• Anonym (Katt)

Inte råd till veterinär

Katten verkar inte må bra och veterinären ansåg att den ska åka in för kontroll. Ägaren har inte råd, däremot dennes partner, men hen erbjuder sig inte (som hen gjort tidigare i andra situationer) och ägaren vill inte fråga.

Vad gör man?

• Svar på tråden Inte råd till veterinär
  • felicityporter

Antingen får man ta ett lån eller försöka övertyga partnern om att betala för besöket och lova att betala tillbaka summan vid senare tillfälle, kanske genom delbetalning med så mycket man har råd med i månaden. Alternativt fråga föräldrar om samma sak.

• Anonym (K)

Min syster brukar pressa mig på pengar när hennes djur blir sjuka. 

• Anonym (Katt)
    Fiona M skrev 2025-05-06 19:25:29 följande:

Ägaren får väl be partnern om ett lån?

Ägaren vill inte ha skulder, partnern har tidigare erbjudit sig att betala för saker, men inte den här gången.
  • fornminne
    Anonym (Katt) skrev 2025-05-06 19:45:33 följande:
    Ägaren vill inte ha skulder, partnern har tidigare erbjudit sig att betala för saker, men inte den här gången.
    Partnern kanske tycker att det börjar bli för mycket? Om h*n har ställt upp ekonomiskt tidigare.

Jag hade hjälpt min partner om jag kunde, men bara till en viss gräns. Det är ju ingen hållbar situation i längden, att ha husdjur om man inte har råd.

Visst vore det jättesynd om ägaren tvingades göra sig av med katten. Å andra sidan, vad skulle ägaren gjort om partnern inte fanns?

Finns det ingen annan ägaren kan fråga?
  • Anonym (sköldmö)

Har partnern mycket pengar som h*n inte behöver själv?

Veterinärbesök är inte billiga direkt.

Att partnern har råd betyder ju inte att partnern lever i överflöd. Det kanske finns andra orsaker än snålhet som gör att partnern inte erbjuder sig den här gången. Särskilt om partnern redan har ställt upp flera gånger tidigare.

Grundproblemet är att ägaren inte har råd. Är det bara tillfälligt, eller kommer ägaren aldrig ha råd med veterinärkostnader? I så fall blir det kanske svårt att behålla katten.

• Anonym (Katt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-06 20:10:25 följande:

Har partnern mycket pengar som h*n inte behöver själv?

Veterinärbesök är inte billiga direkt.

Att partnern har råd betyder ju inte att partnern lever i överflöd. Det kanske finns andra orsaker än snålhet som gör att partnern inte erbjuder sig den här gången. Särskilt om partnern redan har ställt upp flera gånger tidigare.

Grundproblemet är att ägaren inte har råd. Är det bara tillfälligt, eller kommer ägaren aldrig ha råd med veterinärkostnader? I så fall blir det kanske svårt att behålla katten.

Partnern har definitivt råd.

Lönen är låg och katten kommer inte omplaceras. Den har bott den sen den var kattunge och är nio år nu.
  • Anonym (Nej)

Ägarens katt, ägaren betalar. Partnern har ingenting med detta att göra. Det är en gammal katt dessutom. 

• Anonym (Sara)

Jag har så svårt att förstå dem som har djur och inte har råd. Du får väl be din partner om ett lån. Eller avliva, vilken också kostar pengar förstås. 

• Mia448
    Anonym (Sara) skrev 2025-05-06 20:43:24 följande:

Jag har så svårt att förstå dem som har djur och inte har råd. Du får väl be din partner om ett lån. Eller avliva, vilken också kostar pengar förstås. 

Ekonomi kan dock ändras efter att man skaffat djuret. Tex om man blir långtidssjukskriven 
Svar på tråden Inte råd till veterinär