• Anonym (Rut)

Hur hade ni reagerat?

Nä hade absolut inte varit ok med mig. När mina barn var små så kunde man absolut ja playdates i parken med andra föräldrar. Både pappor och mammor. 

Men middag och alkohol på kvällstid med någon av motsatt kön. Det är ju nåt helt annat. Det borde du ha varit medbjuden på. 

Sen gårnde ytterligare över gränsen med vad de skriver. Men min gräns hade redan varit nådd vid middagen. 

Varför ska alla blanda in svartsjuka direkt? Det handlar om respekt för sin partner. Av respekt för min partner hade inte jag betett mig så.

Så om hon svara "du är bara svartsjuk" (vilket du verkar vara rädd för) så är det bara att kontraktet med "nej det är jag inte men jag hade önskat att mi partner hade så mycket respekt för mig så att hon lät bli att bete sig så". 

• Anonym (Rut)
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-05 20:39:18 följande:
    Anonym (Rut) skrev 2025-05-05 20:32:25 följande:

Nä hade absolut inte varit ok med mig. När mina barn var små så kunde man absolut ja playdates i parken med andra föräldrar. Både pappor och mammor. 

Men middag och alkohol på kvällstid med någon av motsatt kön. Det är ju nåt helt annat. Det borde du ha varit medbjuden på. 

Sen gårnde ytterligare över gränsen med vad de skriver. Men min gräns hade redan varit nådd vid middagen. 

Varför ska alla blanda in svartsjuka direkt? Det handlar om respekt för sin partner. Av respekt för min partner hade inte jag betett mig så.

Så om hon svara "du är bara svartsjuk" (vilket du verkar vara rädd för) så är det bara att kontraktet med "nej det är jag inte men jag hade önskat att mi partner hade så mycket respekt för mig så att hon lät bli att bete sig så". 

Så du tycker att deras konversation inte är okej. 

de flest gångerna har skett när jag inte har varit hemma. Alltså bortrest. 

vilket i sig gör saken värre för mig. 

Nej varken konversationen eller sättet de träffas på över middag och alkohol. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-06 08:35:27 följande:
    hur hade du tagit upp det med din partner. 
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-06 08:35:27 följande:
    hur hade du tagit upp det med din partner. 

Jag vet inte exakt hur jag hade formulerat mig men jag hade sagt att det är oacceptabelt, över alla mina gränser och frågat om hon själv tyckte det var ett respektfullt beteende mot sin partner att dricka alkohol med någon annan man och skicka hjärtan etc
  • Anonym (Rut)

Men vad är det för ålder på barnen? Måste båda föräldrarna vara med för att de ska leka ens? På förskola är man typ vad, 1 fröken per 8 barn? Eller vad kan det va? 

Men nör det gäller deras ungar måste man vara 1 vuxen per barn?

Första gången de leker hemma hos någon kanske man vill följa med och kolla läget. Men sen hedan efter lämnar man väl barnet och går om det ska leka hemma hos nån?  Kan inte han se efter två barn när de leker hemma hos honom och tvärtom? 

Själv har jag "stannat" av två anledningar. Det ena är om man leker på mer offentlig plats typ parklek eller Leos lekande. Då vill kanske inte en förälder ha ensamt ansvar.

Den andra anledningen till att jag skulle stanna är att jag själv vill passa på att hänga med den andra föräldern. Vilket inte känns ok med middag, alkohol och motsatt kön. 

• Anonym (Rut)
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-06 14:26:15 följande:

Vilka reaktioner ska man titta efter. 

jag har en föraning om att hon kommer använda sig av det att dom måste få leka etc. 

fast det intressanta är ju ändå att dom aldrig leker när barnet är hos sin mamma utan bara hos honom. 

Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-06 14:26:15 följande:

Vilka reaktioner ska man titta efter. 

jag har en föraning om att hon kommer använda sig av det att dom måste få leka etc. 

fast det intressanta är ju ändå att dom aldrig leker när barnet är hos sin mamma utan bara hos honom. 

Klart de måste få leka men måste två vuxna passa två barn? Mer vuxentätt än på förskolan. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Jinni) skrev 2025-05-06 17:27:32 följande:
    Jag hade inte lämnat ett barn själv på lekträff innan 5 års ålder, jag tycker de är för små och samhället är annorlunda idag än förr.
    Ok. Har du inte barnet på förskola innan fem års ålder hellre? Där är det ju massor av barn på typ tre pedagoger. Borde gå utmärkt med två barn på en förälder. 

