Rädd att göra fel, vet varken ut eller in
Jag har för nuvarande en tidsbegränsad anställning. Jag jobbar ca. 65 procent och söker lite jobb utöver det.
Hade en uppföljning med Arbetsförmedlingen..
Har inte fått min första lön än, för jag började jobba i april.
Men det som oroar mig, är att handläggaren på Arbetsförmedlaren menade att jag, trots min nuvarande anställning MÅSTE söka jobb i hela landet... och jag vet att det redan är ett krav, men nu kommer jag få varning om jag inte söker MINST ett jobb utanför pendlingsavstånd... alltså... något som ligger.. mer än 12 timmar från bostaden.
Jag förstår tanken, att man ska bredda sitt sökområde, men är det inte onödigt att skicka jobbansökningar, som arbetsgivaren säkerligen ändå kommer slänga direkt? Jag har ingen specifik utbildning som är värd att anställa mig för när jag bor långt borta... så hur stor skillnad kommer det göra att jag också söker "okvalificerade" jobb på andra orter som ligger timmar hemifrån, när det finns arbetssökande (eller deltidsarbetssökande) som söker dessa jobb, och bor närmare?
Det känns så konstigt...
Men jag får väl söka fem jobb i Haparanda i månaden eller något, trots att jag bor i Mälardalen.
Hur resonerar ni andra?
Tyvärr har jag inte körkort heller, så måste förlita mig på kollektivtrafiken...
Jag vill ju göra rätt, men det känns som en omöjlig ekvation.