Elisand skrev 2025-05-24 06:13:32 följande:
Hej! Fick mens idag så hoppar över hit från maj-tråden. Varit med i ett antal trådar nu och det här blir vårt 10e försök för första barnet. Ett MA i bagaget för 5 år sedan.
Jag börjar undra om det är problem med att min lutealfas är för kort. Den är 10-11 dagar alltid. Idag fick jag mens på äl+11 så då räknar man väl att lutealfasen blev 10 dagar..? Jag har förstått att kortare än 10 så är det problem men kanske jag är på gränsen?
Jäkla skit med mens, sitter med värsta mensvärken och syndfloden delux så den här mensen kom verkligen rejält 😆
Jag har för övrigt kortare lutealfas. När jag var yngre var den 12, nu 11. Men jag har ju varit gravid många gånger ändå och gjorde i höstas en liten mindre utredning för jag ville veta hur det stod till med fertiliteten i och med att jag är äldre, och jag hade bra progesteronvärde efter ÄL, det var kring 30-40 trots mina få dagar. Lite lätt nedsatt nivå för äggreserv vilket är normalt med tanke på åldern men vad inte påväg in i klimakteriet på länge trodde läkaren 😅😬
Så jag tror inte man behöver oroa sig bara för att man har kortare lutealfas men man måste väl kolla med blodprov för att veta säkert om det kan påverka chanserna.
Att det ska vara så himla svårt att bli gravid egentligen. Så mycket som ska stämma.