• Anonym (:)

Rädd att göra fel, vet varken ut eller in

Jag har för nuvarande en tidsbegränsad anställning. Jag jobbar ca. 65 procent och söker lite jobb utöver det.
    Hade en uppföljning med Arbetsförmedlingen..
    Har inte fått min första lön än, för jag började jobba i april.

Men det som oroar mig, är att handläggaren på Arbetsförmedlaren menade att jag, trots min nuvarande anställning MÅSTE söka jobb i hela landet... och jag vet att det redan är ett krav, men nu kommer jag få varning om jag inte söker MINST ett jobb utanför pendlingsavstånd... alltså... något som ligger.. mer än 12 timmar från bostaden.

Jag förstår tanken, att man ska bredda sitt sökområde, men är det inte onödigt att skicka jobbansökningar, som arbetsgivaren säkerligen ändå kommer slänga direkt? Jag har ingen specifik utbildning som är värd att anställa mig för när jag bor långt borta... så hur stor skillnad kommer det göra att jag också söker "okvalificerade" jobb på andra orter som ligger timmar hemifrån, när det finns arbetssökande (eller deltidsarbetssökande) som söker dessa jobb, och bor närmare?
    Det känns så konstigt...

Men jag får väl söka fem jobb i Haparanda i månaden eller något, trots att jag bor i Mälardalen.
    Hur resonerar ni andra?
    Tyvärr har jag inte körkort heller, så måste förlita mig på kollektivtrafiken...
    Jag vill ju göra rätt, men det känns som en omöjlig ekvation.

• Svar på tråden Rädd att göra fel, vet varken ut eller in
  • Anonym (S)

Gör en ansökan där du framstår som lätt förståndshandikappad och skicka runt. Så har du gjort vad du ska. Tycker skitsynd om stackaren som tvingas ta emot det men det är ju inte ditt fel. Jag tvingades söka jobb under tiden som jag gick en yrkeshögskoleutbildning och skriva under med bank-id att jag LOVADE på heder och samvete att avbryta studierna om jag fick ett jobb! Super-logik, eller hur! Skrev kort "Hej jag heter Malin och jag tycker om djur och att rita. Skulle jag kunna få jobba hos er?". På två år fick jag inte ett svar.

• Anonym

Det är lätt för de som styr och ställer att kräva vad som helst av människor som redan har det besvärligt...

• Anonym (?)
    Anonym (:) skrev 2025-05-05 12:48:52 följande:
    Rädd att göra fel, vet varken ut eller in

Jag har för nuvarande en tidsbegränsad anställning. Jag jobbar ca. 65 procent och söker lite jobb utöver det.
    Hade en uppföljning med Arbetsförmedlingen..
    Har inte fått min första lön än, för jag började jobba i april.

Men det som oroar mig, är att handläggaren på Arbetsförmedlaren menade att jag, trots min nuvarande anställning MÅSTE söka jobb i hela landet... och jag vet att det redan är ett krav, men nu kommer jag få varning om jag inte söker MINST ett jobb utanför pendlingsavstånd... alltså... något som ligger.. mer än 12 timmar från bostaden.

Jag förstår tanken, att man ska bredda sitt sökområde, men är det inte onödigt att skicka jobbansökningar, som arbetsgivaren säkerligen ändå kommer slänga direkt? Jag har ingen specifik utbildning som är värd att anställa mig för när jag bor långt borta... så hur stor skillnad kommer det göra att jag också söker "okvalificerade" jobb på andra orter som ligger timmar hemifrån, när det finns arbetssökande (eller deltidsarbetssökande) som söker dessa jobb, och bor närmare?
    Det känns så konstigt...

Men jag får väl söka fem jobb i Haparanda i månaden eller något, trots att jag bor i Mälardalen.
    Hur resonerar ni andra?
    Tyvärr har jag inte körkort heller, så måste förlita mig på kollektivtrafiken...
    Jag vill ju göra rätt, men det känns som en omöjlig ekvation.

Du behöver inte söka fler jobb.  Funkar det med nuvarande så var nöjd med det
    Anonym (?) skrev 2025-05-10 12:07:55 följande:
    Du behöver inte söka fler jobb.  Funkar det med nuvarande så var nöjd med det
    Jag har inte fått min första lön än, och även om jag kan leva på lönen (vilket jag kommer kunna), så måste man ju skydda sin rätt till A-kassa, och då kan man behöva söka jobb den tid man inte jobbar. Så tänker jag? 
    Dessutom, vid eventuell sjukskrivning så kan det bli struligt också om man inte antingen jobbar heltid eller kommer upp i heltid genom att vara anställd och arbetssökande samtidigt?

Det är så jag tänker... 
  • Anonym (?)
    Anonym (:) skrev 2025-05-10 18:41:57 följande:
    Jag har inte fått min första lön än, och även om jag kan leva på lönen (vilket jag kommer kunna), så måste man ju skydda sin rätt till A-kassa, och då kan man behöva söka jobb den tid man inte jobbar. Så tänker jag? 
    Dessutom, vid eventuell sjukskrivning så kan det bli struligt också om man inte antingen jobbar heltid eller kommer upp i heltid genom att vara anställd och arbetssökande samtidigt?

Det är så jag tänker... 
    Ja, för att vara berättigad till vissa bidrag och andra förmåner bör du jobba hårt för att få heltid.  Dvs följa de regler som finns

Precis. Det var så jag tänkte.
    Men känns så fel att försöka få heltidstjänst långt hemifrån...
    Kommer självklart följa direktiven... men hoppas att jag kan få ett till jobb i närheten i stället. 

Situationen triggar min ångest enormt. :/

• Grässtrå77

Om du inte har någon specifik utbildning så kanske det här är ett bra läge att börja på en yrkesutbildning på 25%. Kolla med Arbetsförmedlingen om det skulle vara ok.

• Anonym (Jagged)

Du har missuppfattat det där med utanför dagpendlingsområde. Det är inte 12 timmar från bostaden, utan om din resväg till jobbet tur och retur +din arbetsdag tar mer än 12 timmar så är det utanför ditt dagpendlingsområde. Restiden räknas på allmänna kommunikationer så länge du inte bor någonstans där det inte finns buss och tåg. Det innebär att utanför dagpendlingsområdet behöver inte vara särskilt långt bort beroende på hur det ser ut. 

Och ansökningar där du skriver så som i förslaget ovan hjälper inte alls om arbetsgivare surnar till och rapporterar det till AF. 

Jo, jag skrev fel. Jag vet att det sammanlagt med timmarna på jobbet och restiden blir 12 timmar.... 
    9 timmar på jobbet (om lunchen är 1 timme, vilket det ofta är), och 1,5 timme restid till och 1,5 timme restid hem... det blir 12 timmar.... 

Det är ändå rätt lång tid... 
    Det där med att arbetsgivarna kan surna till, ja det låter ju läskigt. Att de skulle rapportera en.... 
    :(

Svar på tråden Rädd att göra fel, vet varken ut eller in