• Elisand

BIM juni 2025

Hej! Fick mens idag så hoppar över hit från maj-tråden. Varit med i ett antal trådar nu och det här blir vårt 10e försök för första barnet. Ett MA i bagaget för 5 år sedan.

Jag börjar undra om det är problem med att min lutealfas är för kort. Den är 10-11 dagar alltid. Idag fick jag mens på äl+11 så då räknar man väl att lutealfasen blev 10 dagar..? Jag har förstått att kortare än 10 så är det problem men kanske jag är på gränsen? 

• Elisand

Av allt jag kunnat läsa mig till så säger smärtan ingenting egentligen om när äl sker. Kan var innan eller efter eller under som man känner den. Väldigt individuellt. 🙏🏼

Anonym (Väntanpånr2) skrev 2025-05-25 09:25:06 följande:

Idag såg testet ut såhär så antar att jag hade positivt igår!

tycker det är så svårt någon som har erfarenhet eller vet nått angående ägglossningsmärta 
    har man det när själva ägget släpper eller hur fungerar det? 

jag hade ägglossningssmärta igår i ca 1h och mitt positiva ägglossningstet va i samband med det men då betyder det väl inte att ägget släppt? För när man får positivt på testet släpper det väl inom 12-48h? 

om endå kroppen kunde säga nu är det ägglossning sexa på 😅
  • Elisand

Jag la aldrig in mig själv så passar på att göra det nu (Och A-Ö som jag ser fallit bort från listan). 
    Vill också känna att jag lever livet och det gör jag! Tycker inte att jag låter allt kontrollera mig för hårt men klart man tänker på vissa saker. Fick rådet här om dagen att ?sluta försöka? för då har tydligen ?många blivit gravida?. Men jag blir mest arg av ett sådant råd. Liksom om man då redan har ?svårt? att bli gravid - varför ska man sluta försöka pricka dom få dagar man faktiskt har chans att bli det för att då mirakulöst öka chansen?? Tycker det är ett lite tondövt tips från någon som själv fått sina barn på första försöken. Blev mest bara ledsen, även om jag såklart vet att personen bara menar väl.

BIM lista Juni 🌷

1-3/6 A-Ö
    6/6 Valentines

8/6 Majsipajsi
    9/6 Enlitentill
    9/6 Vallmo93
    9/6 Haringenfantasinuheller 
    11/6 Nanathalie (preliminärt)
    11/6 Annpor
    13/6 litentott
    12/6 Sarasi
    18/6 Ardna
    18/6 Bellis9207
    18/6 Lillrömpa
    19/6 Önskan97
    19/6 Elisand
    21/6 Siripiri 🌸
    21/6 syren93
    24/6 Valkyria
    25/6 elliibellii

• Elisand

Nu börjar det närma sig att verkligen påbörja försök nummer 10 här i vår bebisverkstad. Hoppas Såå att det går denna gång (som varje gång haha men åh vad längtan bara blir större och större hela tiden)! 

Använder 2 appar för att hålla koll på temp och tester och de siar verkligen olika den här cykeln inför när äl ska ske. Den ena säger nu på onsdag och den andra först på söndag. Återstår att se vilken som har mer rätt. Hoppat över äl-test två cykler men har beställt nya nu för den här cykeln kommer vara svårare att få till babydans så känner att jag behöver ha koll på när det verkligen börjar bli akut att försöka få till det. Jag har så pass ?oregelbunden? ägglossning/mens så det kan verkligen skilja mycket ibland mellan cyklerna. 

• Elisand
    Tjej90sve skrev 2025-06-01 16:22:52 följande:

Roligt med ett plus!

Min mens är precis över! Har beställt hem några ägglossningstest. Men när är det vanligtvis att ha sin ägglossning?

Jag vill inte testa varje dag då jag känner en stress över det. Sa tidigare att jag inte skulle testa ägglossningen denna månad. Men det är första månaden med min naturliga mens efter ätit p-piller och fått en mens tidigare direkt efter jag slutade med dem, så känns lite spännande att se när ägglossning äger rum.

