• Anonym (Jobbigtläge)

Problem med att ta körkortet

Jag planerade egentligen att lägga denna tråden i känsliga rummet för att minska mängden oseriösa svar men here it goes..

Jag har tagit över 60 lektioner hos en körskola i 11 månader för att ta manuellt körkort. På min första uppkörning för ett tag sedan gick gjorde jag flera fel, vissa har jag inte gjort sen dess och sedan har jag tagit några lektioner med en annan körskola och gjort mindre fel med miljökörningen körde för länge i fel växel några gånger och ett dumt misstag där jag bromsade för sent när jag hade väjningsplikt i en rondell. Denna uppkörningen gick alltså bättre än min första. Den sista uppkörningen jag hade häromdagen gick verkligen dåligt. Inspektören sa att jag hade stora brister i mitt körande och jag erkänner at det hände att jag  såg osäker ut på växellådan när jag skulle växla och att jag inte  höll hastigheten exakt som jag skulle och körde kanske inte miljövänligt hela tiden. Jag ville vara säker på att inte lägga i fel växel vid ett tillfälle så jag ryckte i med växeln lite. Det har på två av uppkörningarna varit fler och allvarliga brister än när jag kör med skolan. Mina körlärare är/verkar okej men är inte alltid så engagerade, speciellt en av dem. Är dem  värre än jag tror, vad kan felet vara? Det känns dom de bara påpekat enstaka grejer som placering fel någon enstaka gång och mjukare bromsning hade behövts. Har någon varit i samma situation och vad gjorde  ni? Om ni kuggade på miljökörningen. vad  exakt sa dem till er för det verkar  som att de alltid kommer klaga på något mindre. Det hela känns oerhört jobbigt då jag kämpat hårt med  allt det här och gett så mycket pengar vilket  i sig är  en stressfaktor.

• Svar på tråden Problem med att ta körkortet
  • Anonym (Sopp)
    tri skrev 2025-04-30 11:41:08 följande:

Jag förstår att det miljövänliga är att motorbromsa och sedan växla ner vilket sänker hastigheten vilket jag kan göra bra. Parkeringen går bra och byta fil i rondell går bra. Även att följa skyltarna. Cirkulationer går bra men det känns som de kan bedöma olika om man ska ta luckan eller inte. Men jag kan det bra nu också. 

Byt körskola, även om den du kör med nu är godkänd, kan det vara så att någon annan persons sätt att lära ut passar dig bättre.

Du får kanske inte tillräcklog guidning under körlektionerna och blir sedan  osäker när du ska köra upp?
  • Anonym (Sopp)
    tri skrev 2025-04-30 11:41:08 följande:

Jag förstår att det miljövänliga är att motorbromsa och sedan växla ner vilket sänker hastigheten vilket jag kan göra bra. Parkeringen går bra och byta fil i rondell går bra. Även att följa skyltarna. Cirkulationer går bra men det känns som de kan bedöma olika om man ska ta luckan eller inte. Men jag kan det bra nu också. 

Byt körskola, även om den du kör med nu är godkänd, kan det vara så att någon annan persons sätt att lära ut passar dig bättre.

Du får kanske inte tillräcklog guidning under körlektionerna och blir sedan  osäker när du ska köra upp?
  • tri

Jag kanske gör det. Har redan tagit några lektioner hos en annan skola men slutade gå dit av olika skäl men en gubbe där var lite hysterisk.

• Anonym (Jenny)

Säger också, byt körskola! Och kanske också att du ska börja med att ta körkort för automat? Mycket enklare och sedan när du har körkort och har kört ett tag så är det enkelt att köra upp för manuell för en liten peng.

• Anonym (intensiv)

Jag tror på intensivkurs på en annan körskola! Om du har möjlighet att ha 2 veckor ledigt för det skulle det vara guld, man har ett tydligt mål och tydlig struktur, lärarna vill att man ska lyckas på uppkörningen för det är hela syftet med att det är intensivt! Lycka till :) 

• tri

Behöver ingen intensivkurs tror jag för jag kör bra FÖRUTOM att jag kan göra dumma onödiga fel en gång och sen inte andra körlektionen och att det kan vara svårt att ta in allt samtidigt. Får väl öva på det.  Tack för råden. 

• Anonym (Hanne)

Ta kort för automat istället. Jag känner två som gjorde så. Manuellt växlade bilar fasas så smått ut. 

• tri

Är mycket yngre än 55 också. Det blev fel där i profilen.Cool

• Fjäril kär
    tri skrev 2025-04-30 12:33:19 följande:

Behöver ingen intensivkurs tror jag för jag kör bra FÖRUTOM att jag kan göra dumma onödiga fel en gång och sen inte andra körlektionen och att det kan vara svårt att ta in allt samtidigt. Får väl öva på det.  Tack för råden. 

Även om du råkat ut för dåliga lärare har du ju ett eget ansvar för hur du kör och att du måste ta till dig det du är osäker på och öva mer.

Om du vet hur du ska göra - så varför kör du inte så då? 
  • tri
    Fjäril kär skrev 2025-04-30 13:46:56 följande:
    Även om du råkat ut för dåliga lärare har du ju ett eget ansvar för hur du kör och att du måste ta till dig det du är osäker på och öva mer.

Om du vet hur du ska göra - så varför kör du inte så då? 
    Jag antar att det är att jag behöver öva mer vilket jag aktivt försökt göra. Det var exempelvis  intressant när någon skrev att man kan ha någon diagnos som gör svårare att ta körkort. Nu tror jag inte det men välkomnar alla förslag då någon kanske varit med om nåt liknande och han eller hon kanske vill dela med sig om hur det var för dem. Jag har däremot varit utbränd och sånt på riktigt och det och annat känner jag  kan ha har påverkat mina förmågor negativt.
  • Anonym (P)

60 lektioner låter ju mycket, men 60 körtillfällen på ett år är faktiskt inte särskilt mycket! Det krävs tid och tålamod för att lära sig nya saker. Att ta automatkort tycker jag är en synnerligen dålig idé. Är momentet att växla det som får dig att tippa över kanten, ska du inte ha körkort. För hur gör du om när det händer flera olika saker samtidigt i trafiken?

Däremot tror jag att du säkert behöver mer träning. Mängdträning helt enkelt. Du skriver att du inte kan köra privat. Finns det verkligen ingen som helst möjlighet, med en kompis eller så?

Svar på tråden Problem med att ta körkortet