Inlägg från: Anonym (Mio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mio)

Gör en läkare verkligen såhär?

Man får inte läsa personers journal om man inte har en vårdrelation. Man får ju inte ens logga in i sin egen journal. Däremot kan man ju läsa det som är tillgängligt på 1177 och det kan man ju visa vem man vill. 

• Anonym (Mio)
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 15:54:04 följande:

Vad många inte vet är att ?ägandet? journalen har ändrats markant över några år. Förr var den mest till för vårdpersonal men så är det inte längre. Jag äger min journal. Dock finns det olika sökord som är dolda för mig, i journalsystemet Cambio Cosmic som jag själv jobbar i finns det tre sökord: Tredje person, tidiga hypoteser och (om jag inte minns fel) våldutsatthet.

I detta exempel som TS beskriver får läkaren en vårdrelaterad kontakt i och med att patienten efterfrågat det. Han får således gå in i journalen. om det är etiskt rätt går att diskutera men det är inte olagligt. 

Jo det är olagligt. Det finns läkare som blivit fällda för dataintrång i just liknande fall när de läst anhörigas journal även när de gett medgivande. Just för att det inte räcker med medgivande utan läkaren måste ha en vårdrelation med personen för att få logga in. Man äger inte sin journal på det sättet. Man kan läsa sin journal i 1177. I sjukvårdens journal med vårdpersonals inloggning nej om det inte är behandlande läkare. Visa gärna var det står det du påstår.
  • Anonym (Mio)
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 17:03:02 följande:

Nej det är det inte! Jag arbetar som vårdadministratör och har gjort i många år så har koll på lagen. Du behöver inte vara behandlade läkare. Skulle du behöva vara det skulle det betyda att varenda läkare som exempelvis läser patientens journal i samband med en inkommande remiss skulle begå lagbrott för de är inte behandlande läkare ännu och i vissa fall aldrig blir det heller. 

Patienten har gett sitt samtycke att denna läkare läser journalen och det är det som är det väsentliga här. 

Det är en helt annan sak att bedöma remisser. Eller hur. Då har läkaren en vårdrelation!
  • Anonym (Mio)
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 17:07:59 följande:

Det har läkaren här med. Patienten vill att han går in och gör en second opinion. 

Det har han här med. Patienten vill att han går in och bedömer det för hen vill ha en second opinion. Läkaren kan således göra det, skriva det i en anteckning och där har de en vårdrelaterad relation! 
    Nej det är inte det ts skriver. Det handlar ju inte om en second opinion utan om information om den vård som pågår.
  • Anonym (Mio)
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 18:41:53 följande:
    Hon hade kunnat gå till sin vårdcentralsläkare och bett om en second opinion om hon nu velat det. Och just för att jag är vårdadministratör så vet jag det. Men vi får vara överens om att vi är oense helt enkel. 

Ha en fin fredag. 😊
    Jag hoppas du skojar. Annars har du fått tillräckliga svar här från personer med vårdyrken att det inte är som du tror. Och personen kan inte få second opinion på sin cancerbehandling på vårdcentralen. Hoppas du inser att du har fel och läser på. Men tveksamt om du är vårdadministratör faktiskt. Vem som helst skulle ju i så fall kunna be folk de känner i sjukvården att logga in och läsa journalen om allt möjligt för "second opinion". Det fungerar inte så. Det är brottsligt och klassas som dataintrång. Så allvarligt att du kan bli av med jobbet och åtalas. 
Svar på tråden Gör en läkare verkligen såhär?