• MUHA

Magont bebis

Vår dotter på 1månad har gaser i magen och kan inte prutta. Skriker konstant, drar ihop sig till en boll. Hon kan bara sova om hon ligger på mage på en, eller i bärsele. Sover inte i bil eller i vagn.
    Hon kan inte ligga på rygg för då får hon bara spasmer och väcker sig själv.
    Han provat bifibaby, minifom, Sempers magdroppar, inget av dom fungerar. Provade 1 vecka åt gången. Vi ger inga d-droppar för det vet vi från tidigare barn att det ger bara mer magont. 

Har någon nått tips eller råd vad vi ska göra?

• Svar på tråden Magont bebis
  • Anonym (Anja)

Det här receptet gav en väninna mig som är chilenare och har 6 barn.
    Det hjälpte våran bebis att få ut gaser mm när inget annat hjälpte.
    Värt att testa.

Koka upp 1 dl vatten, lägg i 8 st frön av fänkål, låt dra i 5 min. Ska ges till barnet avsvalnat och teskedsvis, mängden obegränsad, ofarligt.

Lycka till

• septembermamma2022

Pysventil kanske kan vara värt att testa om ni inte gjort det. Hjälper dem att prutta. Finns på apoteket.

Man kan också stoppa in termometern lite försiktigt i rumpan (ha på lite vaselin på den) om man inte har nån pysventil, kan också hjälpa gas att passera.

När min dotter var bebis och hade magknip gillade hon att ligga på magen på min eller mannens arm, det verkade som att det gjorde mindre ont då. Googla på "tigern i trädet bebis" så finns bilder och beskrivning.

Låter jättejobbigt för lilla bebisen och för er, hoppas det går över snart. ❤️

• MUHA

Tack för snabba svar.
    Använder pysventil 3ggr/dygn sedan två veckor tillbaka.

• Anonym (Jobbigt)

Har med en bebis som har problem med gaser och sömre sömn pga av det. Han är nu snart 4 månader.

Det vi gjort som hjälpt:
    jag ammar och äter inget med mjölkprotein, soja eller ägg i. Även om bebisen inte skulle vara allergisk kan mjölkprotein vara tufft för tarmen. Efter nån vecka så slutade han skrika av smärta även om han fortfarande hade gaser som störde.

Gett bifi baby. det ska användas i 30 dagar för att ge full effekt. Den har gjort att han lättare kan prutta själv.

Låta honom ligga och magträna, när han ligger på mage och spänner sig hjälper det systemet att trycka på

Sen får jag hjälpa honom och fisa på natten, när han ligger still blir det värre. Finns massa tips på YouTube och tik tok sök på ?how to fart a baby?

white noise är bra distraktion med! Man kan få pröva flera olik. Sonen blev inte lugn av dammsugarljud tex men däremot hårfön är en favorit.

• mariannel

Hej!

Vi fick precis barn nr två och detta tips önskar jag att jag hade känt till då vi fick ettan som var riktigt knorrig i magen första tiden.

Testa att i samband med blöjbyte, eller annat tillfälle då du/ni tror att bebis behöver bajsa/prutta hålla bebis i grodposition ovanför handfat/badkar/toalett eller annan valfri plats. Det hjälper till att tömma tarmen på både bajs och gas.

Kallas sedermera för babypottning, potting eller ec, om man vill googla och läsa mer. Tycker dock det brukar låta mer komplicerat än det är när man läser, verkligen bara att hålla lite i ?grodan? när man ändå byter! Läste om detta tips av en barnmorska på Instagram som heter asabea. Nu sprutar det både prutt och bajs och ibland kiss och vi har en nöjd liten bebis på en månad precis som ni! :)

Lycka till och skriv gärna om du provade och ev. resultat! 

Svar på tråden Magont bebis