• Anonym (Linda)

Lägga laminatgolv?

Har funderingar på att lägga ett laminatgolv själv på 20 kvadratmeter, har dessvärre noll  erfarenhet och är väl inte den mest händiga men när man ser videos så ser det ju inte så svårt ut. Hur gör ni andra? Har ni renoverat era golv själva eller anlitar ni någon? Hur lång tid har era projekt då tagit, både du som gjort själv och som anlitat någon?

• Svar på tråden Lägga laminatgolv?
  • Anonym (Man lär sig medan man håller på)

Jag och min man som båda är ohändiga kontorsslavar har lagt laminatgolv, och det är inget direkt svårt att göra på ett jämnt underlagsgolv utom när man kommer till "sista raden" och måste passa allt, eller där det går radiatorrör.

Det tar några dagar bara om man har alla grejor.

• Anonym (Hanna)

Jag har inte lagt något själv men fått hjälp av pappa. Är man bra på att mäta och måtta bra + såga så ska det väl gå bra. Att lägga själva golvet ska inte vara så svårt. 

Men för guds skull! Lägg inte golvplankorna kant i kant med varandra. De ska ju gå lite omlott om du förstår vad jag menar. 

• Anonym (Hanna)

Här är två bilder som skaver i mina ögon! Man vill inte få en skarv rak kant någon stans. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-02 15:24:16 följande:

Här är två bilder som skaver i mina ögon! Man vill inte få en skarv rak kant någon stans. 

?Skarv rak kant? vad bra det blev hahaha. 

Menar att man vill inte få en lång skarv över hela golvet. 

• AndreaBD

Det är inte svårt. Vi har alltid gjort det själva. Det värsta som kan hända är att du slösar lite material om du har mätt fel.  En sak måste du tänka på - man får lämna lite plats på alla sidor - kolla upp hur mycket det var - för att det blir lite större när det ligger platt. Och om man måste förstås få ihop det rätt. Men det är bara att vara noga. Räkna inte med att det blir jätteexakt på kanterna. Bättre man sätter lister sedan. 

• Anonym (Golvad!)

Har i alla år lagt golv själv, i betydelsen ensam.
    MEN - för ett par år sedan köpte min särbo hus där hon ville lägga laminatgolv - inga problem så långt.
    Golv inköptes på Byggmax. Jag kan lätt säga att det var helt odugligt att lägga.
    För det första, hade man varit ensam - lägg ner. Även på två var låssystemet nära på omöjligt att få till. Det behövdes vara exakt inpassat innan man kunde lägga ihop längderna.
    Jag är så jävla gammal att jag lagt laminatgolv som skulle limmas, d.v.s inte hade låsfunktion mellan "plankorna. Jag har lagt flera golv med de tidigaste låssytemen utan problem, men det här????
    Ett litet gästrum som borde ha tagit några timmar tog en dag, ett sovrum som kunnat vara klart lätt inom en arbetsdag tog nästan två dagar.
    Resultatet blev bra men jösses jävlar vad tid det tog.....

Som kommentar till bilderna - undvik s.k generalskarvar! Skarvar ska läggas omlott. Se hur ljuset faller i rummet och lägg golvet i rätt riktning för att undvika släpljus.
    Lägga golv är kul, det ger otroligt stor förändring på relativt kort tid

• Anonym (Linda)

Tack för alla svar!

Svar på tråden Lägga laminatgolv?