Inlägg från: Anonym (XY) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XY)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Ser inget könskrig men ser bittra kvinnor som dagarna i ända sitter på internet och försöker få det att låta som om män eller andra hatar kvinnor. Mycket skit skapas numera via internet och är vad man säger, fake news

• Anonym (XY)

Väldigt, väldigt mycket mansförakt i många FL trådar nuförtiden. Får känslan av att några har någon slags agenda eller så har FL blivit samlingsplatsen för kvinnliga incels? 

• Anonym (XY)
    Anonym (Endera) skrev 2025-05-09 13:28:25 följande:
    Det intressanta är att företag med några kvinnor i bolagsstyrelsen i genomsnitt är mer lönsamma än de där det bara finns män. Finns statistik på det. Glad
    Det intressanta är att så fort kvinnor kommer på tal så är det alltid förknippat med positiva ordalag. Kvinnor kör bättre bil, med kvinnor i bolagsstyrelser så presteras det bättre, med kvinnor blir det bättre arbetsmiljö, med kvinnor blir det mindre skador osv osv. När män kommer på tal då är det bara negativa ordalag, du har aldrig reflekterat över det. Statistik kan man man lätt vinkla så det passar ens egna åsikt eller agenda. 
  • Anonym (XY)
    Tukt skrev 2025-05-10 10:55:29 följande:
    Att kvinnor kör "bättre bil" kommer ju i från att de är inblandade i färre olyckor. Vilket i sin tur kommer från försäkringsbolagens statistik.
    Allt är inte tyckande. Det finns ofta en grund för det om man själv vill reflektera över sin egna person.

Kvinnor kör inte bättre bil utan kvinnor kör långt mindre bil än män generellt. Män kör kopiöst mer bil än kvinnor både privat och i tjänsten vilket gör att män mångfaldigt mer utsätts för eller hamnar i olyckor. Så ja det finns en grund för hur man vill reflektera över statistiken beroende vilken ideologi eller agenda man själv har. Så jo, allt är faktiskt tyckande.

Vill man då också försöka framhålla kvinnor som ?bättre? och män som ?sämre? så vill jag påstå att det skadar jämställdheten mer än vad den tillför jämställdhet. Det skapar snarare en polarisering. 

• Anonym (XY)
    Anonym (Julia) skrev 2025-05-22 18:42:34 följande:
    Körsträckor Sverige 2022:

Privatägd bil: kvinna äger- 1064 mil, man äger-  1092 mil

Sen kommer yrkestrafiken ovanpå och där är det klart skillnad men det är knappast korrekt att säga att kvinnor kör "långt mindre" om man jämför de som jobbar med något annat än transport, och det är vi rätt många som gör.

www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2022/korstrackor-2022.pdf
    Bil som en kvinna äger ja men det behöver inte betyda att hon kör bilen. Finns många kvinnor som äger en bil men det är alltid mannen som kör. Statistiken kan man läsa hur man vill, det behöver nödvändigtvis inte överensstämma med verkligheten. 
  • Anonym (XY)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-22 20:05:25 följande:
    Så är det undantagslöst. All svensk media vinklas så att det alltid är positiva inslag om kvinnor. 
    Det finns nämligen en oskriven regel i media: Det är absolut förbjudet att publicera något som ens andas kritik mot kvinnor. 
    Det är däremot ofta män kritiseras. Detta leder till att alla, särskilt kvinnor men även många män tror att kvinnor är bättre på precis allt. 
    Vinklingen med bilkörningen som bortser från att män kör fler mil är ett typexempel på att allt skall vinklas falskt, annars kan kvinnor bli arga eller kränkta. 

Jag vågar påstå att svensk media inte publicerat en enda kvinnokritisk artikel de senaste 50 åren. 

Kan man då säga att svensk media är objektiv? Eller seriös?
    I veckan slog svt upp att män gynnas mest av ränteavdraget. Inte ett ord om att män då är de som är mest skuldsatta.  

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/man-gynnas-mest-av-ranteavdraget
  • Anonym (XY)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-05-22 23:51:45 följande:
    Det skulle ju låta negativt, män är mer skuldsatta eftersom de är mer oansvariga beträffande sin ekonomi. Skulle du gilla att de skrev det?
    Behöver inte alls betyda att man är oansvarig med sin ekonomi om man har stora lån. Man är väldigt okunnig om tror så. Jag tycker att rubriken är helt irrelevant faktiskt. Alla får använda ränteavdraget fattig som rik. Inget konstigt med det. 
  • Anonym (XY)
    Anonym (Julia) skrev 2025-05-23 07:52:45 följande:
    Det finns fler studier.

