinner. Läkarna bryr sig inte. Säger att man inget kan göra.

Propavan har jag provat, hjälper inte. Däckade totalt av den men blev så förbannst dåsig dagen efter. Och jag har inga problem med att just somna ändå. Gillar inte heller känslan av att däcka på beställning som med sådan medicin. 

Atarax och lergigan är ju allergimediciner som kan funka som lugnande men de funkar inte på mig.

Så jag undrar, finns det något man kan göra för att naturligt öka melatoninet? förutom att inte kolla på tv och skärmar några timmar innan läggdags då? Tack på förhand 

• Svar på tråden Naturligt melatonin?
  • Anonym (Anonymtjej)

Helt naturliga saker. Mat? Frukt? Dock osäker på om man då får i sig samma mängd, 5 mg. Det kanske d inte funkar ändå men värt att prova 

• Godochglad

När du försökte sluta med melatonin, gjorde du det rakt av från en dag till en annan eller slut du stegvis? Det kan gå att undvika tråkiga effekter genom att sluta långsamt. Din kropps egna produktion av melatonin kan ha gått ner om du ätit tillskott länge. Det kan ta tid att få igång produktionen igen. Du kanske kan ta en fjärdedel av din vanliga dos i ett par veckor eller tills det känns som att du är ok på den nivån. Sen tar du bort ytterligare en fjärdedel tills det känns ok. Ju långsammare du sätter ut medic ju större chans att du inte får så mycket känningar. Prata med en apotekare. Det jobbar en på alla apotek. Apotek säljer även tablettdelare så att du kan minska din dos. Lycka till!

• burleskburkläsk

Ett tips är L-Teanin, minns inte om man skall ta det en timme innan man sover...ett helt otroligt tillskott!

• Tukt

Men är det en kontakreaktion tror du, eller är det en biverkning.
    Om det har med den rent fysiska kontakten att göra, kanske du kan baka in den i bröd eller liknande och svälja hel, skölja munnen ordentligt efteråt.

• Anonym (Anonymtjej)
    Godochglad skrev 2025-04-29 20:05:05 följande:

När du försökte sluta med melatonin, gjorde du det rakt av från en dag till en annan eller slut du stegvis? Det kan gå att undvika tråkiga effekter genom att sluta långsamt. Din kropps egna produktion av melatonin kan ha gått ner om du ätit tillskott länge. Det kan ta tid att få igång produktionen igen. Du kanske kan ta en fjärdedel av din vanliga dos i ett par veckor eller tills det känns som att du är ok på den nivån. Sen tar du bort ytterligare en fjärdedel tills det känns ok. Ju långsammare du sätter ut medic ju större chans att du inte får så mycket känningar. Prata med en apotekare. Det jobbar en på alla apotek. Apotek säljer även tablettdelare så att du kan minska din dos. Lycka till!

Tack för ditt svar!!

Ja jag slutade direkt. Kanske är det därför. Ska absolut prova att trappa ut långsamt. Hoppas det funkar! 

• Anonym (Anonymtjej)
    Tukt skrev 2025-04-29 20:44:10 följande:

Men är det en kontakreaktion tror du, eller är det en biverkning.
    Om det har med den rent fysiska kontakten att göra, kanske du kan baka in den i bröd eller liknande och svälja hel, skölja munnen ordentligt efteråt.

Det kan jag också prova! Tack! 
  • Anonym (Anonymtjej)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-29 20:35:07 följande:

Ett tips är L-Teanin, minns inte om man skall ta det en timme innan man sover...ett helt otroligt tillskott!

Tack för tipset! 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2025-04-29 20:46:50 följande:
    Tack för tipset! 
    Tack själv, kolla det här klippet...vill du bara höra om när det gäller sömn så hoppa till 02:39 i klippet!

• Tukt
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2025-04-29 20:46:32 följande:
    Det kan jag också prova! Tack! 
    Om du gör det, rapportera gärna av. Tar också Melotanin och nyfiken på biverkningar och annat. Trodde själv ett tag att tabletterna gav mig astma, lite på samma sätt som dig. Vilket jag såklart hittade bevis för på nätet. Som man ju ofta gör. ;) Men det var inte tabletterna, vet jag nu.
Svar på tråden Naturligt melatonin?