Inlägg från: Anonym (Hugge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hugge)

Filosofin i skolan

Har läraren skrivit en egen sk lärobok eftersom skolan inte anser sig ha råd att köpa riktiga skolböcker? Går du på kommunal eller friskola? Gymnasiet? 

Vad tycker dina klasskompisar? 

Prata med läraren. Om ni är många som upplever undervisningen som dålig och läraren vägrar ändra så gå ett par, tre stycken och prata med rektorn. Tyvärr kan det vara så att rektorn känner till problemet, men hen kanske kan se till att ni får en riktig lärobok i alla fall. 

• Anonym (Hugge)
    Anonym (Trött) skrev 2025-05-05 14:58:47 följande:
    Vad menas det om "valda källor" då? Är det egna funna källor eller från texthäftet som man fått för kursen? Vi blir uppmanade till att söka information på annat håll.

Alltså jag har tagit 4 körkort och klarat alla på första försöken, men ska inte klara av en 50 poängs kurs i filosofi? Mycket märkligt.

Att ta körkort är ju helt andra färdigheter än att klara abstrakt tänkande och komplicerade tankeexperiment, så det är inte konstigt alls. Man har ju sina styrkor och svagheter. 

Men gå till bibblo och be om en lärobok i filosofi för den kurs du läser så har du åtminstone något ordentligt att läsa. 

• Anonym (Hugge)

Det låter definitivt som att du skulle vinna på att läsa en lärobok med mer utförliga beskrivningar. Det blir kanske fler sidor, men lättare språk. 

Jag funderar på om inte texten du länkade är skriven för en finlandssvensk läsare och därför dessutom har lite ord och uttryck som är vanligare i Finland. Men du kanske pluggar i Finland? 

• Anonym (Hugge)

Jag håller med (man). Texten jag länkade till var förresten skapad av AI. 

Svar på tråden Filosofin i skolan