Inlägg från: Anonym (Ina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ina)

NPF ärftlighet

Varken jag eller min man har npf, däremot ett av barnen. Npf är ju inte ärftligt på samma sätt som bruna ögon tex, där man antingen har genen eller inte. Både jag och maken har vissa drag av npf men det har inte utgjort några direkta problem för oss i livet. Alla har vi ju bra och mindre bra sidor liksom. Vårt barn har däremot fått flera av de här dragen och det påverkar så pass mycket att hen fått diagnosen adhd. 

Jag har en förälder med (iofs odiagnosticerad) npf, men som sagt har jag inte ärvt min förälders svårigheter. Min man har också npf i sin släkt, men har det inte själv. 

Arv av personliga egenskaper är inte riktigt så enkelt som du lägger fram det. 

• Anonym (Ina)

Sen det här med att få diagnos eller ej. Vi stannade vid två barn för att vi bedömde att det var lagom arbetsbörda för oss. Att vårt barn inte hade npf-diagnos då spelade ingen roll. Vi kände våra barn och visste vad de behövde. För det behövs inga diagnoser. Skolan och socialtjänsten däremot är väldigt beroende av att ha det på papper. 

• Anonym (Ina)
    Anonym (J) skrev 2025-05-06 14:29:58 följande:

Och så kommer en annan där flertalet läkare först trodde att jag hade ADHD, autism osv, de var helt övertygade om det, men jag i själva verket sedan inte hade det utan PANDAS . 

Undrar hur många som egentligen har det då? 

Undrar jag också, och jag tycker att det är jättebra att du sprider info om PANDAS här på forumet. 
  • Anonym (Ina)
    Jesper f skrev 2025-05-06 13:24:20 följande:
    Ja, man undrar verkligen, och jag håller fullt med din bild. Och nej, de är verkligen inte ovanliga. De fröar av sig som maskrosor, och ingen sätter stopp.

Fruktansvärt grymt, oansvarigt och egocentriskt, att döma sina barn till att leva med dessa handikapp för resten av deras liv, för att man inte begriper att skydda sig i sängkammarn. Och jag skulle säga att någonstans här måste sjukvården ingripa, och det är skolorna som måste skrika högt. Självklart ska vi ta hand om de barn där dessa funktionsvarianter uppstått efter att de blivit födda, men varför samhället ska stå för gigantiska kostnader för barn där vi redan innan vet innan tillverkning att sannolikheten för detta är överhängande - obegripligt.

Nu är du inne och nosar på det här med rashygien och tvångssterilisering. Sedan 2013 sysslar vi inte med sånt i det här landet som väl är. Jag tycker att du ska läsa på om Rasbiologiska institutet och tvångssteriliseringar. Det är en mörk historia som vi inte vill återuppleva. 

https://www.levandehistoria.se/undervisningsmaterial/omanskligt-2/introduktion/texter

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/steriliseringspolitiken-i-sverige

• Anonym (Ina)
    Anonym (Ippenutt Johansson) skrev 2025-05-07 19:03:23 följande:
    När jag gick i skolan på 80 talet så var vi 28-32 elever i klassen på det prepubertala mellanstadiet med en enda lärare och det funkade ändå för det mesta riktigt bra.

I mitt barns klass har de varit 20-25 och det är nästan omöjligt att få arbetsro trots 3-4 gånger så många vuxna i rummet. Så jag håller inte riktigt med om din framställning att det är större klasser idag för så har det inte varit vad jag har sett.

Men att inte få ha ordentliga böcker utan bara en massa pappersblad tycker jag är sorgligt och det bidrar inte precis till någon läsglädje eller engagemang i ett ämne. Jag hade inte själv kunnat tänka mig att jobba i dagens skola för jag hade blivit en Hitler och då hamnar man troligen i tingsrätten, eftersom lärare gör det bara de försöker försvara sig mot elever med kniv idag, ungefär.

Lägg till att en del skolor har skrotat skolbänkar och alla barn ska springa till sin låda så fort de vill ha en penna till, extraboken etc. Otroligt kontraproduktivt. 

Mina barn har som tur är skolbänk, riktiga skolböcker, och skolbibliotek med bibliotekarie. 

Man kan nog konstatera att kommunaliseringen av skolan gav en ojämlik skola. 

Svar på tråden NPF ärftlighet