I England 2021 kom man t.ex. fram till att män kör 7% längre än kvinnor, vilket stämmer hyfsat med det ovan.

Det finns ingen studie jag lätt kan hitta som bekräftar den stora skillnad du påstår finns (så länge det gäller ett land där kvinnor jobbar i liknande utsträckning som män osv) så då får du visa den i så fall. 

Nej jag kommer inte leta mer. Jag nöjer mig med detta. 

Anonym (Julia) skrev 2025-05-23 07:55:40 följande:
    Hela basen för nyheten var att de tittar på att ta bort ränteavdraget för de som tjänar för mycket.

Så nej, det är inte självklart att alla får använda det. Man kan bestämma t.ex. att de som har råd att bo på Lidingö får klara sina räntor själva, och man har redan bestämt att man ränteavdrag om man tar lån för att handla med värdepapper ska fasas ut.

Att de vill ta bort ränteavdraget för de rika har jag inte uppfattat. Som jag tolkar det vill de fasa ut ränteavdraget för oss alla. 

• Anonym (XY)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-23 19:00:49 följande:
    Alltså, de bilder eller rubriker man ser i media känner vi alla igen: 

Fler män än kvinnor hos kronofogden
    Män tar större risker, t.ex i trafiken
    Kvinnor är bättre på att fondspara
    Kvinnor har större empatisk förmåga
    Kvinnor har lägre löner än män
    Kvinnor tar så stort ansvar för hem och barn
    Män misshandlar kvinnor. Varje dag misshandlas eller dödas....

Här är några rubriker vi aldrig ser men som är minst lika sanna:

Fler män än kvinnor blir misshandlade/dödade
    Fler män än kvinnor begår självmord

Män tjänar mer pengar, betalar mer i skatt och bidrar därmed mer till staten eller samhället.

Män står för majoritetn av alla nya uppfinningar och startup bolag

Det finns fler män än kvinnor som är oönskat barnlösa
    Män är intelligentare och har bättre spatial förmåga. 

Etc, etc.

Eftersom svensk media bara publicerar de översta rubrikerna och inte de understa så är svensk media förljugen, opålitlig, ojämlik och falsk. 

Ytterligare artikel från SVT. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-man-gor-varnplikt-antalet-kvinnor-star-stilla-i-historiska-upprustningen

När får vi se liknande artiklar om bristen på män inom de kvinnligt dominerade yrken. 

• Anonym (XY)
    Anonym (Nog nu!) skrev 2025-05-27 16:40:29 följande:
    Media är ju både kvinnor och män.
    Vad är det som gör att media vinklar på det sättet du beskriver att dom gör tror du?
    Vad är din åsikt om det då både män och kvinnor är i media i olika plattformar?
    Skriver/säger/uppträder kvinnor och män som jobbar i media på olika sätt och framför saker olika?
    Vinklar män och kvinnor information olika?
    Varför vill kvinnor i media framställa män som sämre och varför vill män framställa män som som sämre? eller vilka är det som framställer män som sämre och varför?

Som jag skrev innan, jag upplever inte något könskrig ute i verkligheten bland vänner, släkt och kollegor mm
    Men på nätet och mycket här på FL flödar det.
    Jag tror att svenska journalisters och medias politiska åsikter kan ha stor betydelse. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/7529885
  • Anonym (XY)
    Anonym (Nog nu!) skrev 2025-05-27 16:40:29 följande:
    Media är ju både kvinnor och män.
    Vad är det som gör att media vinklar på det sättet du beskriver att dom gör tror du?
    Vad är din åsikt om det då både män och kvinnor är i media i olika plattformar?
    Skriver/säger/uppträder kvinnor och män som jobbar i media på olika sätt och framför saker olika?
    Vinklar män och kvinnor information olika?
    Varför vill kvinnor i media framställa män som sämre och varför vill män framställa män som som sämre? eller vilka är det som framställer män som sämre och varför?

Som jag skrev innan, jag upplever inte något könskrig ute i verkligheten bland vänner, släkt och kollegor mm
    Men på nätet och mycket här på FL flödar det.

Åter en negativ artikel från svt/sr om män. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-rapport-man-samre-an-kvinnor-pa-att-upptacka-cancer

• Anonym (XY)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 19:55:08 följande:
    Är det dåligt att uppmärksamma män på detta? 
    Nej självklart inte men vad kvinnor med rubriken att göra. Varför ens jämföra med kvinnor. Man hade kunnat skriva att män är dåliga på att upptäcka cancer kort och gott. Varför göra det till en könsfråga. 
  • Anonym (XY)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 09:31:56 följande:
    Jag tycker att det är intressant om kvinnor är bättre på att upptäcka cancer, än vad män är. Jag skulle vilja veta mer om det, om vad det i så fall beror på, och vad man skulle kunna göra åt det. För då skulle fler män kunna få cancervård.