Det är Individuellt men oftast 10-16 dagar innan mens så har man ägglossning som jag förstått det. Förstår att du har en farhåga att bli stressad, men är man ny på äl-tester så skulle jag ändå rekommendera att testa ofta. Dels för att hitta när testerna visar bäst för just dig, för vissa visar det tydligast på morgonen och för andra på eftermiddagen och dels för att inte missa peaken - för vissa stegrar det långsamt och för andra bara under några timmar. 
  • Elisand
    Anonym (Önskan97) skrev 2025-06-01 19:22:10 följande:

samma här! Vi är inne på 8e försöket för första barnet. Köper barnkläder då och då för att trösta längtan lite haha, längtar så himla mycket till att det blir vår tur! 💕Tempar också och en app säger ons och den andra fre-sön. Har också låtit bli ÄL-test ett tag för blev stressad av det men kör nu cb advanced för första gången, än så länge bara tom cirkel. 

Vi får följas åt, lycka till till oss 🙌

Åh, nu är det väl ändå vår tur?? <3 Vi försöker också för första barnet. Spännande att testa cb advanced! Har förstått att många tycker om de testerna! 
    Vad mysigt att köpa lite kläder, jag har inte vågat sen jag fick missfall och det kändes som att jag hade 'jinxat' det då när jag redan hade köpt grejer. (men så funkar det ju givetvis inte och jag är helt för att leva i nuet och i det hoppfulla!!!!) Men går förbi de avdelningarna och drömmer lite, gör gilla-listor på Sellpy och sånt 'oskyldigt' för att känna mig lite hoppfull. Såg någon inspirerande video på sociala medier här om dagen med typ budskapet 'Vad skulle du göra idag om du visste att det faktiskt funkade? Att det kommer bli verklighet!' och det har typ hjälpt att tänka lite på det för min oro. Ja, inte skulle jag oroa mig för om det nånsin kommer gå för oss. Och jo, nog hade jag gått och köpt en söt liten body eller små strumpor. <3 

Hoppas på en glad sommarstart för oss alla med plusregn!
  • Elisand

Är lite besviken.. Jag och maken är ifrån varandra några dagar och nu fick jag positivt på äl-test. Vad tror ni om våra chanser? Vi hade sex senast i tisdags på morgonen.. Vi kan troligtvis ses först på söndag. Det känns lite väl på gränsen beroende på när ägget släpper nu :( Hade hoppats på tidig eller sen ägglossning.

Jag överväger att sätta mig på en buss 1,5h ena vägen för en snabbis men vi får se.. 😂 Han känns inte lika angelägen nu, men jag vet att nästa cykel kommer jag vara bortrest i ett helt annat land vid äl-tid så det skulle vara så tråkigt om 2 cykler gick till spillo.

• Elisand
    Siripiri skrev 2025-06-05 14:12:50 följande:
    Nej sicken otur 😩 
    Jag tror inte möjligheten är borta♥️ 5 dagar säger dem ju 
    Vi bestämde nu ändå att vi ses ikväll halvvägs, alltså vad gör man inte i denna karusell 😂
  • Elisand
    Anonym (Ardna) skrev 2025-06-05 15:11:51 följande:
    Grymt! Ni är dagens hjältar för mig 😂
    Asså tack, denna kommentar gjorde hela min dag 😂❤️ Man känner sig så ensam i allt knäppt man gör hela tiden!
  • Elisand
    Anonym (Ardna) skrev 2025-06-05 17:36:53 följande:
    I den här församlingen är inget knäppt ❤️😂 De flesta av oss skulle dansa runt huset vid fullmåne med en tupp o varje hand om det var det som krävdes 😅
    så sant😂😂😂
    Anonym (Becky) skrev 2025-06-05 16:46:12 följande:
    Mest spännande av allt idag. Vart exakt hade ni tänkt att mötas upp?! 😘😂😎 
    Hahaha, att ge svar på det är nog lite föööör spännande och så spännande ska vi nog inte ha det 😂 Men det är tur att en av oss har bil med sig om man säger så😅 Nu hoppas jag verkligen det är ett guldägg som släpps och att denna lilla tur var det som behövdes🙏🏻😂
Svar på tråden BIM juni 2025