Anonym (Erkänna?) skrev 2025-05-03 09:35:43 följande:
Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?
Man har läst många gånger när en kvinna vloggar eller pratar om en man som har det svårt med ekonomin, ''inte är en bra man'' och man har för länge sedan hört flera gånger att en man som har det svårt ''är en loser'' och en man ska inte visa svagheter.
Alla dessa information ifrån olika ställen, gjort att jag blivit rädd.
Nu äntligen har jag träffat någon och denne vill att jag åker till personen. Personen har redan varit hos mig och vi har snackat. Nu vill personen att jag ska komma till henne, vilket gör mig glad.
Men jag har det så svårt med pengarna just nu, att om jag köper resebiljett, så kommer jag knappt ha råd med någonting annat.
Jag tog en bit av det sura äpplet och ansökte till försörjningsstöd. Jag mår allvarligt dåligt. Dels för att jag vände mig till socialen för hjälp, men också denna sits som jag befinner mig i.
Det är väldigt svårt att hitta något jobb för mig.
Tyvärr är det väldigt dåligt med arbeten just nu, vi har en mycket hög arbetslöshet. Det är konstigt att det inte skrivs mer om det. Därför är det ofta lite svårare att få förståelse för att man inte har jobb, trots att många unga faktiskt är utan just nu.
Det är också väldigt svårt att få försörjningsstöd.
Det finns en app som heter skjutsgruppen. Där erbjuder folk med bil andra att resa med dem som passagerare. Men då måste ju datum och ort stämma. Man kan också behöva betala en avgift till bilägaren per mil.
Idag har SJ rabatt för ungdomar och pensionärer för vissa avgångar, om man köper biljetten högst ett dygn före resan.
Annars är SJ billigast om man köper biljetten långt i förväg.
Flixbuss kan ha turer dit du vill åka, de har många linjer, de är ofta billigare än vanliga SJ-biljetter.
Om du har svårt att klara pengar till mat och hyra, och inte får hjälp av socialtjänsten, så kan Svensla kyrkan ibland hjälpa med pengar akut. Det är rätt vanligt.