• Anonym (Trött och lite uppgiven)

20 månaders vägrar gå och lägga sig…

I behov av kloka råd och erfarenheter från er som gått igenom liknande! 

Vi fick som så många andra före oss barn nr 2 nyligen, då första barnet var ca 1,5 år. Äldsta sonen tog detta bra i ungefär två veckor, sedan började ett ordentligt sömnstrul som vi inte riktigt får bukt med. 

Sonen fullkomligt vägrar att gå och lägga sig. Det är som att han kommit på att han kommer att somna under nattningen, och helt plötsligt stiger han upp ur sängen och vägrar gå tillbaka. Om vi bär honom tillbaka eller håller fast honom så är det ett helvetesutbrott utan dess like, och vi får absolut inte trösta honom. Han springer runt i full kaos och processen blir väldigt långdragen och utmattande för oss alla. Tro mig nu när jag säger att vi testar att vrida och vända på allt, korta sovstunden på dagen, bestämt säga ?nej, nu måste du sova?, promenad för att höra av med sista energin osv osv osv.. inget har riktigt funkat bra.

Jag har förstått att det runt 20 månader (som sonen är nu) brukar kunna strula lite med sömnen och att det är vanligt att de upptäcker sin egen vilja. Plus stor förändring att få syskon såklart.

På BVC får vi rådet att ?ta några jobbiga nätter? och inte låta honom lämna sängen vid nattning. Men varken jag eller pappan har riktigt psyket att hålla ut dessa intensiva fighter/utbrott. 

Ni som gått igenom liknande. Hur länge varade detta? Har ni något bra tips eller råd, eller magisk formel som ni kan ge oss? Hehe

Mvh 
    trött mamma

• Svar på tråden 20 månaders vägrar gå och lägga sig…
  • Jemp

Använder ni bärsjal/sele? Har ni isf testat att natta i den?

• Anonym (Mamma till 3)

Börja med rutiner.
    Mörkläggningsgardin och avslappningsmusik.
    Ligg tillsammans med barnet tills det har somnat.
    På min ena tog nattningen 3 h vissa dagar.
    Men lite lagt barn ligger.

Vi har inte testat selen faktiskt, men mest för att han är såpass tung, och det skulle vara tufft i längden.

Vi har ju alltid haft tydliga rutiner som tidigare hjälpt honom att komma ner i varv men nu är det som att han bara vägrar att kvällen är slut. Mannen lägger sonen just nu och det är full skrik och panik. känns så hemskt och grannarna lär väl tro att vi misshandlar vårt barn. :(

• Anonym (X)

Jag har ett gäng ungar. Min erfarenhet : sömnstrul går i faser. Gör bara vad som funkar för tillfället så brukar det mesta lösa sig efter några veckor. Kan ni typ natta i barnvagn, eller låta honom vara med och somna i soffan, vad funkar för just honom just nu?

• Anonym (Yepp)

Har ju bara två barn men, inga problem att somna men ... de små jävlarna vaknade när solen gick upp, haha. Oavsett dag, liiite jobbigt sommartid.
    Men man får anpassa sig efter deras tids-schema helt enkelt.
    Kl 05.45 kommer någon springande med famnen full av leksaks-bilar en lördag-morgon. That? life

• Kammen320

Till att börja med så se till att ni nattar varannan kväll så att ni både slipper lång-nattning varannan kväll, för dom är sega. Sen är mitt bästa tips att ligga i sängen hos barnet, läsa en saga eller vad ni gör innan ni släcker lampan o sen sova räv. Kan ni dessutom somna på riktigt själva är det det bästa. Man vaknar nån timme senare o ungen har somnat, o man själv har fått en tupplur. Det har funkat bäst på mina när det har varit evighetsnattningar.

• Jemp
    Anonym (Trött och lite uppgiven) skrev 2025-05-05 19:48:36 följande:

Vi har inte testat selen faktiskt, men mest för att han är såpass tung, och det skulle vara tufft i längden.

