• Anonym (NN)

Passfrågor för utskrivna svenska medborgare

Svenska medborgare som bor i utlandet; vad har ni behövt visa upp för dokument när ni har förnyat ert svenska pass när ni har besökt Sverige?
    Ni har alltså ansökt i Sverige och inte på en utlandsambassad.

Iofs så kanske man visar samma dokument om man söker i utlandet så skriv gärna vad ni behövde visa upp också bara-för-att.

Om ni har dubbla medborgarskap; vad har ni behövt visa för papper gällande ert andra medborgarskap för att förnya det svenska passet?

Har ni haft problem att få ett nytt svenskt pass? Var det lätt? Jag vill veta allt.

• Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare
  • Tow2Mater

Dokumentkrav varierar med tiden, så bättre du kollar på Polisens hemsida och svenska ambassaders hemsidor för det senaste.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (NN) skrev 2025-05-06 15:53:44 följande:
    Passfrågor för utskrivna svenska medborgare

Svenska medborgare som bor i utlandet; vad har ni behövt visa upp för dokument när ni har förnyat ert svenska pass när ni har besökt Sverige?
    Ni har alltså ansökt i Sverige och inte på en utlandsambassad.

Iofs så kanske man visar samma dokument om man söker i utlandet så skriv gärna vad ni behövde visa upp också bara-för-att.

Om ni har dubbla medborgarskap; vad har ni behövt visa för papper gällande ert andra medborgarskap för att förnya det svenska passet?

Har ni haft problem att få ett nytt svenskt pass? Var det lätt? Jag vill veta allt.

Senaste gången jag förnyade pass under ett besök i Sverige var det superenkelt. Tror att det tog 2-3 dagar att få? Tror att jag bara visade ID handling (gamla passet) samt hade fyllt i ett blankett som jag tog med.

Tycker att det står bra med information om vad som behövs på polisens hemsida, samt att de har varigt snabba att svara på mail när jag haft frågor.  
  • Anonym (Norge)

Jag fick ha med en utskrift från Norska folkeregisteret som heter "Registrerte opplysninger", personbevis från Sverige samt att min mamma var med så personbevis för henne också. Hon var med för att intyga att jag var jag 🙈 Hadd ingen svensk id-handling.
    Bokade tid hos passpolisen och tog det i samband med ett hembesök. 
    Fick sedan passet skickat till Svenska ambassaden i Oslo och sedan vidare till ett konsulat. Det gör jag däremot inte igen, då det kostade lika mycket som passer. 

• Zamboni

Jag förnyade mitt pass i Sverige under Januari! Visade upp gamla passet (måste vara giltigt) bara. Passet skickades till Svenska Ambassaden i Madrid för vidarebefordran till konsulatet i Las Palmas. Där fick jag lämna in det gamla passet för annulering i utbyte mot det nya!

• Anonym (NN)
    Tow2Mater skrev 2025-05-06 17:12:09 följande:

Dokumentkrav varierar med tiden, så bättre du kollar på Polisens hemsida och svenska ambassaders hemsidor för det senaste.

Har tittat hos polisen men bortsett från två sidor som man kan skriva ut så står det ju bara att det "beror på från fall till fall" så det hjälper ju inte så mycket.
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-05-06 18:36:23 följande:
    Senaste gången jag förnyade pass under ett besök i Sverige var det superenkelt. Tror att det tog 2-3 dagar att få? Tror att jag bara visade ID handling (gamla passet) samt hade fyllt i ett blankett som jag tog med.

Tycker att det står bra med information om vad som behövs på polisens hemsida, samt att de har varigt snabba att svara på mail när jag haft frågor.  
    Det var snabbt. Är du bara svensk medborgare eller har du dubbelt medborgarskap?
    Anonym (Norge) skrev 2025-05-06 18:47:13 följande:

Jag fick ha med en utskrift från Norska folkeregisteret som heter "Registrerte opplysninger", personbevis från Sverige samt att min mamma var med så personbevis för henne också. Hon var med för att intyga att jag var jag 🙈 Hadd ingen svensk id-handling.
    Bokade tid hos passpolisen och tog det i samband med ett hembesök. 
    Fick sedan passet skickat till Svenska ambassaden i Oslo och sedan vidare till ett konsulat. Det gör jag däremot inte igen, då det kostade lika mycket som passer. 

Ditt gamla pass hade gått ut då alltså eller var det ditt första svenska pass? Hur länge tog det för dig att få passet till Norge?
    Zamboni skrev 2025-05-06 18:47:36 följande:

Jag förnyade mitt pass i Sverige under Januari! Visade upp gamla passet (måste vara giltigt) bara. Passet skickades till Svenska Ambassaden i Madrid för vidarebefordran till konsulatet i Las Palmas. Där fick jag lämna in det gamla passet för annulering i utbyte mot det nya!

