• Anonym (TS)

Extremt dyr elräkning

Vad betalar ni i el, som bor i villa?

Våra räkningar ligger på 2500-5000 varje månad. Året om. Och då snålar vi rejält.  Och då förbrukar vi ca 800 kwh per månad i snitt. Vi har 20 A säkring. Är det rimligt? Har rörligt pris.

• Svar på tråden Extremt dyr elräkning
  • Anonym (TS)
    MsM84 skrev 2025-05-06 20:15:53 följande:

Vem är nätägare och vilken del av landet bor ni i?

Eon. Elområde syd.
  • MammaTillDansband

Har ni vanligt månadsrörligt, rörligt timpris eller någon variant av rörligt anvisningsavtal (kan heta saker som "tillsvidarepris" och liknande)? Det sistnämnda är som regel dyrast. Men även andra varianter av rörliga priser kan bli dyra om ni förbrukar mycket el på vintern, när priserna är högst.
    Måste ni verkligen ha 20 A som huvudsäkring? De flesta villor klarar sig utmärkt på 16 A. Kraftigare huvudsäkringar brukar ge dyrare nätavgift.

• Anonym (Villa)

Jag betalade ca 2500 kr sist för 1100 kw och det blir billigare på sommaren

• Jemp

Bor i elområde 3, betalar en knapp tusenlapp i el Per månad.
    Dock har vi fjärrvärme så den ingår inte i elen, 

• Anonym (Mia)

2500 till 5000 är väldigt stor skillnad...
    Och 800 kWh per månad i snitt, då är det strax under 10000 kWh på årsbasis eller?

Vi drar runt 14200-14500 kWh per år och förra årets elräkningar totalt för både nät (vi har Eon) och själva elen hamnade på strax under 32k.
    Så drygt 2600kr per månad i snitt.
    Billigaste sommarmånaden ca 1100kr (el + nät) och dyraste vintermånaden ca 4600kr.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-06 21:27:50 följande:

2500 till 5000 är väldigt stor skillnad...
    Och 800 kWh per månad i snitt, då är det strax under 10000 kWh på årsbasis eller?

Vi drar runt 14200-14500 kWh per år och förra årets elräkningar totalt för både nät (vi har Eon) och själva elen hamnade på strax under 32k.
    Så drygt 2600kr per månad i snitt.
    Billigaste sommarmånaden ca 1100kr (el + nät) och dyraste vintermånaden ca 4600kr.

Ja, det lägre på sommaren. För april blev notan 2800.
  • Anonym (TS)
    MammaTillDansband skrev 2025-05-06 20:26:38 följande:

Har ni vanligt månadsrörligt, rörligt timpris eller någon variant av rörligt anvisningsavtal (kan heta saker som "tillsvidarepris" och liknande)? Det sistnämnda är som regel dyrast. Men även andra varianter av rörliga priser kan bli dyra om ni förbrukar mycket el på vintern, när priserna är högst.
    Måste ni verkligen ha 20 A som huvudsäkring? De flesta villor klarar sig utmärkt på 16 A. Kraftigare huvudsäkringar brukar ge dyrare nätavgift.

Spotpris plus fast påslag. 
    Tror vi måste ha 20 A pga värmepannan. Har för mig säljarna sa det när vi köpte huset, att de hade fått säkra upp för att elen alltid slog av.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-06 22:47:41 följande:
    Fast vad menar du då med extremt dyr. Då är det inte alltid på nivån uppåt 5000kr? Utan det varierar över året och vissa månader är dyrare än andra. Som för alla.

Är det ekonomin och förutsägbarheten som är problemet så slå ut hela förra årets kostnad på 12 och sätt av den summan varje månad på ett boendekonto. Oavsett att vi nu går mot sommar och lägre elpris och elförbrukning för de flesta. Då kommer ni ha att ta av när vintern kommer sen och kostnaderna ökar.
  • MsM84

20A säkring hos eon är 780 kr/mån. Så ja det låter dyrt, vad har ni för avtal? Står det något övrigt på fakturan?

• Anonym (TS)
    MsM84 skrev 2025-05-07 05:59:24 följande:

20A säkring hos eon är 780 kr/mån. Så ja det låter dyrt, vad har ni för avtal? Står det något övrigt på fakturan?

Vad menar du vad det står?
    Nätavgifterna är väldigt höga. Orimligt tycker jag. Undrat om det är nåt fel. 
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-05-06 22:49:07 följande:
    Spotpris plus fast påslag. 
    Tror vi måste ha 20 A pga värmepannan. Har för mig säljarna sa det när vi köpte huset, att de hade fått säkra upp för att elen alltid slog av.
    Har ni timpris? I så fall varför har ni spotpris när inte verkar utnyttja möjligheten till att förbruka när priset är lågt? Har man spot, brukar man generellt ha koll på förbrukning och hur elmarknaden fungerar.

Vanligt rörligt avtal låter bättre för er där ni betalar snittpriset över månaden.
    Ride it like you stole it
  • Dexter dot com

Ca 10000 kwh/ år är ju helt normalt. Elnätsleverantören kan du ju inte påverka men kolla upp på tex Elskling vart du tecknar ett bättre rörligt avtal .

• Anonym (Mia)
    Dexter dot com skrev 2025-05-07 09:32:44 följande:

Ca 10000 kwh/ år är ju helt normalt. Elnätsleverantören kan du ju inte påverka men kolla upp på tex Elskling vart du tecknar ett bättre rörligt avtal .

Elskling eller Elpriskollen. Viktigt att jämföra löpande! 
  • MsM84
    Anonym (TS) skrev 2025-05-07 08:45:12 följande:
    Som jag sa är nätavgiften hos eon för 20A 780 kr/månad. Står det annat på er faktura? Vad är det som kostar? utöver fast elnätsavgift betalar man elöverföring om ca 30 öre/kwh och sen priset på förbrukningen. I jämförelse kan jag säga att vår nätavgift hos eon ligger på drygt 2000 kr/månad, men då förbrukar vi typ 15000 kWh/år (har två elbilar). Bor också i syd och har eon som nätägare. Sen har vi Tibber så förbrukningen tillkommer. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (TS) skrev 2025-05-07 08:45:12 följande:
    Vad står det på er specifikation på månadsfakturan? 

Har ni en elpanna, eller vad är det för uppvärmning? Ett enkelt (men kostsamt) sätt att minska elförbrukningen är att installera en luft/vatten-värmepump som värmekälla. Då får ni både lägre elförbrukning på värmen och varmvattnet. 
    Eftersom ni antagligen har en högre elförbrukning på vintern, borde ni överväga att skaffa någon form av bundet avtal på elhandeln. Gärna med något annat bolag än Eon, dem vill man inte sponsra i onödan. Bor ni i elområde SE4, kan det dock vara höga priser om ni binder ett eller ett par år i taget. Många elhandelsbolag har någon variant på vintersäkring, där elpriset endast är bundet på vintern, och är rörligt resten av tiden.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-06 22:47:41 följande:
    Är det ett väldigt litet hus eller vad är det som du tycker är så extremt med elräkningen?

Betalade 2.630 för april. 931 kWh, mixavtal (50/50 fast/rörligt). Bor i Stockholm.
  • Anonym (Villa)

Elpriset  svänger väldigt för nu fick jag en räkning på 1310 kr för 881 KWH för april 

Svar på tråden Extremt dyr elräkning