Inlägg från: Jhannis |Visa alla inlägg
  • Jhannis

Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?

Ja håller med om att Sörlänningar drar alla över en kam om att man inte kan REN svenska/Rikssvenska, men kamma inte alla över en kam. Förstår att det som kommer utomlands i från verkligen borde lära sig Svenska på ett bra sätt efter 10-15 år i Sverige i alla fall så man förstår dem.  Men sen är det vi som kommer från Norrbotten och har föräldrar den ena Svensk den andra Norsk eller Finsk. Vi har fått lära oss från barnsben MEIÄNKIELI  så vi pratar inte RIKSSVENSKA , men vi pratar förståeligt så den som lyssnar på oss förstår oss. Varför är det så HIMLA viktigt för många Svenskar att man måste kunna prata Rikssvenska. Ni anser att vi från Norrbotten är sämre Svenska än ni i Södra Sverige.

• Jhannis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-16 19:29:49 följande:

Denna Ortensvenska påminner oss om att Sverige har förändrats väldigt mycket   och på ett sätt vi inte räknat med, som en följd av den stora invandringsvågen från Mellanöstern till Sverige de senaste åren. 

Vi trodde , många av oss, att invandrarna från Mellanöstern ganska snabbt skulle bli svenska och tala svenska på samma sätt som vi gör och ta över de svenska värderingarna och kulturen. Men istället har det uppstått en helt ny kultur , med inslag av hedersförtryck och klankultur, och ett nytt språk, ortensvenska. 

Därför ogillar vi Ortensvenskan så mycket. 

Ser att du menar bara att det är Ortenssvenskan Som Svenska folket irriterar sig på, men måste säga att vart än jag skriver så påpekar Sörlänningarna på att jag inte kan skriva på Svenska. Jag är född i Sverige av ena föräldern Svensk, andra Finsk. Vi pratade Meiänkieli i hemmet vilket var blandat Svenska/Finska. Lärarna i skolan använde samma språk Meiänkieli. Att gå i skolan från Lekis till Gymnasiet med Meiänkieli som grund kommer alltid att sitta kvar. Men jag/och alla från Norrbotten anses som sämre i Svenska språket och outbildade. Jag anser att om jag pratar och skriver så man förstår så borde inte jag vara mindre utbildad än någon annan Riks Svensk. 
  • Jhannis
    Studentpappa skrev 2025-05-16 20:20:39 följande:

Ortensvenska är ju inte dialekt utan mer ett talfel, hur man kan vilja låta så urbota korkad är för mig ett under. 

Det verkar vara extremt poppis att låta som en idiot bland svenska grabbar i tonåren. Skulle vara intressant att veta om dom kör den dialekten hemma också eller om man mörkar den då?

Tror att Ortensvenskan ska låta lite mer TUFFT .
  • Jhannis

Jag vill att Trådstartaren skriver om det gäller alla Svenskar eller om det gäller nykomlingar födda i Sverige. Eller om det gäller dialekter eller folk som bor i Norra Sverige . 

• Jhannis
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-16 21:57:44 följande:
    Jag talar både Pargasdialekt och helsingforsiska, bägge dialekterna hamnar inom det dialektkontinuum som betecknas finlandssvenska. Rikssvenska har jag svårt att ta efter och är heller inget jag strävar efter. Däremot har jag aldrig i någon kontakt med svenskar fått höra att just rikssvenska skulle vara viktigt. Någon kommentar kanske, men inte just om rikssvenska. Men det är intressant att ta del av dina erfarenheter! Sedan, ett sidospår, så har jag några gånger lyssnat på det ni kallar meänkieli, genom radioprogram jag hittade. Inga problem att förstå det heller. Vad som är språk och vad som är dialekt är inte helt lätt att avgöra, man kan utgå från politiska eller lingvistiska synsätt. Jag vet inte ens om det är klarlagt huruvida svenska, norska och danska faktiskt är olika språk rent lingvistiskt. Nåja, en gång har jag stiftat bekantskap med förmodad lokal dialekt i Norrbotten, jag uppfattade den som tydlig och lättbegriplig.
    Läste ditt inlägg, men är lika villrådig.
  • Jhannis
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-17 13:38:18 följande:
    Jag svävade kanske ut för mycket. Kort sammanfattat så har vi olika erfarenheter gällande rikssvenska, men det var intressant att ta del av dina. Vidare så bor även jag söder om Norrbotten, vilket kanske gör mig till sörlänning, men jag tyckte att lokal dialekt i Norrbotten, då jag hörde det, var tydlig och inget jag skulle klassa som sämre än andra svenska dialekter.
    När jag bodde i södra Sverige 20 mil söder om Stockholm och pratade som vi gör här i Norrbotten då sa folk jaha du kommer från Finland. Nej sa jag jag kommer från Norrbotten. 
  • Jhannis
    Tecum skrev 2025-05-17 18:15:38 följande:
    Som jag förstod TS handlar hans inlägg främst om andra generationens invandrare, de som är födda i Sverige men ändå talar dålig svenska. Borde också gälla barn som kom hit som små men som trots svensk skola inte lärt sig att tala språket bra.

Utläggningarna om våra inhemska dialekter är ett sidospår med syfte att släta över invandrares språkliga tillkortakommanden, alltså någon slags whataboutism.
    Ja kan vara så, men TS skrev att dom som är födda i Sverige. Ja många nysvenskar är födda i Sverige, men kan inte prata ren Svenska . Men jag bad TS att förklara sig, men hittills har inte TS skrivit nåt efter att tråden startade.
Svar på tråden Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?