Inlägg från: Anonym (själva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (själva)

    NPF ärftlighet

    Anonym (TS) skrev 2025-05-05 16:08:33 följande:
    NPF ärftlighet

    Jag kan verkligen förundras över att folk kan ha typ 6 barn och 4 av dessa har en NPF diagnos och föräldrarna upplever att det är så tufft. Köper att det är tufft. Men jag förstår inte att föräldrarna bara tror att dom haft otur och inte ser att någon eller båda föräldrarna har en NPF diagnos. Självklart blir det ju tuffare om man själv har en funktionsnedsättning och samtidigt inte har fått rätt stöd och verktyg med detta. 


    Varför verkar vissa vara så extremt omedvetna om ärftligheten? 


    Om man vet om att man som förälder har NPF kanske man inte heller från början kommer på tanken att skaffa 6 barn från första början?

    Jag har själv NPF och utgår mer från att mina barn kommer ha detta. Av den anledningen ser jag till att ge det bästa möjliga från första början. 


    En del i det hela kan ju vara att föräldrar som själva har NPF saknar impulskontroll och konsekvenstänk = skaffar fler barn än de orkar med och har råd med + skaffar barn utan att tänka framåt hur de ska orka med och ha råd med barnen. 

    Många med NPF har också svårt att jobba och kan då se barn/föräldraledighet/barnbidrag som en rimlig försörjning. 

    Dessutom blir det kanske inte bara ärftlighet för barnen i en sån situation, utan hela kaoset att växa upp med föräldrar som inte orkar med sig själva eller barnen, och kaoset med alla barnen som inte får en bra struktur i hemmet. 
  • Anonym (själva)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2025-05-06 09:14:03 följande:
    Det kan bli tvärtom också. En del med NPF är mycket strukturerade, och barnen växer därför upp i en miljö med tydliga rutiner och tydliga regler/förväntningar, vilket är extra viktigt om man har den typen av NPF. Det måste vara hemskt att ha den typ av NPF som behöver ordning och rutiner,  och samtidigt växa upp medföräldrar som är spontana, röriga, och tidsoptimister.

    Själv är jag högutbildad med NPF och mitt jobb kräver koncentration, struktur och noggrannhet. Men så har jag inte AD(H)D heller.
    Det kan säker också vara själsdödande att växa upp i en familj med alltför rigida strukturer och regler om man är en person med mer flexibel inställning till livet. 

    Men tråden handlade väl egentligen om varför föräldrar som uppenbart inte klarar sitt föräldraskap ändå skaffar en massa barn. Och det svaret hittar du nog inte i strukturer och ordning, utan i bristande impulskontroll och bristande konsekvenstänk. 
  • Anonym (själva)
    Anonym (Ippenutt Johansson) skrev 2025-05-07 08:07:11 följande:
    Det har ju aldrig daltats så mycket och slängts in specialpedagoger för dessa störiga elever som nu? Kan vara fyra pedagoger i en klass med 25 och ändå är det rena rama aphuset.

    När jag gick i skolan var det "sitt ner och håll i alla fall tyst annars åker du ut!".

    Talade precis med grannarna häromdagen och vi var alla eniga om att detta med att bara hålla med barn och be dem känna efter om de vill vara i skolan/på lektionen/sitta ner i salen har gått åt helvete för långt. 
    Fast när det gäller skolan så har man ju sabbat hela grundförutsättningen sedan 90-talet.

    Med kommunaliseringen så kom en evig resursbrist där man tvingas göra klasserna allt större och med färre och färre vuxna i skolan. Lägg till det den nya läroplanen från -94 som gick från att lära ur kunskap till flum och att eleverna skulle stå för sitt eget lärande. Och så digitaliseringen på detta, med Ipads istället för att skriva och läsa, spretiga skolappar med material från nätet och you-tube. 

    Och sen att lärarutbildningarna blivit så oattraktiva att någon med nästan obefintliga betyg kommer in på utbildningen och sen ska lära upp nästa generation. 
  • Anonym (själva)
    Anonym (Ippenutt Johansson) skrev 2025-05-07 19:03:23 följande:
    När jag gick i skolan på 80 talet så var vi 28-32 elever i klassen på det prepubertala mellanstadiet med en enda lärare och det funkade ändå för det mesta riktigt bra.

    I mitt barns klass har de varit 20-25 och det är nästan omöjligt att få arbetsro trots 3-4 gånger så många vuxna i rummet. Så jag håller inte riktigt med om din framställning att det är större klasser idag för så har det inte varit vad jag har sett.

    Men att inte få ha ordentliga böcker utan bara en massa pappersblad tycker jag är sorgligt och det bidrar inte precis till någon läsglädje eller engagemang i ett ämne. Jag hade inte själv kunnat tänka mig att jobba i dagens skola för jag hade blivit en Hitler och då hamnar man troligen i tingsrätten, eftersom lärare gör det bara de försöker försvara sig mot elever med kniv idag, ungefär.
    Antal elever var kanske ungefär detsamma, men då hade man redan korrigerat för de elever som inte klarade av den vanliga klassen. Det fanns mycket mer resurser för specialklasser och man bedömde skolmognad innan man började.

    Sen var hela skoldagen uppbyggd på ett bättre sätt, man hade sina lektioner, ett schema, sina böcker, sin plats. Inte som idag när man springer runt och sitter på olika platser och ska styra sitt eget lärande genom att googla.

    Så 28 elever som har en plats, ett fast schema, en bok att läsa från början till slut, det kanske fungerar. Men inte 28 elever som ska sitta lite här och där och förväntas ta ansvar för sitt eget lärande när en Ipad lockar med alla möjliga roligheter. 

    Och skolreformerna som fokuserar mer på test och prov och betyg än faktiskt undervisning och inlärning ger en känsla av misslyckande. Och tidigare fanns det regler för vad skolan skulle erbjuda, idag är det målstyrt, man ska uppnå en viss kunskapsnivå, men inga krav på skolan exakt vad de ska göra för att eleverna ska nå målen. Fokus ligger på att klara proven, inte faktiskt lära sig.

    Man har systematiskt förstört skolan sedan 90-talet, men istället för att se detta och förändra till det bättre, så skyller man på att barnen är ouppfostrade och förstör. Men de är ju offer för en skola som inte fungerar, och de har inte heller nåt val om de vill gå där eller inte. Lärarna slutar på löpande band, men barnen är fast i helvetet dag efter dag i 10 år av sin dyrbara uppväxt. 

    På 90-talet, strax efter kommunaliseringen så satte man diagnos IF (intellektuell funktionsnedsättning), lite lättvindligt när ett barn behövde extra stöd som man inte hade utrymme för i budgeten, idag är det NPF som man använder för att få loss pengar och resurser att stötta barnen. Men så länge man inte gör om systemet så kommer det att vara barnen som får ta smällen. 
Svar på tråden NPF ärftlighet