• Anonym (Hon)

Rätt eller fel att neka sonen att komma?

Jag är på besök hos pojkvännen (disansförhållande). Jag har en sjukdom som gör mig infektionskänslig och blir väldigt sjuk även vid en vanlig förkylning. Pojkvännens son kommer hit varje söndag, lite frustrerande att en av de enda två lediga dagarna alltid är låst, men det är vad det är.

Hur som helst. Hans mamma hörde av sig idag och sa att sonen haft feber igår och idag, men att han är pigg och gärna vill komma i morgon ändå. Hon frågade inte om det var okej, utan bara informerade. Jag sa att jag inte vill ta risken att bli sjuk. Till slut sa pojkvännen nej till att sonen ska komma och nu är mamman arg och pojkvännen har dåligt samvete över att neka honom. Mamman tycker att jag kan hålla mig borta de timmarna "om jag är så rädd"...

• Svar på tråden Rätt eller fel att neka sonen att komma?
  • Anonym (Tina)

Du kan inte åka hem tidigare, så att pappa och son kan träffas? 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Tina) skrev 2025-05-03 17:42:08 följande:

Du kan inte åka hem tidigare, så att pappa och son kan träffas? 

Jag kom igår eftermiddag, det tar flera timmar att åka hit och biljetten tillbaka är inte förrän i morgonkväll. Jag ser inte varför sonen inte kan komma över några timmar nån dag under veckan istället.
  • Anonym (Barn först)

Jag är själv infektionskänslig så förstår din rådala.
    Men samtidigt, om han bara träffar sin son en dag i veckan så är jag ledsen att säga att jag tycker barnet ska gå först. Om du dessutom då träffat honom fredagkväll och lördag. Och visst, då blir det att du åker hem tidigare , men samtidigt så får hans son ju nu inte träffa sin pappa för att du vill ha hela helgen med honom. 

Barn är ofta sjuka och drar hem smittor, så är det bara. Kanske kunnat välja tex munskydd eller något?

Jag menar inte att låta hård, men jag har alltid varit av den uppfattningen att barn inte ska behöva bli lidande av föräldrarnas kärleksliv. Barnen ska alltid vara högsta prio enligt mig. 

• Anonym (Bleep)

Ja bra, sätt standarden redan nu, viktigt att snubben markerar tidigt mot barnet vem som är viktigast för honom här i livet. Bra att du får det bekräftat också. Nu får du snart som du vill när barnet inte vill träffa sin "pappa" alls. 

Ni är sopor båda två. Han träffar sitt barn en sketen dag i veckan och inte ens den dagen kan han prioritera sitt barn. Bra att han har dåligt samvete, det förtjänar han.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Barn först) skrev 2025-05-03 17:46:15 följande:

Jag är själv infektionskänslig så förstår din rådala.
    Men samtidigt, om han bara träffar sin son en dag i veckan så är jag ledsen att säga att jag tycker barnet ska gå först. Om du dessutom då träffat honom fredagkväll och lördag. Och visst, då blir det att du åker hem tidigare , men samtidigt så får hans son ju nu inte träffa sin pappa för att du vill ha hela helgen med honom. 

Barn är ofta sjuka och drar hem smittor, så är det bara. Kanske kunnat välja tex munskydd eller något?

Jag menar inte att låta hård, men jag har alltid varit av den uppfattningen att barn inte ska behöva bli lidande av föräldrarnas kärleksliv. Barnen ska alltid vara högsta prio enligt mig. 

Han är nitton år, inte ett litet barn. Han är autistisk och därav är det mycket mamman som sköter telekontakten. Sonen går i skolan några få timmar i veckan, han kan komma förbi vilken dag som helst, men just för att det alltid varit söndagen så ska det absolut vara det nu också. Jag tycker de gör honom en björntjänst genom att alltid anpassa sig efter honom. Jag har också autistiska barn, så det är inte så att jag inte är insatt.

Ska jag åka tidigare måste jag betala för en biljett till och pojkvännen vill absolut inte att jag åker heller.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Bleep) skrev 2025-05-03 17:49:40 följande:

Ja bra, sätt standarden redan nu, viktigt att snubben markerar tidigt mot barnet vem som är viktigast för honom här i livet. Bra att du får det bekräftat också. Nu får du snart som du vill när barnet inte vill träffa sin "pappa" alls. 

Ni är sopor båda två. Han träffar sitt barn en sketen dag i veckan och inte ens den dagen kan han prioritera sitt barn. Bra att han har dåligt samvete, det förtjänar han.

Nu är det ju så att sonen valt upplägget själv. Han bodde heltid hos pappan tills han tvingades flytta till en mindre lägenhet, då flyttade heltid till mamman istället.

Sonen har varit med hur många gånger som helst när jag varit här och vi har en fin relation. Jag är den enda han är avslappnad med förutom föräldrarna.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-03 17:35:34 följande:

Mamman tycker att jag kan hålla mig borta de timmarna "om jag är så rädd"...

Håller med mamman. Var och en bör ta ansvar för sina egna nojjor, befogade eller ej, istället för att kräva att omgivningen skall anpassa sig.
  • Tecum

Du gör rätt, man ska undvika att bli smittad om man kan. Pappan borde kunna ordna med att träffa sonen någon annan dag i veckan. Det är väl du som bor på distans och inte sonen? Är han 19 år kan han ta det även om han är autistisk. Som du säger gör man barnen björntjänst om man alltid anpassar sig efter dem.

• Anonym (Hon)
    Tecum skrev 2025-05-03 18:32:59 följande:

Du gör rätt, man ska undvika att bli smittad om man kan. Pappan borde kunna ordna med att träffa sonen någon annan dag i veckan. Det är väl du som bor på distans och inte sonen? Är han 19 år kan han ta det även om han är autistisk. Som du säger gör man barnen björntjänst om man alltid anpassar sig efter dem.

Sonen bor några minuters promenad ifrån.
  • Xenia
    Anonym (Bleep) skrev 2025-05-03 17:49:40 följande:

Sonen är 19 år, inte 9. Han kan själv träffa sin far när han vill i veckan, han bor ju i samma stad.

Nej, jag tycker att TS och hennes särbo gör rätt.
Svar på tråden Rätt eller fel att neka sonen att komma?