Anonym (NN) skrev 2025-06-05 17:58:15 följande:
Det var konstigt då det står på polisens hemsida att man ska ta med ett två sidor formulär färdigifyllt med nuvarande adress i utlandet, när och var man har bott, sysselsättning, vigseldatum, föräldrarnas information inkl deras medborgarskap och vigseldatum etc. Jag begriper inte hur staten inte kan spara alla medborgares info nånstans så att dom enkelt kan se om man är svensk eller inte.
Ja du ska fylla i formuläret med detta, iallafall for utlandsambassad. Det finns två olika versioner av formuläret, som är lite olika - ett på svenska och ett på engelska/utlandskt språk. Jag fyllde i båda, de valde det som hade mest information.
De vill ha gamla svenska passet, och det utländska passet/passen om du har fler. Har du inte giltigt/giltiga pass vill de även se alternativt giltigt id, svenskt eller utlandskt.
De vill ha utdrag ur svenska folkbokforingsregistret som visar personnummer etc.
De vill ha naturaliseringsbevis om du har fått utländskt medborgarskap, eller alternativt papper som visar hur och när du fått det utländska medborgarskapet. Har du fler än ett utländskt medborgarskap vill de se detta for dem alla.
Har du fått de andra medborgarskapen fore 1 Juli 2001 måste du visa dokumentation från skatteverket att och när du fått tillbaka ditt svenska medborgarskap (det ska väl kunna visas på en viss typ av personbevis eller medborgarskapsbevis).
De vill ha ett medborgarskapsbevis som visar när du fått ditt svenska medborgarskap.
Har du inte medborgarskap i det andra landet ska du visa visum/green card eller liknande du har som visar din lagliga vistelse i landet där du ansoker på ambassaden (det utlandska passet är inte tillräckligt).
De vill se vigselbevis om du är gift. Kanske hade det med efternamnet att gora - jag är osäker. Har du samma namn i båda ländernas pass/id kanske de inte kräver det. Men jag vet inte säkert.
Vill du byta namn i passet måste du gora det innan, det går inte att gora samtidigt.
Du måste boka en tid vid ambassaden (online), ofta 2-3 månader innan. De har inte oppet på t ex påsklovet när barn är lediga från skolan och lättare kan resa till ambassad, den svenska ambassadpersonalen vill också vara lediga just då.
Du måste åka tillbaka igen och hämta det färdiga passet, eller ha det skickat till ett svenskt konsulat som ligger närmare där du bor, och du kan åka dit och hämta det. De skickar det inte hem.
De fotar dig på plats, du behover inte ta med foto.
Sedan tillkommer mer om du har en minderårig du också soker pass for. Och du måste boka en separat tid (t ex den efter din egen) for detta, bara ett pass per tidsbokning.
Jag gjorde detta igår. Fråga om du undrar något specifikt.