• Anonym (Inse)

Vem planerar födelsedagar för vuxna?

Jag vänder mig INTE till er som tycker att man inte behöver fira födelsedagar så ni behöver icke göra er besvär att svara det i tråden.

När en vuxen fyller år i din familj vem är det som bör stå för planeringen den dagen? Den som fyller år själv eller bör någon/några i familjen planera någon överraskning, resa, trevlig restaurang eller vad det nu kan vara?

Om jubilaren själv har önskat att göra vissa saker eller ha vissa gäster så gör man väl det tänker jag men om jubilaren inte har sagt något vad gör man då? Vems ansvar är det då att det blir något firande?

Tänker nu främst på jämna födelsedagar då man kanske gör en större sak utav dagen men även alla andra födelsedagar.

Hur gör ni och hur tänker ni i era familjer?
  • Svar på tråden Vem planerar födelsedagar för vuxna?
  • Anonym (Vi som inte gillar överraskningar)

Den som ska fylla säger hur den vill bli firad vare sig det är vanlig eller jämn födelsedag.

Sen arrangerar vi tillsammans om det ska vara stor fest på lokal, eller kanske bara väljer restaurang och bokar om det är en vanlig födelsedag.

• Anonym (Vi som inte gillar överraskningar)

Ska också tillägga att säger man inget så blir det klart- inget.

Ingen ska tvingas fira mot sin vilja, om man är helt ur form/sjuk/ deppig.

• Johan70

Jag planerar och arrangerar min frus födelsedag efter att ha hört efter lite vad hon kan tänka sig. Hon får säga ungefär och så tänker jag ut detaljerna.

Hon gör i princip på samma sätt när jag fyller år.

När barnen fyller år är det mest jag som planerar och gör inköp, men då är det också mer enligt samma mönster varje gång. De äldre barnen får skriva önskelistor beträffande presenter.

• Anonym (Nemi)

Jag planerar inför min killes födelsedagar. Present, tårta, aktivitet (t ex escape room) och middag på restaurang. Skulle nån förälder vara på besök på sin födelsedag så gör jag samma sak (men annan slags aktivitet typ utställning).

Är jag på besök hos dom när nån fyller år så blir det bara en present och ev bakar jag en tårta om jag hinner.

Mina föräldrar tar det enkelt när de firar mig, tårta och en present. Oftast för de bara över en summa pengar om vi inte träffas.

• Anonym (S)

Jag fixar min och min sambos födelsedagar. Än har ingen klagat. Men vi har ganska lika tänkande kring detta. Fly iväg och slippa släkten.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Alicia)

Jag och min man brukar bara prata om vad vi vill göra några veckor innan födelsedagen så att något kan styras ihop ifall det behövs. Vi brukar också ta ledigt från jobb och så, så då behöver man ju lite framförhållning. 

• Snälla Killen

Jag tycker inte om födelsedagar, så det borde inte planeras något alls. Inget firande och massa planerande...

Men jag uppskattar när folk för över en liten peng på kontot den dagen 🙂. Mer behövs inte.

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (???)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-05-01 23:46:53 följande:
    Anmält
    Vad var fel med det inlägget?
Svar på tråden Vem planerar födelsedagar för vuxna?