• Anonym (NN)

Passfrågor för utskrivna svenska medborgare

Svenska medborgare som bor i utlandet; vad har ni behövt visa upp för dokument när ni har förnyat ert svenska pass när ni har besökt Sverige?
    Ni har alltså ansökt i Sverige och inte på en utlandsambassad.

Iofs så kanske man visar samma dokument om man söker i utlandet så skriv gärna vad ni behövde visa upp också bara-för-att.

Om ni har dubbla medborgarskap; vad har ni behövt visa för papper gällande ert andra medborgarskap för att förnya det svenska passet?

Har ni haft problem att få ett nytt svenskt pass? Var det lätt? Jag vill veta allt.

• Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-05-07 16:11:24 följande:
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 16:01:40 följande:
    Förstår jag rätt att du hade med dig:

Norskt personbevis (?)
    Svenskt personbevis
    Din mamma som hade sitt eget personbevis och intygade att du är du
    Ditt gamla svenska pass
    Två papper som man fyller i från polisens hemsida där man skriver om medborgarskap, adresser, när man lämnat Sverige och diverse

Du behövde inte ta med dig ditt norska pass, vigselbevis om du har något, norskt papper på när du blev medborgare där eller något sånt?

Var det smärtfritt eller ifrågasatte polisen massa saker eller begärde handlingar i efterhand eller sa dom direkt vad som eventuellt saknades?

Svensk personbevis, utskrift på "registrerte opplysninger" från Norska folkbokföring och min mamma hade sitt svenska personbevis. Jag hade inte med mig mitt gamla pass eftersom detta hade gått ut. 

Hade inte något papper från polisens hemsida. Nej, jag behövde inte ta med mitt norska pass, enbart utskrift på "registrerte opplysninger". Jag blev norsk medborgare vid födseln och de står i både de norska registrerte upplysningar och mitt svenska personbevis. 

Gick helt smärtfritt. 
    Tack för info. Behövde du inte fylla i det där pappret om vem dina föräldrar är och vilka medborgarskap dom har, var du har bott och när och några sådana saker?
    Zamboni skrev 2025-05-07 16:47:28 följande:
    10 dagar till Madrid, sen ytterligare 1 vecka till Las Palmas! Och, nej....jag har bara svenskt medborgarskap.
    Ganska snabbt ändå. Du hade kanske fått det på 1-2 veckor om du var kvar i Sverige istället för att åka hem.
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-05-07 17:44:13 följande:
    Det var verkligen snabbt, blev förvånad själv. Tänker att det kanske var lågsäsong eller nåt.

Jag är bara svensk medborgare just nu.

Helt ärligt skulle jag bara maila polisen och se vad de säger att du bör ta med i just ditt fall. Det är lätt att hitta mailadressen till just den region du ska till för att förnya pass. För mig var de väldigt snabba på att svara, tror att jag fick svar inom 24-48h eller så. 
    Antar att det inte var mitt i sommaren? Tungan ute

Jag får kolla efter en mejladress eller ett nummer att ringa och fråga.

• Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 19:47:24 följande:
    Tack för info. Behövde du inte fylla i det där pappret om vem dina föräldrar är och vilka medborgarskap dom har, var du har bott och när och några sådana saker?
    Zamboni skrev 2025-05-07 16:47:28 följande:
    10 dagar till Madrid, sen ytterligare 1 vecka till Las Palmas! Och, nej....jag har bara svenskt medborgarskap.

Nej, det framkommer på mitt svenska personbevis vem mina föräldrar är och var jag har bott. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-05-07 20:10:25 följande:
    Nej, det framkommer på mitt svenska personbevis vem mina föräldrar är och var jag har bott. 
    Det hade jag ingen aning om då det var länge sen jag behövde ett personbevis. Men det står tom att man är utlandsboende och sen när och vilka medborgarskap man har? Intressant.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-05-07 20:22:00 följande:
    Det hade jag ingen aning om då det var länge sen jag behövde ett personbevis. Men det står tom att man är utlandsboende och sen när och vilka medborgarskap man har? Intressant.
    Ja. Men kan också få ett som visar alla ställen man har varit skriven på. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-05-07 20:52:54 följande:
    Ja. Men kan också få ett som visar alla ställen man har varit skriven på. 
    Wow. Staten har stenkoll mao. Vet du om det är offentlig handling också om någon vill ta reda på om man har dubbelt medborgarskap?

