• Anonym (Gravid)

Kub-resultat för en snart 36-årig kvinna.

Hej!
    Jag är en kvinna som blir 36 år i år. Var nyss på kub som gav mig följande resultat:

1/4070 Trisomy 21
    1/9852 Trisomy 18
    1/20000 Trisomy 13

Med mina två tidigare barn har jag bara gjort nipt. Nu bor jag i en annan stad där utbudet är mindre men jag kände att jag eventuellt skulle vara nöjd med kub men nu vet jag inte om jag borde boka nipt. Enligt kub är det låg risk men jag vet ju att det är ett sannolikhetstest bara.

Vad hade ni gjort utifrån min situation, siffror och ålder? Är idag i v 14 (13+4).

• Svar på tråden Kub-resultat för en snart 36-årig kvinna.
  • Anonym (Hang)

Ingenting. 

Jag fick mitt förstas barn vid 36 och fick resultatet 1:92 och med andra barnet vid 41 1:90. 

Varför är du orolig? Kan du inte matematik? 

Lycka till i all fall! 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Hang) skrev 2025-05-01 11:50:35 följande:

Ingenting. 

Jag fick mitt förstas barn vid 36 och fick resultatet 1:92 och med andra barnet vid 41 1:90. 

Varför är du orolig? Kan du inte matematik? 

Lycka till i all fall! 

fick du det på alla 3?

Onödig fråga, men det är för jag har förstått det som att kub bara är en sannolikhet. NIPT ger en bättre säkerhet vad jag förstått det som.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Hang) skrev 2025-05-01 17:46:00 följande:

Alla tre?

Alla tre vadå?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Hang) skrev 2025-05-01 17:46:00 följande:

Alla tre?

Alla tre vadå?
  • Anonym (Sandy)

Det där är ju ändå bra siffror som du inte ska behöva oroa dig för.

Tyvärr hade jag rätt bra siffror också, gjorde NIPT ändå för kände mig väl lite nojig och kul att få veta könet tänkte vi. Och till allas stora förvåning så hade bebis en kromosomavvikelse och på en av trisomierna som hade högsta siffran och alltså den som bebis mest sannolikt INTE skulle ha 💔 

Vår läkare sa att KUB inte är nåt vidare bra test, i vår region ska dom nästa år sluta erbjuda det och bara köra NIPT för det skapar mkt oro i onödan eller som i mitt fall så är det ett sjukt barn fast sannolikheten är extremt minimal för det. 

Men mest sannolikt så är din bebis jättefrisk. Kanske en promilles risk att det är nåt. 

• Anonym (Hang)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-01 17:55:36 följande:
    Alla tre vadå?
    Du frågade mig! 
  • Anonym (Sol)

Det är ju helt meningslöst med kub om kvinnor med så låg risk ändå blir oroliga, i onödan, och gör nipt. Nej jag skulle inte gå vidare eftersom svaret du fått är att sannolikheten att barnet har någon av de kromosomavvikelserna är mindre än en promille. Dvs risken är i det närmaste obefintlig. Man rekommenderar nipt om risken är högre än 1:200 och då har man ändå tagit i med marginal.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Sandy) skrev 2025-05-01 20:59:49 följande:

Det där är ju ändå bra siffror som du inte ska behöva oroa dig för.

Tyvärr hade jag rätt bra siffror också, gjorde NIPT ändå för kände mig väl lite nojig och kul att få veta könet tänkte vi. Och till allas stora förvåning så hade bebis en kromosomavvikelse och på en av trisomierna som hade högsta siffran och alltså den som bebis mest sannolikt INTE skulle ha 💔 

Vår läkare sa att KUB inte är nåt vidare bra test, i vår region ska dom nästa år sluta erbjuda det och bara köra NIPT för det skapar mkt oro i onödan eller som i mitt fall så är det ett sjukt barn fast sannolikheten är extremt minimal för det. 

Men mest sannolikt så är din bebis jättefrisk. Kanske en promilles risk att det är nåt. 

Är just detta jag blir nojig för. Hade du normala ultraljud? Och vilken trisomi? Vad fick du för resultat på kub?
  • Anonym (Sandy)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-02 08:50:49 följande:
    Är just detta jag blir nojig för. Hade du normala ultraljud? Och vilken trisomi? Vad fick du för resultat på kub?

Normala ultraljud. 

Fick typ 1:4000 på alla, kommer inte ihåg exakt siffra men nästan 4000. Trisomi 13 hade lägst sannolikhet men sen visade det sig på NIPT att vår bebis hade just den. 

Men du har bättre siffror, och det är ju superovanligt med så pass höga siffror och att bebis ändå är sjuk, särskilt om ultraljuden ser bra ut. Visade sig att vår bebis hade mosaiksyndrom för trisomi 13 vilket betyder att det finns blandat både friska och sjuka celler, säkert därför vår bebis såg så frisk ut på ultraljuden, för det ger mindre symtom än om alla celler är sjuka. Det i sig är väldigt ovanligt, händer bara 3-5 % av alla med trisomi 13. Så vi var ett särskilt ovanligt fall. En ren slump också, extrem otur i lotteriet. 

Oroa dig inte, men vet att det är lättare sagt än gjort, men du har ändå höga siffror och bra ultraljud så bebis är garanterat helt frisk ❤️

Svar på tråden Kub-resultat för en snart 36-årig kvinna.