• Anonym (Frånslösatillspara)

Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?

Man hör fler och fler gnälla över att de är fattiga idag, och ja, vi har höga priser på det mesta, men är trots allt inte en bov i det hela ofta att folk lever över sina tillgångar? Man tycker att man "måste" unna sig och köpa saker bara för att andra har det, och så står vissa där när månaden går mot sitt slut och har knappt en hundring kvar på kontot. Nog måste det väl gå att rätta munnen efter matsäcken om man lägger manken till? Hur ofta äter ni t.ex. på restaurang / uteställen och hur ofta köper ni ny mobil, fast ni egentligen inte har råd? Sådana saker gör ju att den som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum självklart får finna sig i att leva fattigt för det mesta.

Många är ju lata och "orkar" inte laga mat själva, varför många spontant besöker restauranger och pizzerior. Att gå på cafeer är ju också populärt. Och varför köper man t.ex. en splitter ny mobil om den man hade funkar utmärkt och håller än ett tag? Tar du bilen om du bara ska åka 500-1 km istället för att gå eller cykla bara för att du inte "orkar" anstränga benen? Elsparkcykel är ju med ett alternativ numera, går snabbt och smidigt.

Tänker du på sådant eller lever du bara som du känner för och tar konsekvenserna sen?

• Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Pengar) skrev 2025-05-10 18:16:57 följande:

Jag skulle nog säga att intresse spelar stor roll. Mitt ena barn är totalt ointresserad av prylar och dyra intressen. Mitt andra barn tycker allt som är lyxigt är väldigt hippt.

Men jag pratar ofta med barnen om vad som är viktigast här i världen. Att inkludera, visa omtanke osv osv. 

Och jag skulle tro att den förstnämnda har bättre självkänsla. 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Stridh) skrev 2025-05-10 18:42:40 följande:
    Och jag skulle tro att den förstnämnda har bättre självkänsla. 

Den förstnämnda har bra självkänsla men visar tecken på osäkerhet i sociala sammanhang. Den sistnämnda har bra självkänsla men visar osäkerhet i situationer som han upplever som pinsamma. 

Båda har en trygg och kärleksfull start. Självkänsla är inte svart eller vitt. Intresse för tex prylar och lyxhotell är inte heller svart eller vitt.

• Anonym (Glenn XL)

Svar: tatueringar, cigaretter/snus, alkohol och energidryck.

• Anonym (Puckon förenen eder)
    Anonym (Stridh) skrev 2025-05-10 17:09:26 följande:
    Med bra självkänsla behöver man inte bry sig om vad andra tycker. Därför jag säger att dålig självkänsla är ofta föregångaren till fattigdom. För det är individerna med låg självkänsla som håller på att köpa prylar för att få bekräftelse och försöka imponera på andra. 
    Det där är knappast så enkelt. Hos tonåringar möjligen.

Är jag vuxen köper jag kanske bara saker som jag vill ha, för att jag kan och tycker om en viss kvalitet.

Eller kanske jag samlar på saker som fascinerar mig även om 99,9% av mänskligheten inte ens begriper vad det är.
    För dig är det en röd sten, för mig ett av jordens mer sällsynta mineral med bara en enda känd fyndplats. Jag talar inte ens om det för jag känner ingen som delar mitt intresse, så hur skulle det ha att göra med att imponera på andra?

Jag skulle däremot aldrig köpa en helt ny bil för det tycker jag är idiotiskt.

Jag bara lever mitt liv och njuter av de resurser jag har, om andra blir imponerade av det är för mig ointressant. Jag vill i så fall hellre att de blir imponerade av mitt engagemang i saker som jag bryr mig om.
  • Anonym (Bladibla)

Är inte fattig idag 20 år senare, men var fattig i ordets verkliga mening en tid i mitt liv. Jag var 26 år och hade blivit utbränd på grund av att människor runt omkring mig hade mått dåligt - jag hade stöttat, bland annat suicid - och jag hade två medicinska diagnoser varav en som jag inte visste om men som gav trötthet. Till slut höll inte kroppen längre för all stress och jag kraschade.

Sverige är inrättat så att det är ganska besvärligt att ansöka om bidrag och hantera försäkringskassan och soc. I det skicket som jag var (kunde knappt läsa ett a4 med text pga kognitiva nedsättningar som följd av kraschen - annars inom spektrumet "högpresterande" i studier/jobb) så orkade jag inte hantera alla krångliga blanketter och procedurer.

