• Skölden89

Tittar du på barnprogram?

Tittar du på det ibland och fortfarande tycker det är roligt?

• Svar på tråden Tittar du på barnprogram?
  • Anonym (Skäms)

Jag skäms lite för att säga det men ja det gör jag, men bara sånt jag själv kollade på som barn. Kanske framförallt när jag mår dåligt, det gör mig lugn på något sätt. Och jag kollar alltid på alla nya Disney filmer som kommer ut

• Mayjel

Inte nåt särskilt nuförtiden då man vuxit ur det hela så att säga. Handlingen och budskapen i tecknade serier för barn är ganska enkla och lite förutsägbara därav. Inget som gör en så intresserad längre. 

Av nostalgiska skäl kan det hända att jag tittar på Disneyfilmer eller svenska barnfilmer vid vissa tillfällen. Eller en barnfilm som mina unga nevöer vill titta på. Då får man offra sig lite. 

• Anonym (Avvikelsen)

Inte tittar (om jag inte har barn i närheten som ursäkt) men det är faktiskt mitt motmedel mot stress ibland att höra på Astrid Lindgren som läser in sagor om Emil och Madicken och Bullerbyn.

Troligen för att det återkopplar till min säkraste plats som barn, Stadsbiblioteket, där dessa LP-skivor fanns.

Jag vet att jag är lite konstig så det behöver ni inte påpeka. Men lika ofta går det bra med musik också, jag varvar efter humör och stressnivå.

• RaYzLeR

Jag brukar kolla på SF-kanalen, där brukar dom sända Emil i Lönneberga, Lotta på Bråkmakargatan, Saltkråkan m.m. Sånt som jag såg som barn. Glad

• Anonym (J)

Får typ ångest om jag går förbi en tv och det visar barnprogram 

• Anonym (Mamman)

Alltså jag gör ju inte det själv.

Men ihop med barnen tittar jag och jag kan tycka att en del program är jätteroliga. Småttingarna, Djuren på Djuris tex. Jättekul!

• Aniiee

Ja, det gör ja. Framför allt gamla grejer, men nytt, intressant trillar in ibland. Mest då iofs filmer, men ibland någon serie. Den senaste var väl 3Below, tror jag. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Mayjel
    Anonym (J) skrev 2025-05-05 19:13:26 följande:

Får typ ångest om jag går förbi en tv och det visar barnprogram 

Hur kan detta komma sig då? 
  • Anonym (Kan)

Vi har en på jobbet vi tar hand om som tittar på barnprogram ibland och när man sitter med kan Pippi visas ibland. Det kan jag fortfarande gilla att titta på trots att jag är i 20 års åldern

• Mayjel
    Anonym (Kan) skrev 2025-06-02 23:02:39 följande:

Vi har en på jobbet vi tar hand om som tittar på barnprogram ibland och när man sitter med kan Pippi visas ibland. Det kan jag fortfarande gilla att titta på trots att jag är i 20 års åldern

Pippi funkar ännu, kanske mest för nostalgins skull. Denna betyder så mycket för ens egen trygghet på nåt sätt.

Jag gillar tv-serien bäst. Favoriten är när Pippi återförenas med sin pappa. Då vart man lite rörd. 
  • Anonym (H)

Nej, det gör jag inte. Men gillar äldre barnprogram som Fem myror, Pippi o.s.v. 

• Anonym (Ja)

Ja. Jag kollade mycket när mitt äldsta barn var liten och då var det Cartoon Network osv. Tyckte det var helt ok tills barn nummer 2 kom för då märktes en uppspeedning av tempot i precis allt och det blev svårt att hänga med. Det var precis som att det blev farligt med en sekunds paus. Så fram till typ år 2000 kollade jag och då var det helt ok. 

• Aniiee
    Anonym (Kan) skrev 2025-06-02 23:02:39 följande:

"trots att".... kom tillbaka om 20 år, då har du slutat bry dig vilken ålder bra TV och Film "är till för".
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Kan)
    Aniiee skrev 2025-06-02 23:18:41 följande:
    "trots att".... kom tillbaka om 20 år, då har du slutat bry dig vilken ålder bra TV och Film "är till för".
    Men Pippi och andra av Astrid Lindgrens filmer är bra. De är så lugna och utspelar sig i verkligheten. Finns andra barnprogram som octonauterna och liknande moderna animerade program. det är totalt ointressant att titta på för mig som vuxen 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kan) skrev 2025-06-03 22:13:04 följande:
    Men Pippi och andra av Astrid Lindgrens filmer är bra. De är så lugna och utspelar sig i verkligheten. Finns andra barnprogram som octonauterna och liknande moderna animerade program. det är totalt ointressant att titta på för mig som vuxen 
    Som liten - Fem myror
    Dotter född 95 - minns inga barnprogram
    Son född 05 - Höjdarna och Häxan Surtant och hans solklara favorit - Stora Maskiner!
    Höjdarna är den nya världens Fem Myror!
  • Skölden89

Jag kollade litegrann på Scooby Doo igår. Det är bra barnprogram. Jag gillar dock äldre Scooby Doo mer på 90-talet.

Svar på tråden Tittar du på barnprogram?