Anonym (TS) skrev 2025-05-06 08:02:02 följande:
Jo men har dom problem är det väl bra att uppmärksamma?
Men att dricka 2 glas vin på fredagen och 3 öl på lördagen är ju inom denna gräns. Men att dricka 1,5 liter vin, byt ut ordet vin till vatten. Vem pallar att dricka så mycket under två tillfällen per Vecka till middagen? Det är väldigt mycket. Under ett dygn är det inte konstigt, men 7,5 dl vin per måltid? det är mycket. Som att någon skulle hälla i sig nästan 1 liter mjölk till middagen.
Fast vad säger att man har problem för att man dricker mer ibland? De flesta kvällar är jag spiknykter då jag inte tycker att det är så jäkla gott eller ger mig så mycket med något glas vin eller en öl till maten. Men sen kanske jag vill dricka starköl en stor del av lördagen för att koppla av extra mycket och bli lite i gasen. Då kan det lätt bli mer än 10 standardglas för mig som är en man i 30-års åldern och tungviktare.
Trots denna vana har tanken aldrig slagit mig att sätta mig i bilen och köra när jag är berusad eller på morgonen efteråt. Det är då mycket underligt att jag ska behöva riskera att förlora körkortet för att jag köper och konsumerar en laglig vara samt inte bryter mot några trafiklagar.
Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men har känslan av att många av dessa trådar startas av kvinnor. Det är en väldig skillnad på hur 10 standardglas upplevs för en kvinna på kanske 165 cm och 60 kg gentemot en man på t ex 1,90 och 100 kg. Kvinnan i exemplet kanske blir rätt påverkad av några glas vin medan mannen nätt och jämnt känner av det.