Inlägg från: Anonym (Frågande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågande)

Gör en läkare verkligen såhär?

Om en person har en vän som är läkare - är det då normalt att vännen kollar hans journal, går igenom den med personen, uttalar sig om operationer och behandlingar - utan att vara behandlande läkare? 

Personen ifråga har fått i princip all information om en påstådd sjukdom från denna läkarvän, inte från sin egen vårdgivare. 

anledningen till att jag frågar är att jag misstänker att den sjuka personen simulerar och det skulle isf inte vara första gången. 

finns det någon vårdpersonal här som skulle kunna svara på om man gör såhär?

• Svar på tråden Gör en läkare verkligen såhär?
  • Anonym (Frågande)
    Yllop skrev 2025-05-02 11:40:41 följande:

Om man går in och läser i en journal där man inte har med personens behandling att göra, gör man sig skyldig till dataintrång.

Det är ju dock bara om personen i fråga inte vill det. Men här har ju personen varit med och velat att läkarvännen kollar journalen. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (läkare) skrev 2025-05-02 11:43:48 följande:

Jag förstår nog inte helt vad du menar. Det händer ju att någon närstående vill att man tittar igenom olika journalhandlingar och sådant. Det gjorde jag nyligen för min mamma, som har problem som är svåra att diagnostisera. Så tillsammans med henne gick jag igenom alla hennes utskrivna dokument och allting som fanns på 1177, och så kunde jag baserat på det formulera ett brev till hennes behandlande läkare.

Att yttra sig tvärsäkert om saker när man inte är behandlande läkare verkar lite märkligt för mig, men det kan väl också bero på situationen. Jag kan inte yttra mig så mycket om min mammas sjukdomstillstånd för det är inte inom mitt kompetensområde, och oavsett så har man ju som anhörig inte tillgång till precis all information.

Men om du däremot menar att den här vännen som är läkare har varit inne och kollat i sjukvårdsjournalerna utan att vara behandlande läkare så är det absolut ingenting som man får lov att göra. Då är det ju fråga om ett sekretessbrott även om den sjuka personen själv har gått med på det.

Är det alltså sekretessbrott även om personen ber läkarvännen kolla? Då blir det ännu märkligare för mig. 

läkaren jobbar på samma avdelning som den som kommer bli behandlande läkare men han kommer inte själv vara den som behandlar. 

läkarvännen Har enligt min sjuke (?) vän berättat att han kan förvänta sig operation osv. Detta trots att de ännu väntar på svar från en biopsi som inte kommer på flera veckor. Jag tycker det låter så konstigt att en läkare vågar uttala sig tvärsäkert om operation och behandling utan att själv vara den behandlande läkaren. 

jag misstänker att min vän inte är sanningsenlig. 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (läkare) skrev 2025-05-02 12:22:44 följande:
    Ja, det är brottsligt att läsa någons journal när man inte har någon vårdrelation.

Men det är ju svårt att värdera. Kompisen som är läkare, som då ju verkar ha yrkesmässig kunskap om den sorts problem som saken gäller, kan väl mycket väl yttra sig baserat på vad den sjuke berättar osv. När det sen filtreras genom att den sjuke själv berättar om detta så låter det kanske lite mer tvärsäkert än vad det var från början.

Så frånsett detta med att läkaren då eventuellt gått in i personens journal (vilket är ett brott som sagt) så är det inget av det andra som låter uppenbart konstigt för mig.
    Ok, tack så mycket för ditt svar! 
  • Anonym (Frågande)
    AndreaBD skrev 2025-05-02 12:26:16 följande:
    Vem gick in i journalen? Din vän? I så fall inget problem.  Man kan förstås be en vän som är läkare att säga vad han tycker om det. Om din vän har visat honom detta på datorn eller skrivit ut och visat honom, så är det ju förstås inte någon fara. 

Om läkaren däremot själv har gått in i journalen - där blir det problematiskt. Kan inte ens tänka mig att han har gjort det. Han kunde ju istället be sin vän att denne går in i sin journal och visar. Obegripligt hur man kan skulle sätta sig i problem där. 

Det är väldigt oklart hur det här med att gå igenom min väns journal gått till. Det är ju möjligt att han helt enkelt visat sin läkarvän sin journal på 1177. 

ville mest ha klarhet i om det verkligen kan stämma att en läkare skulle sitta och diskutera behandling och ge tvärsäkra besked utan att vara behandlande läkare. Den här vännen jag har har en historia av att hitta på olika sjukdomar och jag därför mycket tveksam till att detta ens stämmer. 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (H) skrev 2025-05-02 18:45:31 följande:
    Spelar det någon roll om personen snackar goja? Oroar du dig för att h*n lurar till sig vård?

Ja jag oroar mig för att personen ifråga ljuger för mig, resten sin omgivning och vården. Detta är en person som har varit utredd så många gånger för så många olika åkommor. som alltid har något väldigt ovanligt och svårtolkat. 

det senaste har nog de flesta i hans omgivning börjat reagera. Och vips så är det cancer och läkarvänner som bekräftar att han är svårt sjuk. Inte läkaren på mottagningen utan en vän. 

så min fråga handlar inte om en brottslig läkare utan om det är rimligt att en läkare tar en titt på en väns journal, konstaterar cancer och berättar i detalj om behandling utan att själv egentligen vara inblandad i vården. Jag tror inte detta stämmer utan min bekante hittar på detta för att ge tyngd åt påståendet att han är svårt sjuk. 

Svar på tråden Gör en läkare verkligen såhär?