Vem av oss har skev matsyn?
Mina föräldrar har, i mina ögon, ett osunt behov av att proppa min barn fulla med mat och sötsaker. Min mammas ögon lyser när hon berättar att sexåringen ätit tre ägg, två mackor och en stoooor skål yoghurt till frukost. Hon är alldeles lycklig när barnen pressat i sig sex pannkakor var och berättare glatt att det ätit middag så det sprutade ur öronen på dem, vilket sen efterföljts av två portioner glass.
Förutom det är det glass till mellis ("Men de får frukt också", försvarar sig mamma med), godis då och då under dagen och gärna nåt fika. Det småäts konstant och varannan timme ställs det fram jordgubbar, melon, chips, eller smörgås.
En normal frukost hemma består av ett ägg och en macka och/eller en skål yoghurt, eller bara macka och yoghurt, beroende på hur hungrig man är för dagen. Barnen håller sig mätta tills skollunchen serveras. På helgerna äter vi lite senare lunch och kompletterar med lite frukt på förmiddagen. Visst får de godis och glass hemma också, men en portion glass räcker till efterrätt och äter vi glass till efterrätt kanske vi inte tar en glass till mellis också. Även om det absolut kan hända, till exempel en varm dag.
Äter vi pannkakor hemma, får de äta tre-fyra stycken var och sen håller de sig mätta till melliset. Är det mer hungriga efter en ordentlig middag, får de äta grönsaker. I nio av tio fall är de mätta efter en cocktailtomat, eller en morot, så sannolikt var de inte hungriga utan bara sugna.
Efter besöken hos mina (och även min mans föräldrar som kör ungefär samma upplägg), har ena barnet alltid ont i magen och blir uppblåst. Det är inget enormt problem, men i mina ögon ett kvitto på att kosten inte passar barnen.
När jagh tar upp det här är jag tråkig och ätstörd. Jag hade ätstörningar i tonåren, men är frisk sen många, många år. Därför undrar jag om det är jag som är skev? Jag förstår absolut att det bjuds på mer gott hos mor- och farföräldrar, men det här proppande av mat övergår mitt förstånd. I min värld kan man äta sig mätt utan att äta sig proppmätt.
Är det jag som har en skev ätstörd bild, eller är det mina (och min mans. för de gör i princip likadant) föräldrar som har en skev bild av hur barn bör äta.