På pappret man ska fylla i från polisen om föräldrar, var man bor etc så står det även sysselsättning vilket måste mena ens arbete? Hur tusan är det relevant för ens medborgarskap?! {#emotions_dlg.djavulsk} Har ni andra fyllt i det eller hoppat över det?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-06-05 16:02:08 följande:
    Wow. Staten har stenkoll mao. Vet du om det är offentlig handling också om någon vill ta reda på om man har dubbelt medborgarskap?

På pappret man ska fylla i från polisen om föräldrar, var man bor etc så står det även sysselsättning vilket måste mena ens arbete? Hur tusan är det relevant för ens medborgarskap?! {#emotions_dlg.djavulsk} Har ni andra fyllt i det eller hoppat över det?
    Nej, jag tror inte det är en offentligt handling. 

Behövde inte skriva i någon sysselsättning. Behövde inte fylla i något papper alls. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-06-05 16:16:23 följande:
    Nej, jag tror inte det är en offentligt handling. 

Behövde inte skriva i någon sysselsättning. Behövde inte fylla i något papper alls. 
    Det var konstigt då det står på polisens hemsida att man ska ta med ett två sidor formulär färdigifyllt med nuvarande adress i utlandet, när och var man har bott, sysselsättning, vigseldatum, föräldrarnas information inkl deras medborgarskap och vigseldatum etc. Jag begriper inte hur staten inte kan spara alla medborgares info nånstans så att dom enkelt kan se om man är svensk eller inte. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (NN) skrev 2025-06-05 17:58:15 följande:
    Det var konstigt då det står på polisens hemsida att man ska ta med ett två sidor formulär färdigifyllt med nuvarande adress i utlandet, när och var man har bott, sysselsättning, vigseldatum, föräldrarnas information inkl deras medborgarskap och vigseldatum etc. Jag begriper inte hur staten inte kan spara alla medborgares info nånstans så att dom enkelt kan se om man är svensk eller inte. 
    Det var ett tag sedan jag sökte om svenskt pass så reglerna kan ha ändrats. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Norge) skrev 2025-06-05 18:00:58 följande:
    Det var ett tag sedan jag sökte om svenskt pass så reglerna kan ha ändrats. 
    Har ingen aning om hur länge det har varit så här. 
  • Tow2Mater
    Anonym (NN) skrev 2025-06-05 17:58:15 följande:
    Ja du ska fylla i formuläret med detta, iallafall for utlandsambassad. Det finns två olika versioner av formuläret, som är lite olika - ett på svenska och ett på engelska/utlandskt språk. Jag fyllde i båda, de valde det som hade mest information.
    De vill ha gamla svenska passet, och det utländska passet/passen om du har fler. Har du inte giltigt/giltiga pass vill de även se alternativt giltigt id, svenskt eller utlandskt.
    De vill ha utdrag ur svenska folkbokforingsregistret som visar personnummer etc.
    De vill ha naturaliseringsbevis om du har fått utländskt medborgarskap, eller alternativt papper som visar hur och när du fått det utländska medborgarskapet. Har du fler än ett utländskt medborgarskap vill de se detta for dem alla.
    Har du fått de andra medborgarskapen fore 1 Juli 2001 måste du visa dokumentation från skatteverket att och när du fått tillbaka ditt svenska medborgarskap (det ska väl kunna visas på en viss typ av personbevis eller medborgarskapsbevis).
    De vill ha ett medborgarskapsbevis som visar när du fått ditt svenska medborgarskap.
    Har du inte medborgarskap i det andra landet ska du visa visum/green card eller liknande du har som visar din lagliga vistelse i landet där du ansoker på ambassaden (det utlandska passet är inte tillräckligt).
    De vill se vigselbevis om du är gift. Kanske hade det med efternamnet att gora - jag är osäker. Har du samma namn i båda ländernas pass/id kanske de inte kräver det. Men jag vet inte säkert.
    Vill du byta namn i passet måste du gora det innan, det går inte att gora samtidigt.
    Du måste boka en tid vid ambassaden (online), ofta 2-3 månader innan. De har inte oppet på t ex påsklovet när barn är lediga från skolan och lättare kan resa till ambassad, den svenska ambassadpersonalen vill också vara lediga just då.
    Du måste åka tillbaka igen och hämta det färdiga passet, eller ha det skickat till ett svenskt konsulat som ligger närmare där du bor, och du kan åka dit och hämta det. De skickar det inte hem.
    De fotar dig på plats, du behover inte ta med foto.

Sedan tillkommer mer om du har en minderårig du också soker pass for. Och du måste boka en separat tid (t ex den efter din egen) for detta, bara ett pass per tidsbokning.

Jag gjorde detta igår. Fråga om du undrar något specifikt.
Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare