• Anonym (Erkänna?)

Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?

Man har läst många gånger när en kvinna vloggar eller pratar om en man som har det svårt med ekonomin, ''inte är en bra man'' och man har för länge sedan hört flera gånger att en man som har det svårt ''är en loser'' och en man ska inte visa svagheter.

Alla dessa information ifrån olika ställen, gjort att jag blivit rädd.

Nu äntligen har jag träffat någon och denne vill att jag åker till personen. Personen har redan varit hos mig och vi har snackat. Nu vill personen att jag ska komma till henne, vilket gör mig glad.

Men jag har det så svårt med pengarna just nu, att om jag köper resebiljett, så kommer jag knappt ha råd med någonting annat.

Jag tog en bit av det sura äpplet och ansökte till försörjningsstöd. Jag mår allvarligt dåligt. Dels för att jag vände mig till socialen för hjälp, men också denna sits som jag befinner mig i.

Det är väldigt svårt att hitta något jobb för mig.

• Svar på tråden Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?
  • Anonym (S)

Vet denna person om att du är arbetslös? 

• Anonym (kim)

Det handlar mindre om just att han inte har pengar och mer om VARFÖR det är så. En man som är arbetslös, särskilt under längre tid blir för mig en person som inte är driftig, aktiv, strävsam och är begränsad i intellektet. För mig är det inte attraktivt och någon jag inte är intresserad av rent romantiskt.

Det är dock inte en dålig person och loser är ett för starkt ord, men det är inte tilltalande för mig med någon som är i den situationen och inte gör något åt den och bara har den ena och andra ursäkten för att den inte hittar något jobb. 

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Erkänna?) skrev 2025-05-03 09:35:43 följande:
    Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?

Man har läst många gånger när en kvinna vloggar eller pratar om en man som har det svårt med ekonomin, ''inte är en bra man'' och man har för länge sedan hört flera gånger att en man som har det svårt ''är en loser'' och en man ska inte visa svagheter.

Alla dessa information ifrån olika ställen, gjort att jag blivit rädd.

Nu äntligen har jag träffat någon och denne vill att jag åker till personen. Personen har redan varit hos mig och vi har snackat. Nu vill personen att jag ska komma till henne, vilket gör mig glad.

Men jag har det så svårt med pengarna just nu, att om jag köper resebiljett, så kommer jag knappt ha råd med någonting annat.

Jag tog en bit av det sura äpplet och ansökte till försörjningsstöd. Jag mår allvarligt dåligt. Dels för att jag vände mig till socialen för hjälp, men också denna sits som jag befinner mig i.

Det är väldigt svårt att hitta något jobb för mig.

Tyvärr är det väldigt dåligt med arbeten just nu, vi har en mycket hög arbetslöshet.  Det är konstigt att det inte skrivs mer om det. Därför är det ofta lite svårare att få förståelse för att man inte har jobb, trots att många unga faktiskt är utan just nu. 

Det är också väldigt svårt att få försörjningsstöd.

Det finns en app som heter skjutsgruppen. Där erbjuder folk med bil andra att resa med dem som passagerare. Men då måste ju datum och ort stämma. Man kan också behöva betala en avgift till bilägaren per mil.

Idag har SJ rabatt för ungdomar och pensionärer för vissa avgångar, om man köper biljetten högst ett dygn före resan.

Annars är SJ billigast om man köper biljetten långt i förväg.

Flixbuss kan ha turer dit du vill åka, de har många linjer, de är ofta billigare än vanliga SJ-biljetter.

Om du har svårt att klara pengar till mat och hyra, och inte får hjälp av socialtjänsten, så kan Svensla kyrkan ibland hjälpa med pengar akut. Det är rätt vanligt.
  • Anonym (Felicia)

Idag är arbetslösheten 8,5 procent, det är mycket.

• Anonym (Fula mänskliga egenskaper.)
    Anonym (kim) skrev 2025-05-03 09:54:52 följande:

Det handlar mindre om just att han inte har pengar och mer om VARFÖR det är så. En man som är arbetslös, särskilt under längre tid blir för mig en person som inte är driftig, aktiv, strävsam och är begränsad i intellektet. För mig är det inte attraktivt och någon jag inte är intresserad av rent romantiskt.