Lät ju ganska smidigt. Har du dubbelt medborgarskap, om du nu vill skriva det eftersom att du inte är anonym? Hur länge tog det att få passet sen?

Är det någon här som har behövt visa upp vigselbevis (om ni är gift med en i utlandet) eller papper på när ni blev medborgare i ett annat land? Man måste väl ha med sig sitt andra pass också, det utländska som inte är svenskt om man har ett sånt?

• Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 14:51:02 följande:
    Har tittat hos polisen men bortsett från två sidor som man kan skriva ut så står det ju bara att det "beror på från fall till fall" så det hjälper ju inte så mycket.

Det var snabbt. Är du bara svensk medborgare eller har du dubbelt medborgarskap?
    Ditt gamla pass hade gått ut då alltså eller var det ditt första svenska pass? Hur länge tog det för dig att få passet till Norge?

Lät ju ganska smidigt. Har du dubbelt medborgarskap, om du nu vill skriva det eftersom att du inte är anonym? Hur länge tog det att få passet sen?

Är det någon här som har behövt visa upp vigselbevis (om ni är gift med en i utlandet) eller papper på när ni blev medborgare i ett annat land? Man måste väl ha med sig sitt andra pass också, det utländska som inte är svenskt om man har ett sånt?

Mitt gamla hade gått ut. Tror det tog runt 2-3 veckor ca. Jag har dubbelt medborgarskap, norsk och svenskt. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-05-07 14:58:47 följande:
    Har tittat hos polisen men bortsett från två sidor som man kan skriva ut så står det ju bara att det "beror på från fall till fall" så det hjälper ju inte så mycket.Det var snabbt. Är du bara svensk medborgare eller har du dubbelt medborgarskap?
    Ditt gamla pass hade gått ut då alltså eller var det ditt första svenska pass? Hur länge tog det för dig att få passet till Norge?Lät ju ganska smidigt. Har du dubbelt medborgarskap, om du nu vill skriva det eftersom att du inte är anonym? Hur länge tog det att få passet sen?

Mitt gamla hade gått ut. Tror det tog runt 2-3 veckor ca. Jag har dubbelt medborgarskap, norsk och svenskt. 
    Förstår jag rätt att du hade med dig:

Norskt personbevis (?)
    Svenskt personbevis
    Din mamma som hade sitt eget personbevis och intygade att du är du
    Ditt gamla svenska pass
    Två papper som man fyller i från polisens hemsida där man skriver om medborgarskap, adresser, när man lämnat Sverige och diverse

Du behövde inte ta med dig ditt norska pass, vigselbevis om du har något, norskt papper på när du blev medborgare där eller något sånt?

Var det smärtfritt eller ifrågasatte polisen massa saker eller begärde handlingar i efterhand eller sa dom direkt vad som eventuellt saknades?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 16:01:40 följande:

Norskt personbevis (?)
    Svenskt personbevis
    Ditt gamla svenska pass
    Två papper som man fyller i från polisens hemsida där man skriver om medborgarskap, adresser, när man lämnat Sverige och diverse

Du behövde inte ta med dig ditt norska pass, vigselbevis om du har något, norskt papper på när du blev medborgare där eller något sånt?

Var det smärtfritt eller ifrågasatte polisen massa saker eller begärde handlingar i efterhand eller sa dom direkt vad som eventuellt saknades?
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 16:01:40 följande:

Norskt personbevis (?)
    Svenskt personbevis
    Ditt gamla svenska pass

Svensk personbevis, utskrift på "registrerte opplysninger" från Norska folkbokföring och min mamma hade sitt svenska personbevis. Jag hade inte med mig mitt gamla pass eftersom detta hade gått ut. 

Hade inte något papper från polisens hemsida. Nej, jag behövde inte ta med mitt norska pass, enbart utskrift på "registrerte opplysninger". Jag blev norsk medborgare vid födseln och de står i både de norska registrerte upplysningar och mitt svenska personbevis. 

Gick helt smärtfritt. 
  • Zamboni

10 dagar till Madrid, sen ytterligare 1 vecka till Las Palmas! Och, nej....jag har bara svenskt medborgarskap.
  • Anonym (Alexandra)

Det var verkligen snabbt, blev förvånad själv. Tänker att det kanske var lågsäsong eller nåt.

Jag är bara svensk medborgare just nu.

Helt ärligt skulle jag bara maila polisen och se vad de säger att du bör ta med i just ditt fall. Det är lätt att hitta mailadressen till just den region du ska till för att förnya pass. För mig var de väldigt snabba på att svara, tror att jag fick svar inom 24-48h eller så. 
Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare