Anonym (själva) skrev 2025-05-07 09:36:20 följande:
Fast när det gäller skolan så har man ju sabbat hela grundförutsättningen sedan 90-talet.
Med kommunaliseringen så kom en evig resursbrist där man tvingas göra klasserna allt större och med färre och färre vuxna i skolan. Lägg till det den nya läroplanen från -94 som gick från att lära ur kunskap till flum och att eleverna skulle stå för sitt eget lärande. Och så digitaliseringen på detta, med Ipads istället för att skriva och läsa, spretiga skolappar med material från nätet och you-tube.
Och sen att lärarutbildningarna blivit så oattraktiva att någon med nästan obefintliga betyg kommer in på utbildningen och sen ska lära upp nästa generation.
När jag gick i skolan på 80 talet så var vi 28-32 elever i klassen på det prepubertala mellanstadiet med en enda lärare och det funkade ändå för det mesta riktigt bra.
I mitt barns klass har de varit 20-25 och det är nästan omöjligt att få arbetsro trots 3-4 gånger så många vuxna i rummet. Så jag håller inte riktigt med om din framställning att det är större klasser idag för så har det inte varit vad jag har sett.
Men att inte få ha ordentliga böcker utan bara en massa pappersblad tycker jag är sorgligt och det bidrar inte precis till någon läsglädje eller engagemang i ett ämne. Jag hade inte själv kunnat tänka mig att jobba i dagens skola för jag hade blivit en Hitler och då hamnar man troligen i tingsrätten, eftersom lärare gör det bara de försöker försvara sig mot elever med kniv idag, ungefär.