Anonym (läkare) skrev 2025-05-02 11:43:48 följande:
Jag förstår nog inte helt vad du menar. Det händer ju att någon närstående vill att man tittar igenom olika journalhandlingar och sådant. Det gjorde jag nyligen för min mamma, som har problem som är svåra att diagnostisera. Så tillsammans med henne gick jag igenom alla hennes utskrivna dokument och allting som fanns på 1177, och så kunde jag baserat på det formulera ett brev till hennes behandlande läkare.
Att yttra sig tvärsäkert om saker när man inte är behandlande läkare verkar lite märkligt för mig, men det kan väl också bero på situationen. Jag kan inte yttra mig så mycket om min mammas sjukdomstillstånd för det är inte inom mitt kompetensområde, och oavsett så har man ju som anhörig inte tillgång till precis all information.
Men om du däremot menar att den här vännen som är läkare har varit inne och kollat i sjukvårdsjournalerna utan att vara behandlande läkare så är det absolut ingenting som man får lov att göra. Då är det ju fråga om ett sekretessbrott även om den sjuka personen själv har gått med på det.
Är det alltså sekretessbrott även om personen ber läkarvännen kolla? Då blir det ännu märkligare för mig.
läkaren jobbar på samma avdelning som den som kommer bli behandlande läkare men han kommer inte själv vara den som behandlar.
läkarvännen Har enligt min sjuke (?) vän berättat att han kan förvänta sig operation osv. Detta trots att de ännu väntar på svar från en biopsi som inte kommer på flera veckor. Jag tycker det låter så konstigt att en läkare vågar uttala sig tvärsäkert om operation och behandling utan att själv vara den behandlande läkaren.
jag misstänker att min vän inte är sanningsenlig.