• Anonym (Tonårsmamma)

När började era tonåringar festa? Regler kring det?

Min dotter är 15 år och går ur 9an nu till sommaren, senare i år fyller hon 16.

Hon har alltid varit väldigt snäll, lättsam , skötsam i skolan och omtyckt av sina vänner. Det har aldrig varit några problem med henne alls.

Senaste tiden har jag reagerat på att det verkar som att de flesta föräldrar har en väldigt öppen syn på alkohol, vilket faktiskt förvånar mig.

Dottern har senaste månaden varit bjuden på 2 fester. Hon har varit öppen och ärlig mot mig och sagt att det kommer förekomma alkohol på festen, men att hon inte kommer dricka någonting. Vi lät henne gå på festen och hämtade henne kl 00. Hon var lite besviken då hon tyckte att 00 var tidigt, men hade haft kul och var ändå nöjd. 

Hon berättade dagen efter att vissa på festen varit ganska rejält fulla. Detta är alltså ungdomar som är födda 09, som blir 16 i år.
    Enligt dottern visste föräldrarna till den som hade festen hemma hos sig om det, och många av de andra föräldrarna "var okej" med att deras son/dotter drack.

Andra festen hon var på drack hon heller inget, men många andra gjorde. Tjejen som hade festen hemma hos sig hade fått ett 6-pack cider av sina föräldrar innan dom åkte iväg.

Jag har också varit ung och jag hade väldigt fria tyglar. Jag började festa när jag var ett år äldre än dottern är, så mellan 1an och 2an på gymnasiet.

Ungdomar vill ju vara och göra som alla andra, jag vill därför låta dottern gå på fest och någonstans får man ju börja. De senaste festerna har varit hennes två första, och då kände vi att 00 var en lagom tid. Men det verkar som att de flesta föräldrar inte bryr sig om tider eller alkohol och man kan nästan tro att det är 18-åringar vi pratar om.

Ni med 16-åringar, hur ställer ni er till fester och tider att komma hem?

• Svar på tråden När började era tonåringar festa? Regler kring det?
  • Anonym (09)

Min äldsta är också 09:a och har aldrig varit på fest och är totalt ointresserad av det tack och lov... hoppas det aldrig blir aktuellt öht.

• Mkay

Hon låter ansvarstagande och rimlig. Jag hade gett henne lösare tyglar så hon får leva lite. Man har ju varit ung själv och jag började väl festa däromkring med. Så länge ni har bra och öppen kontakt och ser till att hon alltid har en plan för kvällen: när och hur hon ska ta sig hem, hur mycket hon tänkt dricka, vem hon åker dit med samt nummer till dessa personer och att hon ska höra av sig om något händer som gör henne obekväm osv oavsett tid så tror jag man kommer långt på det. Dessutom är det viktigt att prata igenom olika faror med att festa och vad hon ska göra i olika scenarier. 

Gällande tider så bryr jag mig inte jättemycket. Det viktigaste är vad som händer under den tiden. Bara för att klockan är tidig betyder det inte att det är mindre ?farligt?/mindre dåliga grejer kan hända. 

• Anonym (J)

De flesta jag känner var 13.

• Anonym (Hh)

Jag är vuxen nu och som tonåring var jag väldigt skötsam men ändå väldigt strikt hållen och mina föräldrar var väldigt misstänksamma och kontrollerande.
    Jag sörjer verkligen att jag inte fick möjlighet att vara ung ordentligt och jag missade väldigt mycket. Mina kompisar festade, hade pojkvänner osv.

Jag tänker att som förälder har man också en skyldighet att låta sina barn växa upp och utforska livet. Din dotter låter ansvarstagande och det vore rimligt att ge henne frihet som hon förtjänar. Låt henne tex vara ute och festa men med kravet att hon alltid måste komma hem efter, hon kan närsomhelst ringa för att få hämtning eller om hon behöver hjälp med överförfriskade vänner. 
    Jag tror verkligen att man vinner på det i slutändan och dessutom bygger en fin relation med sina barn. 

• Anonym (S)

Sommarlovet efter 9:an blev det lite fester med alkohol. Ingen större fylla att tala om. Nu är hon 18 och det har inte ökat sen dess.

