• Anonym (TS)

Vem dricker 10 standard glas i veckan?

Nu blossar debatten upp igen om att personer fått indragna körkort pga tester som visar på att dom har en högre alkoholkonsumtion. Kritiker menar att det bara skulle krävas 10 standardglas i veckan för att få ett indraget körkort. Men helt ärligt, vem dricker så pass mycket per vecka? Inte en semester eller vid ett bröllop (unik tillställning) utan varenda vecka? 

Två glas vin fredag och lördag räcker väl? Jag känner ingen som inte har problem då som dricker mer än så mycket. Har jag ett mycket unikt umgänge då. 

• Svar på tråden Vem dricker 10 standard glas i veckan?
  • Anonym (Beror nog på)

Det finns de som BEHÖVER dricka för att koppla av. Det är i det beteendet blir farligt. Om man måste dricka när man kommer hem från jobbet för att varva ner ett par dagar i veckan så är något fel. " Bara en öl/ glas vin" kan leda till att man dricker mer än vad inser. 

Det finns de som dricker den mängden under en helg när de är lediga.
    Attityden " Men jag tog bara ett glas" när man kör är helt vansinnigt. Många tror även att de inte blir påverkade om de dricker och sedan sätter sig bakom ratten. " Jag har druckit och kört förrut utan att det har hänt en olycka" attityden är nonchalant.

• Anonym (Hej)

Jag drack två 6-pack folköl 3,5% om dagen. Nu har jag gått på Antabus i 1,5 år.

• Anonym (Hejsan)

TS, jag tror du behöver vidga dina vyer lite. 

Förra sommaren var jag på 4 bröllop och 3 möhippor. Det är 7 specialtillfällen, varav vissa var 2-3 dagars evenemang. Många vänner fyllde även 30 så vart även ett par sånna, midsommar osv. 

Den här livsstilen kommer självklart inte fortsätta såhär hela mitt liv men det är sjukt att tänka sig att jag inte hade  fått behålla mitt körkort om jag hade blivit föremål för det här testet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Hejsan) skrev 2025-05-06 07:30:09 följande:

Förra sommaren var jag på 4 bröllop och 3 möhippor. Det är 7 specialtillfällen, varav vissa var 2-3 dagars evenemang. Många vänner fyllde även 30 så vart även ett par sånna, midsommar osv. 

Den här livsstilen kommer självklart inte fortsätta såhär hela mitt liv men det är sjukt att tänka sig att jag inte hade  fått behålla mitt körkort om jag hade blivit föremål för det här testet. 

Anonym (Hejsan) skrev 2025-05-06 07:30:09 följande:

Dricker du 10 glas då per tillfälle eller vad menar du? Som jag skrev så är det skillnad på semesterperioder dessutom. Att folk allmänt dricker mer på sommaren är inget jag ser som unikt. Men dessa prover brukar man få göra vid flera tillfällen. 
  • Anonym (Bobbo)

Hon det skrevs om igår hade tagit 25 tester, varav två visat förhöjda värden, båda efter "särskilda tillfällen". Läkare lämnade intyg på ej riskkonsumtion. Blev trots det av med körkortet vilket ledde till att hon också förlorade jobbet.

Jag tycker det är mycket att konsumera 10 glas på en vecka och i synnerhet om det sker merparten av veckor, men dessa tester är ändå missriktade och tolkas helgalet.

• Anonym (Fler än man tror)

Det är garanterat fler än du tror. Många förnekar att de har ett problem. De ska ju bara ta ett glas vin till maten eller en öl till tvn för att slappna av efter en jobbig dag på jobbet/med barnen/livskriser/problem osv. 

Nej, många är som du och jag och har svårt att förstå det.  Jag själv dricker sällan, inte ens en gång per månad. 

Många förnekar det också för sig själva. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Bobbo) skrev 2025-05-06 07:45:17 följande:

Hon det skrevs om igår hade tagit 25 tester, varav två visat förhöjda värden, båda efter "särskilda tillfällen". Läkare lämnade intyg på ej riskkonsumtion. Blev trots det av med körkortet vilket ledde till att hon också förlorade jobbet.

Jag tycker det är mycket att konsumera 10 glas på en vecka och i synnerhet om det sker merparten av veckor, men dessa tester är ändå missriktade och tolkas helgalet.

Anonym (Bobbo) skrev 2025-05-06 07:45:17 följande:

25 test känns helt absurt, alla jag vet som fått ta dessa tester har fått göra det 2-3 tillfällen. Med några veckors mellanrum. Verkar vara väldigt olika hur läkare gör med detta. 25 ggr låter extremt och förstår inte hur den tiden gått till. 
  • Anonym (Sjukt)

Varför testas inte alla som jobbar inom en statlig myndighet! Tycker det skulle obligatoriskt. Det finns nog många på Transportstyrelsens som troligen inte hade fått behålla sitt eget jobb heller. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Fler än man tror) skrev 2025-05-06 07:55:20 följande:

Det är garanterat fler än du tror. Många förnekar att de har ett problem. De ska ju bara ta ett glas vin till maten eller en öl till tvn för att slappna av efter en jobbig dag på jobbet/med barnen/livskriser/problem osv. 

Nej, många är som du och jag och har svårt att förstå det.  Jag själv dricker sällan, inte ens en gång per månad. 

Många förnekar det också för sig själva. 

Jo men har dom problem är det väl bra att uppmärksamma? 

Men att dricka 2 glas vin på fredagen och 3 öl på lördagen är ju inom denna gräns. Men att dricka 1,5 liter vin, byt ut ordet vin till vatten. Vem pallar att dricka så mycket under två tillfällen per Vecka till middagen? Det är väldigt mycket. Under ett dygn är det inte konstigt, men 7,5 dl vin per måltid? det är mycket. Som att någon skulle hälla i sig nästan 1 liter mjölk till middagen. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-06 08:02:02 följande:

Jo men har dom problem är det väl bra att uppmärksamma? 

Men att dricka 2 glas vin på fredagen och 3 öl på lördagen är ju inom denna gräns. Men att dricka 1,5 liter vin, byt ut ordet vin till vatten. Vem pallar att dricka så mycket under två tillfällen per Vecka till middagen? Det är väldigt mycket. Under ett dygn är det inte konstigt, men 7,5 dl vin per måltid? det är mycket. Som att någon skulle hälla i sig nästan 1 liter mjölk till middagen. 

Fast vad säger att man har problem för att man dricker mer ibland? De flesta kvällar är jag spiknykter då jag inte tycker att det är så jäkla gott eller ger mig så mycket med något glas vin eller en öl till maten. Men sen kanske jag vill dricka starköl en stor del av lördagen för att koppla av extra mycket och bli lite i gasen. Då kan det lätt bli mer än 10 standardglas för mig som är en man i 30-års åldern och tungviktare. 

Trots denna vana har tanken aldrig slagit mig att sätta mig i bilen och köra när jag är berusad eller på morgonen efteråt. Det är då mycket underligt att jag ska behöva riskera att förlora körkortet för att jag köper och konsumerar en laglig vara samt inte bryter mot några trafiklagar.

Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men har känslan av att många av dessa trådar startas av kvinnor. Det är en väldig skillnad på hur 10 standardglas upplevs för en kvinna på kanske 165 cm och 60 kg gentemot en man på t ex 1,90 och 100 kg. Kvinnan i exemplet kanske blir rätt påverkad av några glas vin medan mannen nätt och jämnt känner av det. 
Svar på tråden Vem dricker 10 standard glas i veckan?