Hur som helst gick mina föräldrar in och gav mig några tusen i månaden (5000 tror jag det var, varav 2500 gick till hyra och resten till mat, det här var ju 20 år sedan) så att jag överlevde - dvs kunde betala hyra, elräkning, telefon och mat. Jag hade inte råd att köpa kläder eller några andra saker på ett år och det tog lång tid innan min ekonomi riktigt repade sig.

När folk är fattiga på riktigt, beror det oftast på att de på något sätt är nedsatta. Antingen är de pensionärer som har väldigt dålig pension och är för sjuka för att orka jobba extra, eller så är de ensamma föräldrar som har svårt att få ihop jobb, vabb, barnehs behov (kanske npf eller annat), eller så är de sjuka eller nedsatta på andra sätt och då är inte försäkringskassan och socialen jätteenkla att ha att göra med. Om du har kognitiva nedsättningar och går in på sidor som försäkringskassan, skatteverket osv och försöker leta efter information så får du mer eller mindre panik så ointuitiva är systemen. Folk som är friska orkar "utnyttja" systemen, men folk som verkligen är sjuka orkar inte det, de orkar inte ens ansöka om det som de har rätt till i form av bidrag och liknande. Det är katastrof. Jag satt många gånger och grät efter att ha försökt förstå vad jag skulle göra. Mina kognitiva nedsättningar har gått över, och idag har jag lättare att navigera myndigheter, men det var en ögonöppnare kring varför vissa i Sverige idag lever i fattigdom. Jag förstår att folk som inte mår bra kan hamna på gatan för att "lösningarna" är för komplexa. Hoppas att min berättelse kan bringa klarhet till dig också.

(Sedan finns det säkert också människor som bara är väldigt dåliga på att hålla i pengarna, men det gäller verkligen inte alla med dålig ekonomi. Framför allt inte idag när väldigt många priser har gått upp (mat, el, hyra osv) och lönerna inte har hängt med för väldigt många.)

• Anonym (Låginkomsttagare)

Det här är en märklig tråd för mig. Visst, det finns människor som slösar och fel prioriterar och köper skit. Men det räcker idag bara med att vara låginkomsttagare för att få det knapert. Levnadsstandarden har förändrats för i princip alla grupper. Förutom höginkomsttagare. Då kanske det är svårare förstå. Eftersom man inte ser något av det själv 

Och med denna regering så innebär det att skattesänkningarna för dom allra förmögnaste, istället skär i välfärden. Dessa pengar tas från någon annanstans. Det verkar inte en del människor förstå heller. Å andra sidan bryr sig väl inte höginkomsttagare on Sveriges välfärd heller. Eftersom dom har råd att köpa sig privat vård och annat. Men den genomsnittliga svensken får det sämre. Och det märks tydligt i vård, skola och omsorg. 

Var en stor skandal nyligen på ett äldreboende där patient fått ligga med öppna sår och maskar.  Trots det beviljade Moderaterna i denna kommun,  detta boende med multi ersättning på miljoner kr. Privata företag ges enorma vinster och tydligen behöver man inte säkerställa att det faktiskt är bra vård som ges. Det gröper ur välfärden.

Nästa val kommer visa exakt hur dåligt. Och då kanske fler människor inte kan blunda längre inför den situation som håller på utveckla sig i Sverige. Vi är snart tillbaks till riktiga klass samhällen. Och klyftorna ökar allra mest i Sverige, jämfört med hela Europa. Inte speciellt smickrande för ett land som Sverige överlag.

• Goneril
    Anonym (Förrut) skrev 2025-05-03 15:34:27 följande:

De åren jag hade ont om pengar var stora poster hyra, mat och kurslitteratur.  Ingen bil, begränsat med resor, inga dyra kläder, inget dyrt hemma, ärvda möbler.

Fanns ändå pengar över för någon festkväll ibland men inleddes ofta med mat och förfest hemma.

Lärde mig också en viss ödmjukhet och att inte sätta mig på höga hästar. Bara för att jag kunde hantera Schrödinger ekvationen såg jag inte ner på de som inte kunde. 

