Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

NPF ärftlighet

EpicF skrev 2025-05-05 19:33:17 följande:
    Är knappast väldigt ovanligt med 6 barn 
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.
  • Anonym (sköldmö)

På 1800-talet och i början av 1900-talet var det vanligt med stora barnkullar i Sverige, men sen minskade det raskt. Familjeplanering slog igenom och då skaffade de flesta färre barn. Sen har det självklart alltid funnits stora familjer, som min pappa och hans syskon, men de har blivit allt färre.

• Anonym (sköldmö)
    EpicF skrev 2025-05-05 19:53:55 följande:
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-05 19:43:49 följande:
    Inte väldigt ovanligt, men ganska ovanligt, bland svenskar och andra västerlänningar.

Har du missat att födelsetalen länge har varit ganska låga i Sverige och liknande länder? (Dock inte så alarmerande låga som nu).

De flesta får 1-3 barn. Runt 2 barn per kvinna har varit snittet sen 70-talet. (Nu är det dock ännu lägre.)

Hur många känner du som har 6 barn eller fler? Jag känner inte en enda, inte närmare. Känner en familj med 4 barn, alla andra har 3 eller färre.

Men visst, i en del andra kulturer är det fortfarande vanligt med 6-7-8 barn per familj, liksom i vissa invandrargrupper. Men det har inte varit vanligt i Sverige på länge.

Min pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet, de var 8 barn. Redan då ansågs de vara en ovanligt stor familj. Deras grannar hade 4 barn, det ansågs mer normalt enligt pappa.

Jag känner fyra familjer (som är utanför min egna släkt] som alla har 6 barn eller mer. Dessa är dock släkt med varandra och kommer från stora släkter. Alla de är från Sverige. 

Sedan min egen mamma som har mer än 6 barn. Min äldsta syster som har 6 barn samt mig och min sambo som har mer än 6 barn tillsammans. 

I min släkt är det min mamma som hade/har 9 syskon, min mormor som hade 11 syskon och min mormorsfar som hade 15 syskon. Det var dock ovanligt då. 
    Jag förstår. Du och din släkt är dock inte representativa. De flesta svenskar får inte så många barn. För 100 år sen var det fortfarande vanligt, men inte sen dess.

Min pappa hade som sagt 7 syskon, men ingen i syskonskaran fick själva många barn. En fick 4 barn, de andra fick 3 eller 2, utom en som inte fick egna barn.

De förde alltså inte traditionen vidare, som din familj verkar ha gjort. Inte heller har vi gjort det i nästa generation. De flesta av oss har barn, men inte så många.
  • Anonym (sköldmö)
    EpicF skrev 2025-05-05 20:18:43 följande:
    Klart vi inte är representativa, vilket jag aldrig heller påstått. Inte heller de familjerna jag känner (som är släkt med varandra, inte med mig) är representativa. 

I min mammas syskonskara (de var 10 barn) är det enbart hon som fått mer än 6 barn (vi är 10 syskon med två olika pappor). Och för min mormor var det också enbart hon som fick många barn. 
    Du skrev att det inte är ovanligt med 6 barn. Det var det jag svarade på.

Det är inte extremt ovanligt, men ganska ovanligt. Det var länge sen det var vanligt med 6 barn eller fler per kvinna, i vår kultur och liknande kulturer. Man får gå tillbaka 100 år eller mer. 

Grässtrå77 skrev att de flesta inte har 6 barn, med eller utan npf. Det stämmer ju.

Sen verkar det ha varierat i din släkt. Min släkt är kanske mer typisk. Farmor och farfar var de enda som stack ut med många barn, i sin generation och i generationerna efter. Går man däremot längre tillbaka (vi har släktforskat), dyker de stora barnkullarna upp. Ibland 10-12 barn per familj. Men då snackar vi mormors mor, mormors mormor osv. Det har inte varit vanligt sen dess.
Svar på tråden NPF ärftlighet