• Anonym (Åsikt)

En riktig undersköterska

Jag tycker att en undersköterska är någon som kan mer sjukvård och medicin än gemene man. Därför tycker jag att en undersköterska som inte har erfarenhet av sjukvård alltså jobb/praktik på sjukhus/vårdcentral knappt kan räknas som en riktig undersköterska. På ett sjukhus lär man sig mycket mer tillskillnad från äldreomsorgen säger alla som provat det. Det man får göra i äldreomsorgen är sätta  på stödstrumpor diska ge tabletter och byta blöjor. Det är sådant alla kan lära sig genom att titta en gång. medans en del uppgifter på sjukhus måste man ha utbildning och övning i. Det enda som skiljer i äldreomsorgen mellan vårdbiträde och usk är lönen i många kommuner. Det betyder att alla kan jobba inom äldreomsorgen och många outbildade är lika bra på jobbet som usk medans på sjukhuset anställs man inte utan färdig usk utbildning där man läst akutsjukvård. Vad jag vet tappar många mycket kunskap från skolan när de jobbat några år i äldreomsorgen eftersom det inte kommer till nytta. Sedan räknas personalen i äldreomsorgen som medhjälpare till de äldre snarare än riktig vårdpersonal i vårdsammanhang. Bara det säger något.

• Svar på tråden En riktig undersköterska
  • Anonym (Stolt undersköterska!)
    Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 15:43:57 följande:

Där håller jag med dig, verkligen! Vill aldrig bli beroende av vård av lågutbildade jon som ger usel service, oftast skiter i människorna och låter dom få ligga i sitt egna skit i flera dagar i sträck. Det rapporteras ju nästan dagligen om sån vanvård. Uskor gör inte alls jobbet, de är lata och på gränsen till kriminella med den sk vård de ger till utsatta människor. Vilken mardröm! 

Så nej tack. 

Är du en bitter arbetslös person som ingen vill ha, varken som kollega eller partner eller vän?
  • Anonym (Svenskalärare)

Där håller jag med dig, verkligen! Vill aldrig bli beroende av vård av lågutbildade jon som ger usel service, oftast skiter i människorna och låter dom få ligga i sitt egna skit i flera dagar i sträck. Det rapporteras ju nästan dagligen om sån vanvård. Uskor gör inte alls jobbet, de är lata och på gränsen till kriminella med den sk vård de ger till utsatta människor. Vilken mardröm! 

Så nej tack. 

För att vara så "duktig" så är du rätt kass på språk.

"dom" ? "dem" (formell skrift).
    "sitt egna skit" ? "sin egen skit" (kongruensfel).
    "sån" ? "sådan" (formell).

Sedan är ju inte alla som jobbar inom äldreomsorgen under- eller sjuksköterskor.
    De kan också vara vårdbiträden till exempel.

Dessutom tror jag att den dåliga vården främst beror på besparingar och budget.
    Det får inte kosta något att vårda någon i dagens Sverige, vilket resulterar att vården auktioneras ut till lägst bjudande.

• Anonym (J)
    Anonym (Stolt undersköterska!) skrev 2025-04-30 15:51:11 följande:
    Jag och mina kollegor klarar oss utan sådana patienter som dig!
    Tack o lov är de flesta patienter tacksamma!
    Alla uskor gör tyvärr inte det som de ska.
  • Anonym (J)
    Anonym (Stolt undersköterska!) skrev 2025-04-30 15:51:11 följande:
    Jag och mina kollegor klarar oss utan sådana patienter som dig!
    Tack o lov är de flesta patienter tacksamma!
    Snarare en person som är rädd för vården kanske, just pga att vissa inte gör vad de ska. Det tycker jag det låter som om man läser mellan raderna. Det borde du också kunna utläsa, du som är inom vården (jag med).
  • Anonym (J)
    Anonym (Stolt undersköterska!) skrev 2025-04-30 15:56:12 följande:
    Är du en bitter arbetslös person som ingen vill ha, varken som kollega eller partner eller vän?
    Detta skulle jag citerat 
  • Anonym (J)
    Anonym (Oklok i skallbenet) skrev 2025-04-30 13:54:17 följande:
    ELLER. . . så bryr jag mig inte om interna rangtjafs inom ett lågstatusyrke. Men sanningen är den att alla uskor är pottkuskar vare sig de blir förnärmade av det eller ej. Om man vill bli beundrad för högre status så blir man inte uska.
    Men du, vem ska hjälpa de stackars människorna som inte kan ta hand om sig själva då? Du kan själv hamna där, håll bara tyst. 
  • Anonym (Stolt undersköterska!)
    Anonym (J) skrev 2025-04-30 16:38:52 följande:
    Snarare en person som är rädd för vården kanske, just pga att vissa inte gör vad de ska. Det tycker jag det låter som om man läser mellan raderna. Det borde du också kunna utläsa, du som är inom vården (jag med).
    Hur kul tror du att det är att bli kallad "pottkusk" och "lat på gränsen till kriminell"?
    Om man träffar på EN inom ngn yrkeskategori som man är missnöjd med så ska ju inte alla bli utsatta för hat, eller hur?
    Som jag skrev så är de flesta patienter tacksamma!
  • Anonym (Ssk)

Så nej tack. 

Det finns nog ingen människa som vill bli beroende av vård. Det är liksom ingenting man själv bestämmer över, även om du kanske gärna vill tro det. Att du tror att vården ser ut som du beskriver bevisar hur okunnig du är. Ja, det finns boenden och sjukhus som är under all kritik men dessa är undantagsfall. De allra flesta fungerar inte så, i alla fall inte i Sverige.

Tro mig, jag har jobbat på palliativ avdelning och jag har vårdat såväl sophämtare som VD för ett av Sveriges största företag, unga såväl som gamla. När du ligger inför döden och är helt beroende av undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor för att torka din urin och avföring, att få morfin för att du inte ska skrika av smärta och rädsla och det enda du vill är att någon ska hålla din hand så du inte behöver vara lika rädd, då är du inte så kaxig längre. Oavsett vilken yrkestitel eller status du tidigare haft.
  • Anonym (Ssk)

Så nej tack. 

Det finns nog ingen människa som vill bli beroende av vård. Det är liksom ingenting man själv bestämmer över, även om du kanske gärna vill tro det. Att du tror att vården ser ut som du beskriver bevisar hur okunnig du är. Ja, det finns boenden och sjukhus som är under all kritik men dessa är undantagsfall. De allra flesta fungerar inte så, i alla fall inte i Sverige.

Tro mig, jag har jobbat på palliativ avdelning och jag har vårdat såväl sophämtare som VD för ett av Sveriges största företag, unga såväl som gamla. När du ligger inför döden och är helt beroende av undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor för att torka din urin och avföring, att få morfin för att du inte ska skrika av smärta och rädsla och det enda du vill är att någon ska hålla din hand så du inte behöver vara lika rädd, då är du inte så kaxig längre. Oavsett vilken yrkestitel eller status du tidigare haft.
  • Anonym (Arbetaren)

I vår kommun får ingen fast tjänst i äldreomsorgen om de inte är utbildad usk. Timvikarier och sommarvikarier kan de jobba som, men inte tillsvidareanställda.

Svar på tråden En riktig undersköterska