• Anonym (Tonårsmamma)

Jag får tillägga att jag och sambon inte tycker och tänker lika här.
    I och med att jag hade lösa tyglar , känner jag såklart att man får ge dottern frihet under ansvar , ge henne möjlighet att visa att hon sköter sig.
    Alkohol kommer hon att dricka en vacker dag.

Sambon är mer för "hon är bara 15" och skulle bli väldigt arg om hon kom hem full.

Eftersom hon aldrig varit på fest innan utan detta var första gångerna, kanske man inte går från noll till "kom hem kl 03" och frågar hur mycket hon tänkt dricka.

Jag kan absolut ge henne tillåtelse att komma hem senare, men där kommer nog sambon vara svårare att övertala...

Det som förvånade mig mest är att dom flesta föräldrar verkar vara fullt medvetna om att deras 15/16 åringar dricker på fester och vissa av dom har ju även köpt ut åt sina barn.

• Mkay
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-05-01 17:36:38 följande:

Jag får tillägga att jag och sambon inte tycker och tänker lika här.
    I och med att jag hade lösa tyglar , känner jag såklart att man får ge dottern frihet under ansvar , ge henne möjlighet att visa att hon sköter sig.
    Alkohol kommer hon att dricka en vacker dag.

Sambon är mer för "hon är bara 15" och skulle bli väldigt arg om hon kom hem full.

Eftersom hon aldrig varit på fest innan utan detta var första gångerna, kanske man inte går från noll till "kom hem kl 03" och frågar hur mycket hon tänkt dricka.

Jag kan absolut ge henne tillåtelse att komma hem senare, men där kommer nog sambon vara svårare att övertala...

Det som förvånade mig mest är att dom flesta föräldrar verkar vara fullt medvetna om att deras 15/16 åringar dricker på fester och vissa av dom har ju även köpt ut åt sina barn.

Tänker är väl att de ändå kommer dricka så det är bättre att de får säker alkohol (och lägre alkohalt) hemifrån än att de får osäker alkohol från annat håll. jag kommer från ett sådant hushåll, där jag fick fria tyglar och föräldrarna köpte alkohol till mig (men begränsad mängd som de kände var rimligt för en kväll för mig). jag var väldigt ansvarstagande och rimlig så jag antar att det var därför de litade på mig. och det är jag väldigt tacksam för idag. Visst var det några vilda kvällar och själv kommer jag väl lägga mig i lite mer än de gjorde med min egna dotter, men överlag är jag väldigt tacksam över att jag fick göra det alla andra gjorde och leva fullt ut. Idag har jag en bra karriär med hög lön, köpte hus för två år sedan osv, så allt har gått toppen. Därav vill jag unna min dotter samma sak, att vara med i det sociala och få hitta sig själv är ju så viktigt i den åldern. 

Så absolut ska hon både få dricka alkohol och festa till sent när hon är 15/16 - men bara om hon visar att hon är ansvarstagande och att man kan lite på henne. Frihet under ansvar 

• Anonym (Nå)

Underligt att föräldrarna tycker det är ok med en fyllefest för minderåriga. Då blir det ju en extra press på ungdomarna att dricka. De kanske inte ens tänkt tanken.

• Anonym (J)
    Anonym (Hh) skrev 2025-05-01 15:02:08 följande:

Jag är vuxen nu och som tonåring var jag väldigt skötsam men ändå väldigt strikt hållen och mina föräldrar var väldigt misstänksamma och kontrollerande.
    Jag sörjer verkligen att jag inte fick möjlighet att vara ung ordentligt och jag missade väldigt mycket. Mina kompisar festade, hade pojkvänner osv.

Jag tänker att som förälder har man också en skyldighet att låta sina barn växa upp och utforska livet. Din dotter låter ansvarstagande och det vore rimligt att ge henne frihet som hon förtjänar. Låt henne tex vara ute och festa men med kravet att hon alltid måste komma hem efter, hon kan närsomhelst ringa för att få hämtning eller om hon behöver hjälp med överförfriskade vänner. 
    Jag tror verkligen att man vinner på det i slutändan och dessutom bygger en fin relation med sina barn. 

Jag var inte med mina vänner när de söp som små tonåringar. För psykisk ohälsa, var mest sängliggandes då.

Men jag tycker inte man missade något. Snefyllor, ligg de ångrar, droger (hör man ju om) osv. 

Svar på tråden När började era tonåringar festa? Regler kring det?