20 månaders vägrar gå och lägga sig…
I behov av kloka råd och erfarenheter från er som gått igenom liknande!
Vi fick som så många andra före oss barn nr 2 nyligen, då första barnet var ca 1,5 år. Äldsta sonen tog detta bra i ungefär två veckor, sedan började ett ordentligt sömnstrul som vi inte riktigt får bukt med.
Sonen fullkomligt vägrar att gå och lägga sig. Det är som att han kommit på att han kommer att somna under nattningen, och helt plötsligt stiger han upp ur sängen och vägrar gå tillbaka. Om vi bär honom tillbaka eller håller fast honom så är det ett helvetesutbrott utan dess like, och vi får absolut inte trösta honom. Han springer runt i full kaos och processen blir väldigt långdragen och utmattande för oss alla. Tro mig nu när jag säger att vi testar att vrida och vända på allt, korta sovstunden på dagen, bestämt säga ?nej, nu måste du sova?, promenad för att höra av med sista energin osv osv osv.. inget har riktigt funkat bra.
Jag har förstått att det runt 20 månader (som sonen är nu) brukar kunna strula lite med sömnen och att det är vanligt att de upptäcker sin egen vilja. Plus stor förändring att få syskon såklart.
På BVC får vi rådet att ?ta några jobbiga nätter? och inte låta honom lämna sängen vid nattning. Men varken jag eller pappan har riktigt psyket att hålla ut dessa intensiva fighter/utbrott.
Ni som gått igenom liknande. Hur länge varade detta? Har ni något bra tips eller råd, eller magisk formel som ni kan ge oss? Hehe
Mvh
trött mamma