Jag förstår inte hur det där skulle vara något negativt för män?

Istället visar det att män kan ha något att lära av kvinnor, i allmänhet. 
    Det är just rubriksättningen som är negativ. Män=sämre, kvinnor=bättre, det är väldigt vanligt att man uttrycker sig så i svensk media nuförtiden. De tvingar på oss stereotypa bilder som i förlängningen gör att den generella manssynen är att män är odugliga på så gott som allt. 
  • Anonym (XY)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 10:18:40 följande:
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 09:31:56 följande:
    Jag tycker att det är intressant om kvinnor är bättre på att upptäcka cancer, än vad män är. Jag skulle vilja veta mer om det, om vad det i så fall beror på, och vad man skulle kunna göra åt det. För då skulle fler män kunna få cancervård.

Jag förstår inte hur det där skulle vara något negativt för män?

Istället visar det att män kan ha något att lära av kvinnor, i allmänhet. Ursäkta, men det låter som om du läser rubriken med de glasögonen. Själv har jag inte intrycket att män görs odugliga i media. Däremot får de mycket välförtjänt kritik, inte för att de är män men för att de beter sig dåligt. Som Trump.
    Man ser vad man vill. Sen hur du fick in Trump i detta blev ännu mer märkligt.  Du låter som många arbetsgivare när kvinnor på företagen påtalar sämre behandling. De hör med liknade retorik. 
  • Anonym (XY)
    Tukt skrev 2025-05-28 16:33:32 följande:
    Fast även du måste väl se vad det var som viktigast i undersökningen - att män dör i onödan.
    Det finns en gammal devis inom nyhetsvärdering:
    Hund bet man - ingen nyhet.
    Man bet hund - nyhet.
    Det är det som är viktigt och avvikande som rubriken lyfter upp.
    Klart det är viktigt med undersökningen men nu är det rubriken som jag vänder mig emot. Jag var rätt tydlig i mitt inlägg som du citerade. Jag tycker inte jag kan vara tydligare än så, kan du inte förstå det så kan jag inte göra mer för dig. Vill poängtera att jag inte skriver så för att varken raljera eller vara dum utan helt vänskapligt. Jag tyckte jag var tydlig med min åsikt. 
  • Anonym (XY)
    Anonym (BS) skrev 2025-05-28 19:53:01 följande:
    Men män är ju generellt sett värdelösa på att söka sjukvård. De ska vara mer eller mindre döende för att gå till doktorn. 

Mina barns far har mått mer eller mindre dåligt i flera år, blodsockerfall och orkeslöshet i perioder. Det var först när han fick en aktivitetsklocka och blev andfådd med rusande puls av att gå 150m på plan mark till bilen som han frågade mig om han kanske skulle åka till närakuten. Jag hade ju bara bett honom om att boka tid hos doktorn i flera år. 

Resultatet av besöket hos närakuten blev en tripp till sjukhuset, kraftig anemi, inlagd i flera dagar och tre eller fyra påsar med blod. Sen uppföljning, medicinering och påfyllning med nya transfusioner i typ 2 månader innan det stabiliserade sig på en normal nivå igen. Men han hade lika gärna kunnat dö pga att hjärtat fick jobba så hårt med att syresätta kroppen. 

Rent generellt så är män i sämre skick när de söker vård just gör att de är (verkar vara) fullständigt livrädda för läkare. 

Vad gäller cancer är det ju också som så att för kvinnor så finns det två frivilliga screenings, cellprov och mammografi, som erbjuds. Plus att kvinnor uppmuntras att känna igenom brösten varje månad för eventuella knölar. Kvinnor är mer uppmärksamma på konstiga leverfläckar (det var mormor som misstänkte melanom hos morfar och fick honom till läkaren, den var som tur var inte malign). 

Det betyder inte att män är värdelösa, men de har lite att lära av kvinnor på det viset (gud förbjude att man säger att män har något att lära av kvinnor).
    Tagga ner. Klart att män inte är värdelösa och klart att män kan lära av kvinnor. Det är valet av en rubrik vi diskuterar, vilken syn media har på män och kvinnor. Ta det inte personlig, ta det som att det är befriande att kunna diskutera hur och vilka effekter olika rubrikval kan få. Media kallas många gånger för den tredje statsmakten, de har stort inflytande på vad folk, tror tycker och tänker. 
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?