Men nu räknar jag så klart inte med att barnen det hela handlar om är typ 1.5 år. Då kanske det är annorlunda. Men det tror jag inte eftersom att ts säger att de så gärna vill få vara med varandra. Känns inte som att så små barn uttrycker det. Men är det så små barn borde det dessutom verkligen gå utmärkt att ses på öppna förskolan kör. Man behöver inte ha middag med vin kl 20.00.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-14 20:23:12 följande:

Nu kanske jag överdriver och hjärnan spinner iväg. 

men igår skullw hon gå på öppet hus på en musikskola. 
    Väldigt fålrdig. 

men idag. Så nämner hon att han. Den där pappan var där och de plus andra satt utanför. 

alltså. Att han plötsligt skulle dyka upp strax innan det var slut. 

kanske ser saker som inte finns men nått skaver. 

Vadå för musikskola? Har det med barnen att göra eller är det nån skola din flickvän vill söka in till? 
  • Anonym (Rut)

Men du måste ju berätta för henne vad du känner. 

Och jag vet inte riktigt vad du menar med att man inte kan förbjuda. Indirekt kan man det visst. Man kan absolut berätta för en partner vad ens gränser är. Sedan är det så klart upp det din partner att avgöra om hon ska respektera gränderna. 

Men vissa vågar inte ens uttala sina gränser för då "förbjuder man minsann och det är så fult". Jag tycker det är sunt att berätta om sina gränser.

Man säger helt enkelt att si och så är ok/inte ok för mig i ett förhållande och om du inte vill respektera det så är det bäst att vi går isär för annars kommer jag bara må dåligt och vara obekväm i våran relation. 

Folk verkar allmänt ha svårt för att sätta ber foten i relationer. Då är man jobbig/svartsjuk etc. Men jag tycker det är sunt att vara ärlig men vad man förväntar sig av en partner samt vad man har för gränser. 

• Anonym (Rut)
    Anonym (Rut) skrev 2025-05-15 17:03:26 följande:

Men du måste ju berätta för henne vad du känner. 

Och jag vet inte riktigt vad du menar med att man inte kan förbjuda. Indirekt kan man det visst. Man kan absolut berätta för en partner vad ens gränser är. Sedan är det så klart upp det din partner att avgöra om hon ska respektera gränderna. 

Men vissa vågar inte ens uttala sina gränser för då "förbjuder man minsann och det är så fult". Jag tycker det är sunt att berätta om sina gränser.

Man säger helt enkelt att si och så är ok/inte ok för mig i ett förhållande och om du inte vill respektera det så är det bäst att vi går isär för annars kommer jag bara må dåligt och vara obekväm i våran relation. 

Folk verkar allmänt ha svårt för att sätta ber foten i relationer. Då är man jobbig/svartsjuk etc. Men jag tycker det är sunt att vara ärlig men vad man förväntar sig av en partner samt vad man har för gränser. 

Du säger helt enkelt att "för mig är det ok att du umgås med honom  på öppna förskolan när flera är med eller så umgås vi med honom tillsammans när jag är med, jag tolererar inte att du umgås med honom på kvällen bara ni med mat och vin, om du intr kan respektera det så är det bättre att vi går skilda åt och du dår hitta en karl som tycker att det är ok att du umgås med en annan man". 

Sedan tycker jag också att du kan fråga om hans särbo (för han hade väl en sådan) vet om och tycker att det är ok att han umgås med en annan kvinna över vin på kvällarna. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-16 05:53:05 följande:

Anledningen är att jag har tjejkompisar. Jag vill kunna käka middag med min tjejkompis som jag varit vän med i 15 år. 

Anonym (sötkaramell) skrev 2025-05-16 05:53:05 följande:

Anledningen är att jag har tjejkompisar. Jag vill kunna käka middag med min tjejkompis som jag varit vän med i 15 år. 

Men då så. Då är det ju inte konstigt om hon äter middag med sin killkompis. Ni kan ju inte jag olika regler. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (abc) skrev 2025-05-25 14:32:46 följande:
    Är du lika bristfällig på att kommunicera IRL som du varit i den här tråden så förstår jag att det gick dåligt för dig.
    Det är ju bara du som verkar ha ett problem med hur ts kommunicerar i den här tråden. Ingen annan. Känns som att det är su som är problemet. Kanske är du ts exflickvän?
Svar på tråden Hur hade ni reagerat?