Det är inte bara gubbar som blir tillsammans med Asiatiskor
Lycka till.
Lycka till.
Den här tråden är i mångt och mycket , förutom det vanliga gnälla på kvinnor- tugget, en uppvisning av exempel på blindhet för sin egen rasism.
Ts kanske det tydligaste exemplet.
På vilket sätt skulle svenska tjejer brista i respekt för sina män? Inget jag har märkt av iallafall.
Om det nu är få som matchar. Varför bryr ni er?
Jag vet också att det finns kvinnor inte bara asiatiska , som väljer efter trygghet och ekonomi. Men jag bryr mig inte nämnvärt.
Det som är intressant är inte att fenomenet förekommer, för det gör det. Inte heller att det ofta skiljer i ålder och ekonomiska möjligheter. För det gör det troligtvis.
Men varför är detta en så stor grej för svenska kvinnor?
Jag kan inte tala för alla kvinnor, men för mig är det självklart att fördöma all typ av prostitution eller andra kvinnoförnedrande handlingar.
Bara för att jag hade turen att födas i ett land där man har det relativt bra som kvinna, betyder inte att jag bara kan ignorera andra kvinnor som inte haft lika mycket tur.
Jag har förmågan att känna sympati för andra som inte har det lika bra. Men det verkar vara ett rätt kvinnligt drag, så det är nog troligen ett skäl till, att svenska kvinnor ser det som en stor grej.
Det blir väl i många fall en slags symbios om vi generaliserar grovt. Om det är socialt efterblivna män som träffar fattiga asiater.
Asiaterna kan få ett betydligt bättre och tryggare liv med dessa män, och dom väljer att göra så. Dom kanske dock inte har så många alternativ.
Männen kan få ett liv med en partner, kanske tom familj. Något att kämpa för. Dessa män kanske inte har lika lätt att träffa svenska kvinnor, så dom kanske inte heller har så många alternativ.
Nu är ju inte alla förhållanden mellan svenska män och asiatiska kvinnor på detta sätt, men om vi utgår från denna nidbild av dessa par.
Gubbar säger att åldern spelar ingen roll.Men skulle dom själva dejta någon 5-10 äldre?Nej!
Jag levde med en halvasiatisk kvinna tidigare. Hon hade en svensk förälder och var ju född och uppvuxen här, men hon såg ju väldigt asiatisk ut. Upplevde inte att jag någonsin fick någon konstig blick eller så från någon.
Hur som helst har jag inga principiella moraliska synpunkter på ett sådant arrangemang som diskuteras här i tråden, att en lite äldre och misslyckad svensk man ingår en sorts transaktionellt äktenskap med en utländsk kvinna. Visst, hon motiveras ju av att vilja förbättra sina möjligheter till ett bra liv för sig själv och för de barn som ofta följer med på köpet, men samtidigt är hon ju också fri att göra det valet som jag ser det.
Problemet, från mitt perspektiv, är att maktobalansen blir så fruktansvärt stor och jag vet att många kvinnor far väldigt illa i det.
Vad jag däremot har moraliska synpunkter på är att dessa män som regel är riktiga drägg. Jag har jobbat länge i ett yrke där jag ständigt kommer i kontakt med människor, och har därför träffat ett antal sådana par. Männen har utan undantag verkat som typiska svin i mina ögon. Tänker inte dela med mig av några anekdoter av sekretesskäl, men det är inga roliga typer jag träffat. Läser man trådar här på FL och på Flashback där det diskuteras hur man går tillväga för att fixa en asiatisk fru så bekräftas ju den bilden på två sekunder.
Tycker absolut inte att kvinnorna kan klandras på något sätt. De försöker ju bara göra någonting bra för sig själva och sina barn, och att gifta sig med en västeuropé ses väl som eftersträvansvärt om man inte har så många valmöjligheter.
Det handlar väl om att dom inte har bättre alternativ. Det är precis så dom flesta väljer partner. Få av oss skulle kunna stoltsera med att man är det bästa exemplaret i världen.
Men vi lägger oss på rätt nivå oftast och träffar en partner där.