• Anonym (L)

Kan man återbetala semester ersättningen?

Gick på tjänsteledighet. Bad om att få ut 10 av 13 semesterdagar i pengar och ha kvar de sista 3 dagarna då man har djur och någonting kan ju uppstå under perioden som man är tillbaka på arbetet igen.

Sedan fick jag inga pengar alls.  För att sedan efter ett samtal återigen, (egentligen det 3:e samtalet) varav de första 2 ggr så nämnde jag att jag endast ville ha ut dessa 10 dagar. Men missade nämna det en tredje gång. Och självklart fick jag ut alla dagar, så jag står på 0.

Detta betyder alltså att de räknar kallt med att jag ska arbeta ett helt år utan att få ta ut en enda semester dag rent krasst. Vilket inte är någonting som jag har godkänt eller kommit överens med dom om ifrån början. (Har dock inga bevis.)

Kan jag återbetala för de 3 semesterdagarna så att jag får behålla dagarna till / om jag skulle behöva få plocka ut dom lite akut om någonting skulle uppstå? 

Ja, självklart så kan jag alltid fråga på arbetet. Men skriver tråden då jag vill få lite mer kött på bena?

• Svar på tråden Kan man återbetala semester ersättningen?
  • Anonym (qwerty)

Ja det går men det är komplicerat.
    Du får vända dig till den som är ansvarig så det noteras i systemet snarast möjligt.

• Anonym (M)

Du har alltid rätt till  25nsemesterndagar per år, och i ditt fall blir de obetalda om du inte hunnit jobba in. 

• Anonym (Betty)

Kan du inte spara pengarna motsvarande 3 semesterdagar och ta obetald semester/ledigt utan betalt/tjänsteledigt om det skulle behövas? 

• Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2025-05-02 23:27:22 följande:

Du har alltid rätt till  25nsemesterndagar per år, och i ditt fall blir de obetalda om du inte hunnit jobba in. 

Ja, men det stod inte med i senaste löne specen? Och brytdatumet tror jag är i april. Men mycket möjligt att det kommer med på nästa lönepec (fast jag inte får lön då ? då jag kommer få den första lönen om två månader igen?
  • Anonym (L)
    Anonym (Betty) skrev 2025-05-02 23:33:59 följande:

Kan du inte spara pengarna motsvarande 3 semesterdagar och ta obetald semester/ledigt utan betalt/tjänsteledigt om det skulle behövas? 

Kanske. Men om jag ska vara ärlig så går jag plus minus noll på lönen då jag har varit tvungen att köpa bilar för att ta mig till arbeten och har köpt ( såhär efteråt) skitbilar som har kostat mig skjortan och alla har gått sönder och varit bättre att skrota i princip än att laga dom (ej sönderkörda) så jag har dragit på mig lån för första gången i mitt liv de senaste åren. Därav som jag går plus minus noll. Gick upp ganska högt i pris i förhoppning om att de skulle hålla, vilket de inte gjorde.

Ärligt talat så går jag bara back på att ha ett arbete i princip.

Bättre vore det att leva i husvagn och arbeta halvtid typ. Men svårt med djur så därav är jag kvar i hyresrätter och fallfärdiga blar (uppenbarligen) och stora resekostnader till och från arbete som går på ca 1,56 minuter så får inte rese ersättning heller.

Om du vill så skjut mig tack. Bara du tar väl hand om djuret / djuren.
  • Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2025-05-02 23:59:07 följande:
    De senaste 2 åren*
  • Jemp

Återbetalning av lön har nackdelen att du behöver betala tillbaka även skatten som du inte får tillbaka förrän efter årets deklaration.

(Reseavdraget är ju förresten om du sparar minst två timmar för bil kontra kommunalt. det går alltså att åka kommunalt, kanske det är billigare?)

Svar på tråden Kan man återbetala semester ersättningen?