Det är dock inte en dålig person och loser är ett för starkt ord, men det är inte tilltalande för mig med någon som är i den situationen och inte gör något åt den och bara har den ena och andra ursäkten för att den inte hittar något jobb. 

Så mycket fördomar i det första stycket. Vissa kvinnor (och män) har en sjuk syn på sina medmänniskor. Kan det vara att kvinnor har höjts upp I samhället i några decennier och nu har det för bra och för lätt? Så pass att dessa tappar perspektiv.
  • Anonym (Instämmer)

Instämmer med tidigare svar att frågan är varför snarare än att mannen har dåligt med pengar. En man som gör sitt bästa för att ta sig ur eventuell arbetslöshet, som vill utbilda/ vidareutbilda sig, och som inte stannar kvar i t.ex. sjukskrivning bara för att det är bekvämt att slippa jobba, har min fulla respekt. Tyvärr finns det för många män idag som inte kämpar för en bättre ekonomisk framtid, män utan ambitioner och som inte vill något med sina liv, sådant är hemskt oattraktivt i mina ögon. En man ska ha ett inre driv, uppsatta mål och ambitioner, samt vara så pass självständig att han klarar sig och sitt liv lika bra med en kvinna som utan, dvs han ska inte vara beroende av en kvinna bara för att känna livslust och glädje. En självständig man med framåtanda och driv som sagt, och som ser bidrag som något som endast är till för arbetslösa och sjukskrivna, och att bidragsberoende är något man ska sträva efter att ta sig ur så snabbt som det går.

• Anonym (Inte bra)

Jag skulle nog inte ens vara sugen på att dejta, om jag hade dålig ekonomi och var arbetslös.

Sen ska man ha klart för sig att det är väldigt hög arbetslöshet i Sverige idag och att en forskare liknat det vid att det är större chans att vinna på lotto än att få ett arbete. Även diskriminering så som ålder, funktionsnedsättningar och sexism existerar. Även om vi gärna sopar sådant undan mattan.

Forskning har även sett att dom människor som har svårast sätta sig in i detta. Ofta är individer som själva har haft det "lätt". Fått hjälp av föräldrar, bra kontakt nät från början etc. Finns ju folk idag som inte ens har råd att ha bil. Så nog handlar det om vad man har för ekonomisk bakgrund också. Alla har ju inte samma förutsättningar. Behöver inte handla om att man är lat eller inte driven. Många arbetslösa söker väldigt mycket jobb dessutom.

Sen kan jag absolut förstå att om man själv arbetar, kanske man inte vill dejta en arbetslös. Det blir inte riktigt samma typ av liv. Och den ena har pengar, medans den andra inte har etc.

• Sahara95

Såklart du måste erkänna hur du har det ställt, det kommer ändå att komma fram till slut. För mig är det en dealbreaker, mest för att jag inte vill sänka min rätt så höga levnadsstandard.

• Dexter dot com

Jag har inga problem med att träffa någon som är arbetslös...den stora frågan är ju varför personen är arbetslös och varför personen inte har en buffert.

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Fula mänskliga egenskaper.) skrev 2025-05-03 10:35:25 följande:
    Så mycket fördomar i det första stycket. Vissa kvinnor (och män) har en sjuk syn på sina medmänniskor. Kan det vara att kvinnor har höjts upp I samhället i några decennier och nu har det för bra och för lätt? Så pass att dessa tappar perspektiv.

Kvinnor och män är båda fria att söka jobb, ingen lyfts fram när det gäller det. Snarare är det så att om en välmeriterad kvinna och en välmeriterad man söker samma arbete, så brukar mannen ha ett  visst försprång.

Men de vanligaste kvinnojobben är lägre betalda än de vanligaste jobben som män har. Dessutom gör kvinnor lite fler arbetstimmar totalt.

Det har alltid funnits en konkurrens mellan män om kvinnorna (och tvärt om också förstås)  Det är bara att acceptera att så är det.

Sedan tycker inte jag att det skulle vara uteslutet för mig att dejta en arbetslös man, om han verkar vara den som jag söker. Det hela beror på orsaken till arbetslösheten och om han försöker göra något åt den 
Svar på tråden Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?