Tow2Mater skrev 2025-05-06 17:12:09 följande:
Dokumentkrav varierar med tiden, så bättre du kollar på Polisens hemsida och svenska ambassaders hemsidor för det senaste.
Har tittat hos polisen men bortsett från två sidor som man kan skriva ut så står det ju bara att det "beror på från fall till fall" så det hjälper ju inte så mycket.
Anonym (Alexandra) skrev 2025-05-06 18:36:23 följande:
Senaste gången jag förnyade pass under ett besök i Sverige var det superenkelt. Tror att det tog 2-3 dagar att få? Tror att jag bara visade ID handling (gamla passet) samt hade fyllt i ett blankett som jag tog med.
Tycker att det står bra med information om vad som behövs på polisens hemsida, samt att de har varigt snabba att svara på mail när jag haft frågor.
Det var snabbt. Är du bara svensk medborgare eller har du dubbelt medborgarskap?
Anonym (Norge) skrev 2025-05-06 18:47:13 följande:
Jag fick ha med en utskrift från Norska folkeregisteret som heter "Registrerte opplysninger", personbevis från Sverige samt att min mamma var med så personbevis för henne också. Hon var med för att intyga att jag var jag 🙈 Hadd ingen svensk id-handling.
Bokade tid hos passpolisen och tog det i samband med ett hembesök.
Fick sedan passet skickat till Svenska ambassaden i Oslo och sedan vidare till ett konsulat. Det gör jag däremot inte igen, då det kostade lika mycket som passer.
Ditt gamla pass hade gått ut då alltså eller var det ditt första svenska pass? Hur länge tog det för dig att få passet till Norge?
Zamboni skrev 2025-05-06 18:47:36 följande:
Jag förnyade mitt pass i Sverige under Januari! Visade upp gamla passet (måste vara giltigt) bara. Passet skickades till Svenska Ambassaden i Madrid för vidarebefordran till konsulatet i Las Palmas. Där fick jag lämna in det gamla passet för annulering i utbyte mot det nya!
Lät ju ganska smidigt. Har du dubbelt medborgarskap, om du nu vill skriva det eftersom att du inte är anonym? Hur länge tog det att få passet sen?
Är det någon här som har behövt visa upp vigselbevis (om ni är gift med en i utlandet) eller papper på när ni blev medborgare i ett annat land? Man måste väl ha med sig sitt andra pass också, det utländska som inte är svenskt om man har ett sånt?