Haha, Kvantfysiken? Schrödingers katt, paradoxen, levande men samtidigt död? Det vet väl alla, inget märkvärdigt med det. Dessutom kan man köpa en bok på Adlibris som förklarar kvantfysiken på 1 minut. Det gillar väl inte folk som lagt någon termin och lite CSN på denna livsviktiga kunskap.                                                                                                                                           Personligen ser jag inte ner på folk som inte känner till Ardens Hamlet, Quarto 1, 1603, och jag förväntar mig inte att min lagerarbetande granne är en fena på Grimm's Law och Verner's dito.(First Germanic Sound Shift, Sound Changes, Proto-Indo-European). Opera-libretton ska vi inte tala om, men folk har annan kunskap som är värd all respekt.                                                                                                                                       Man ska inte underskatta folks allmänbildning och kunnande, tänk på filmen "Mångalen" med Cher. Den manlige huvudrollsinnehavaren, arbetarklassen, hade ett stort operaintresse. Är man intresserad av denna konstform skaffar man sig också kunskap om den. Där finns en underbar scen där hjälten, i smoking eller var det frack, väntar på kvällens föreställning vid en vacker fontän där vattnet spelar i skymningen. Han väntar på sin tillbedda förstås.
  • Anonym (Hej)

Jag är fattig och lever på sjukersättning men lägger mina pengar på en projektor och TV-kanaler från Boxer. Jag har dom vanliga kanalerna samt TV4 Film, SF-kanalen och V Series & Film.

• Anonym (nice try i helgtider)
    Goneril skrev 2025-07-24 23:00:34 följande:
    Haha, Kvantfysiken? Schrödingers katt, paradoxen, levande men samtidigt död? Det vet väl alla, inget märkvärdigt med det. Dessutom kan man köpa en bok på Adlibris som förklarar kvantfysiken på 1 minut. Det gillar väl inte folk som lagt någon termin och lite CSN på denna livsviktiga kunskap.                                                                                                                                           Personligen ser jag inte ner på folk som inte känner till Ardens Hamlet, Quarto 1, 1603, och jag förväntar mig inte att min lagerarbetande granne är en fena på Grimm's Law och Verner's dito.(First Germanic Sound Shift, Sound Changes, Proto-Indo-European). Opera-libretton ska vi inte tala om, men folk har annan kunskap som är värd all respekt.                                                                                                                                       Man ska inte underskatta folks allmänbildning och kunnande, tänk på filmen "Mångalen" med Cher. Den manlige huvudrollsinnehavaren, arbetarklassen, hade ett stort operaintresse. Är man intresserad av denna konstform skaffar man sig också kunskap om den. Där finns en underbar scen där hjälten, i smoking eller var det frack, väntar på kvällens föreställning vid en vacker fontän där vattnet spelar i skymningen. Han väntar på sin tillbedda förstås.
    Hur kan det klia så mycket i fingrarna? hahahaha
  • Anonym (Ellen)
    Goneril skrev 2025-07-24 23:00:34 följande:
    Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?Haha, Kvantfysiken? Schrödingers katt, paradoxen, levande men samtidigt död? Det vet väl alla, inget märkvärdigt med det. Dessutom kan man köpa en bok på Adlibris som förklarar kvantfysiken på 1 minut. Det gillar väl inte folk som lagt någon termin och lite CSN på denna livsviktiga kunskap.                                                                                                                                           Personligen ser jag inte ner på folk som inte känner till Ardens Hamlet, Quarto 1, 1603, och jag förväntar mig inte att min lagerarbetande granne är en fena på Grimm's Law och Verner's dito.(First Germanic Sound Shift, Sound Changes, Proto-Indo-European). Opera-libretton ska vi inte tala om, men folk har annan kunskap som är värd all respekt.                                                                                                                                       Man ska inte underskatta folks allmänbildning och kunnande, tänk på filmen "Mångalen" med Cher. Den manlige huvudrollsinnehavaren, arbetarklassen, hade ett stort operaintresse. Är man intresserad av denna konstform skaffar man sig också kunskap om den. Där finns en underbar scen där hjälten, i smoking eller var det frack, väntar på kvällens föreställning vid en vacker fontän där vattnet spelar i skymningen. Han väntar på sin tillbedda förstås.
    Vilket otroligt märkligt inlägg. Att hantera matematiken och resonemanget i ekvationen är väl en helt annan sak än att på grundnivå förstå tankeexperimentet med katten. Förstår du inte det?
Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?