• kaffe

Barnets pappa är död. Ska jag berätta?

Blev gravid när jag var 25. Pappan till barnet var en mina då bästa vänner. Vi kan kalla honom J.  Vi hade sex en gång på fyllan. Efteråt ångrade vi oss båda. Vi pratade om det en gång sen aldrig mer. Vi hade en nära relation ungefär på samma nivå som två syskon. Hängde jämt men att gå steget längre kändes lite som incest. Att vi skulle bli ett par fanns inte på kartan. 

När jag insåg att jag var gravid var det för sent för abort. J hade träffat hon som sedan blev hans fru. Jag ville inte ställa till något så jag höll tyst. J fattade nog men han nämnde aldrig något. Vår vänskap fortsatte genom alla år  fast i mycket mindre omfattning. Tror att J blev lika lättad som jag när han som sedan blev min man tog tog mitt barn till sej och blev som en pappa till honom. Mitt barn visste att han hade en annan biologisk far men han ville aldrig prata om det så jag la det samtalet på framtiden. 

Så kom framtiden ifatt. Nu 20 år senare har J dött. Hans fru och barn har ingen aning om att det finns ett barn till. Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra nu. J var stenrik. Det finns ett arv efter honom på några hundra miljoner. Om det hade varit jag som varit arvtagare hade jag av respekt till J:s familj struntat i det men nu är det min son det gäller. Han har ju om det ska gå rätt till rätt att ärva sin far. En liten del av mej vill ta den enkla vägen och hålla tyst, men sen finns en del av mej som också säger att det är inte min sak att styra över. Snälla ge mej råd.

• Svar på tråden Barnets pappa är död. Ska jag berätta?
  • Anonym (M)

Blir ju svårt att få ett arv eftersom J inte är registrerad som pappa.

Detta är ju inget som kommer fram vid bouppteckningen.

Känns ju märkligt att du hållit tyst i alla år, berövat din som hans riktiga pappa, men nu tycker du ska ställa till det för hans familj bara för pengarna. Du har ju vetat om ganska länge att han haft mkt pengar så varför vänta till nu?

• Anonym (H)

Men att ditt barn skulle ha en relation med sin pappa var aldrig viktigt?

Din man kan väl adoptera barnet så får det ett arv där?

• Anonym (Fanny)

Hur kan du bevisa att J är pappan till barnet om han fortfarande inte lever?

• Spucks

Du har fått barn med din goda vän, ni var vänner även efteråt och ni visste både att han är pappan, men ni båda låtsades att det inte är så. Ditt barn har aldrig frågat vem hans pappa här och nu undrar du om du ska berätta för honom så han kan få flera millioner i arv?

Fint påhittat historia.

• Anonym (!)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-05-01 16:17:25 följande:

Hur kan du bevisa att J är pappan till barnet om han fortfarande inte lever?

DNA ger väldigt goda odds. 
    Om jag var mamman så hade jag kört på bevisa. Det ger sonen en bra start i livet, mamman har förmodligen inte fått underhåll genom hela uppväxten och det kan vara en moralisk vinst för sonen att få veta vem som var hans pappa.
    Sedan är det upp till sonen att göra vad han vill med informationen naturligtvis.
    Borde även kännas som en moralisk upprättelse för mamman efter alla år.
    Kanske även mer värt än pengar?
  • MsM84

Hur kommer ditt barn reagera om det får veta att biologiska pappan fanns i närheten men barnet aldrig fick veta att det var pappan? Stor risk att barnet känner sig oerhört sviket.

• Anonym (M)
    MsM84 skrev 2025-05-01 16:31:51 följande:

Hur kommer ditt barn reagera om det får veta att biologiska pappan fanns i närheten men barnet aldrig fick veta att det var pappan? Stor risk att barnet känner sig oerhört sviket.

TS kanske tänker att några miljoner läker såren?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (!) skrev 2025-05-01 16:28:33 följande:
    Om jag var mamman så hade jag kört på bevisa. Det ger sonen en bra start i livet, mamman har förmodligen inte fått underhåll genom hela uppväxten och det kan vara en moralisk vinst för sonen att få veta vem som var hans pappa.
    Sedan är det upp till sonen att göra vad han vill med informationen naturligtvis.
    Anonym (!) skrev 2025-05-01 16:28:33 följande:

Vem ska man DNA-testa? Syskonen? Då måste de ju gå med på det? Eller ska hon få tag på DNA från pappan från typ en hårborste eller nått, låter också svårt utan familjens tillåtelse?

Tycker också historien låter ganska påhittad, det är väl inte så väldigt många i Sverige som har flera hundra miljoner bara sådär (alltså inte typ fastigheter eller annat). Då borde han väl vara en av de allra rikaste i Sverige och känd isåfall. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (M) skrev 2025-05-01 16:34:37 följande:
    TS kanske tänker att några miljoner läker såren?
    Några hundra miljoner var det till och med.. Tycker det låter lite som en fredagstråd fast det bara är torsdag , någon som inte riktigt har nyktrat till efter Valborg kanske :) 
  • Anonym (!)
    Anonym (Sara) skrev 2025-05-01 16:40:58 följande:
    Några hundra miljoner var det till och med.. Tycker det låter lite som en fredagstråd fast det bara är torsdag , någon som inte riktigt har nyktrat till efter Valborg kanske :) 
    Misstänker också "fredags-tråd" men om det nu skulle vara sant och som jag skrev - oavsett pengar ligger det en moralisk förpliktelse i att sonen får veta vem hans pappa var och återigen så gör han vad han vill med informationen.
Svar på tråden Barnets pappa är död. Ska jag berätta?