Vi har ju alltid haft tydliga rutiner som tidigare hjälpt honom att komma ner i varv men nu är det som att han bara vägrar att kvällen är slut. Mannen lägger sonen just nu och det är full skrik och panik. känns så hemskt och grannarna lär väl tro att vi misshandlar vårt barn. :(

Anonym (Trött och lite uppgiven) skrev 2025-05-05 19:48:36 följande:

Vi har i perioder haft nattningar när vi fått ligga bredvid i timmar, perioder med skrik och hålla i, allmänt struliga perioder på andra sätt.. och enklare perioder däremellan.

Ett tag gav jag upp med regelrätta nattningar, satte barnet i bärselen och satte mig i soffan framför tvn. En period med ljudbok eller liknande till mig själv för att inte bli galen. Osv. 

Antar att ni testat att lägga tidigare också?

• Anonym (Yepp)

Som småbarnsförälder så gör man en massa korkade saker.
    Min dotter vägrade sova förutom i bilen. Alltså sätter jag mig i bilen mitt i
    i jävla natten för att mamman ska få sova.
    Åker 45 minuter enkel väg på E4 och tillbaka igen.Klockan är typ två på natten och jag ska jobba nästa dag. Ungen somnar direkt i bilen men vaknar direkt när vi kommer hem!
    Sonen var inte bättre, sov bara i vagnen till hårdrock.Aldrig annars, har aaaldrig varit så nära att skaka ett barn.
    Mitt ex hittade mig i köket när jag stod och räknade ner från 100.
    Var bara ett försök att avlasta

Tack för kloka tankar, era erfarenheter och bara allmänt stöd!

Vi har testat det mesta känns det som. Ni vet, senarelägga, tidigarelägga, söva i vagn utomhus, söva i bilen... ja ni fattar. Han har även en tydlig rutin som vi envetet följer varje kväll för att det ska vara lite struktur.

Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-05-05 18:18:39 följande:

Börja med rutiner.
    Mörkläggningsgardin och avslappningsmusik.
    Ligg tillsammans med barnet tills det har somnat.
    På min ena tog nattningen 3 h vissa dagar.
    Men lite lagt barn ligger.

Senaste dagarna har vi gjort som mamma till 3 och BVC rådde oss till, lagt barn ligger. Det har vart 15 minuters primalskrik två kvällar innan han:
    kväll 1 somnade av utmattning
    kväll 2 accepterade läget och la sig på pappas arm och somnade efter en liten stund.

Vi fortsätter att ge detta lite tid för att se om det funkar. Det känns ju som att det tyvärr blivit lite ond cirkel av att han tidigare skrikit och ?fått? gå upp och kunnat fortsätta leka eller titta på tv. Så nu får vi försöka vara lite envisa i att skrik inte gör att man får fortsätta vara uppe.
    Anonym (Yepp) skrev 2025-05-06 23:41:33 följande:

Som småbarnsförälder så gör man en massa korkade saker.
    Min dotter vägrade sova förutom i bilen. Alltså sätter jag mig i bilen mitt i
    i jävla natten för att mamman ska få sova.
    Åker 45 minuter enkel väg på E4 och tillbaka igen.Klockan är typ två på natten och jag ska jobba nästa dag. Ungen somnar direkt i bilen men vaknar direkt när vi kommer hem!
    Sonen var inte bättre, sov bara i vagnen till hårdrock.Aldrig annars, har aaaldrig varit så nära att skaka ett barn.
    Mitt ex hittade mig i köket när jag stod och räknade ner från 100.
    Var bara ett försök att avlasta

Ja fy fan. Sett på det utifrån fattar man ju att det kanske inte är så bra att sätta sig i bilen mitt i natten, men i stundens hetta är man ju helt dum i huvudet av sömnbrist och desperat efter att ungen ska sova. Vi har som nämnt också sövt i bilen, men det funkar ju inte i längden.
Svar på tråden 20 månaders vägrar gå och lägga sig…