Inlägg från: Anonym (Stolt undersköterska!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stolt undersköterska!)

En riktig undersköterska

Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 13:54:17 följande:
    ELLER. . . så bryr jag mig inte om interna rangtjafs inom ett lågstatusyrke. Men sanningen är den att alla uskor är pottkuskar vare sig de blir förnärmade av det eller ej. Om man vill bli beundrad för högre status så blir man inte uska.
    Jag hoppas att du aldrig blir inlagd på sjukhus,  flyttar till en omvårdnadsboende när du blir gammal eller om du bor kvar hemma med hemtjänst. 
    Det är liksom undersköterskorna som gör jobbet!
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-04-30 12:47:21 följande:
    En riktig undersköterska

Jag tycker att en undersköterska är någon som kan mer sjukvård och medicin än gemene man. Därför tycker jag att en undersköterska som inte har erfarenhet av sjukvård alltså jobb/praktik på sjukhus/vårdcentral knappt kan räknas som en riktig undersköterska. På ett sjukhus lär man sig mycket mer tillskillnad från äldreomsorgen säger alla som provat det. Det man får göra i äldreomsorgen är sätta  på stödstrumpor diska ge tabletter och byta blöjor. Det är sådant alla kan lära sig genom att titta en gång. medans en del uppgifter på sjukhus måste man ha utbildning och övning i. Det enda som skiljer i äldreomsorgen mellan vårdbiträde och usk är lönen i många kommuner. Det betyder att alla kan jobba inom äldreomsorgen och många outbildade är lika bra på jobbet som usk medans på sjukhuset anställs man inte utan färdig usk utbildning där man läst akutsjukvård. Vad jag vet tappar många mycket kunskap från skolan när de jobbat några år i äldreomsorgen eftersom det inte kommer till nytta. Sedan räknas personalen i äldreomsorgen som medhjälpare till de äldre snarare än riktig vårdpersonal i vårdsammanhang. Bara det säger något.

Jag jobbar på en akutvårdsavdelning på ett stort universitetssjukhus. 
    Mina 2 valbara kurser är Sjukvård + Barn/Ungdomssjukvård.
    Och så har jag ju självklart de obligatoriska kurserna som ingår i uskutbildningen. 
    Ingen kurs i akutsjukvård!
    Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 15:43:57 följande:

Där håller jag med dig, verkligen! Vill aldrig bli beroende av vård av lågutbildade jon som ger usel service, oftast skiter i människorna och låter dom få ligga i sitt egna skit i flera dagar i sträck. Det rapporteras ju nästan dagligen om sån vanvård. Uskor gör inte alls jobbet, de är lata och på gränsen till kriminella med den sk vård de ger till utsatta människor. Vilken mardröm! 

Så nej tack. 

Jag och mina kollegor klarar oss utan sådana patienter som dig!
    Tack o lov är de flesta patienter tacksamma!
    Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 15:43:57 följande:

Där håller jag med dig, verkligen! Vill aldrig bli beroende av vård av lågutbildade jon som ger usel service, oftast skiter i människorna och låter dom få ligga i sitt egna skit i flera dagar i sträck. Det rapporteras ju nästan dagligen om sån vanvård. Uskor gör inte alls jobbet, de är lata och på gränsen till kriminella med den sk vård de ger till utsatta människor. Vilken mardröm! 

Så nej tack. 

Är du en bitter arbetslös person som ingen vill ha, varken som kollega eller partner eller vän?
    Anonym (J) skrev 2025-04-30 16:38:52 följande:
    Snarare en person som är rädd för vården kanske, just pga att vissa inte gör vad de ska. Det tycker jag det låter som om man läser mellan raderna. Det borde du också kunna utläsa, du som är inom vården (jag med).
    Hur kul tror du att det är att bli kallad "pottkusk" och "lat på gränsen till kriminell"?
    Om man träffar på EN inom ngn yrkeskategori som man är missnöjd med så ska ju inte alla bli utsatta för hat, eller hur?
    Som jag skrev så är de flesta patienter tacksamma!
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-02 14:36:57 följande:
    Självklart väljer man ju den som jobbat inom akutsjukvården istället för med bara äldre som är nog friska för att inte behöva sjukvård. Kan tänka mig att den sjukhusanställda varit med om ett par kritiska lägen på jobbet 
    Jag jobbar nu på en akutvårdsavdelning på ett stort universitetssjukhus. 
    Men jag har jobbat i hemtjänsten och på omvårdnadsboende. 
    På boendet var jag med om ett hjärtstopp så sånt händer där också även om jag har varit med om mer på sjukhus. 
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-05-02 14:36:57 följande:
    Självklart väljer man ju den som jobbat inom akutsjukvården istället för med bara äldre som är nog friska för att inte behöva sjukvård. K
    Man bor inte på ett boende bara  för att!
    EpicF skrev 2025-05-02 19:04:32 följande:
    Anonym (Öööh?) skrev 2025-05-02 19:02:28 följande:
    Du är verkligen helt ute och seglar, noll koll på verkligheten.

Min svägerska började sin karriär i äldreomsorgen och har minst ett dussin gånger fått göra återupplivning av äldre på boende eftersom dessa numera är så dåliga att de i princip kan lägga av när som helst.

Idag ska de gamla bo hemma och ha ett dussin hemstjänstare och distriktssk och fotvårdare och fysioterapeuter rännande där istället tills de nästan är döda.

Var de inte HLR minus? 
    Det var ett nytt uttryck!
    För mig & mina kollegor heter det 0HLR eller "nollad".
Svar på tråden En riktig undersköterska