Anonym (BS) skrev 2025-05-28 19:53:01 följande:
Men män är ju generellt sett värdelösa på att söka sjukvård. De ska vara mer eller mindre döende för att gå till doktorn.
Mina barns far har mått mer eller mindre dåligt i flera år, blodsockerfall och orkeslöshet i perioder. Det var först när han fick en aktivitetsklocka och blev andfådd med rusande puls av att gå 150m på plan mark till bilen som han frågade mig om han kanske skulle åka till närakuten. Jag hade ju bara bett honom om att boka tid hos doktorn i flera år.
Resultatet av besöket hos närakuten blev en tripp till sjukhuset, kraftig anemi, inlagd i flera dagar och tre eller fyra påsar med blod. Sen uppföljning, medicinering och påfyllning med nya transfusioner i typ 2 månader innan det stabiliserade sig på en normal nivå igen. Men han hade lika gärna kunnat dö pga att hjärtat fick jobba så hårt med att syresätta kroppen.
Rent generellt så är män i sämre skick när de söker vård just gör att de är (verkar vara) fullständigt livrädda för läkare.
Vad gäller cancer är det ju också som så att för kvinnor så finns det två frivilliga screenings, cellprov och mammografi, som erbjuds. Plus att kvinnor uppmuntras att känna igenom brösten varje månad för eventuella knölar. Kvinnor är mer uppmärksamma på konstiga leverfläckar (det var mormor som misstänkte melanom hos morfar och fick honom till läkaren, den var som tur var inte malign).
Det betyder inte att män är värdelösa, men de har lite att lära av kvinnor på det viset (gud förbjude att man säger att män har något att lära av kvinnor).
Tagga ner. Klart att män inte är värdelösa och klart att män kan lära av kvinnor. Det är valet av en rubrik vi diskuterar, vilken syn media har på män och kvinnor. Ta det inte personlig, ta det som att det är befriande att kunna diskutera hur och vilka effekter olika rubrikval kan få. Media kallas många gånger för den tredje statsmakten, de har stort inflytande på vad folk, tror tycker och tänker.